در حالی که امسال استرالیا گرم‌ترین ماه ژانویه تاریخ این کشور را تجربه می‌کند، اقدامات ناکافی این کشور در جلوگیری از تغییرات اقلیمی مورد انتقاد متخصصین و فعالان قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۸۹۲۶۹
گرمای بی‌سابقه در استرالیا

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، در حالی که نیم‌کره جنوبی زمین فصل تابستان را سپری می‌کند، کشور استرالیا که در این نیم‌کره واقع شده است امسال شاهد رکورد گرم‌ترین ژانویه در تاریخ این کشور بود.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌ان‌ان» طی هفته‌های گذشته، دمای هوا در هر ۸ ایالت استرالیا به طور مداوم بالاتر رفته است. در سرتاسر این کشور جاده‌های زیادی به مرحله ذوب رسیده‌اند، زیرساخت‌ ها از کار افتاده‌اند و ماهی‌ها و جانوران زیادی به‌صورت دسته‌جمعی تلف شده‌اند.

شهر «آدلاید» واقع در جنوب استرالیا رکورد گرم‌ترین روز را در ۲۴ ژانویه شکست و به به ۴۶.۶ درجه سانتیگراد رسید. روز جمعه اداره هواشناسی استرالیا اعلام کرد امسال استرالیا شاهد گرم‌ترین ژانویه ثبت شده در تاریخ بود و آن را «بی‌سابقه» خواند.

در سراسر استرالیا از مردم خواسته شده در ساعات اوج گرما در خانه بمانند. دانشمندان هشدار داده‌اند اگر اقداماتی برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی گرفته نشود، این گرمای بی‌سابقه می‌تواند تنها شروعی برای مشکلات آب‌وهوایی جدی باشد.

«مایکل گروس» پژوهشگر ارشد مرکز علوم اقلیمی در استرالیا به سی‌ان‌ان گفت: «در خوش‌بینانه‌ترین حالت انتظار داریم شاهد افزایش رکورد روزهای گرم باشیم».

در اکثر رودخانه‌های استرالیا تعداد زیادی ماهی‌های مرده روی آب آمده‌اند و در نواحی شمالی ده‌ها اسب وحشی تلف شده‌اند.

همچنین در استان‌های «ویکتوریا» و «ولز جنوبی» و «کویینزلند» هزاران روباه پرنده (نوعی خفاش) در اثر گرما مرده‌اند.

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا از سیاست‌های دولتش در قبال تغییرات اقلیمی دفاع کرده و اعلام کرد تغییرات اقلیمی متوجه تمام جهان است. اما متخصصین و فعالان در زمینه تغییرات اقلیمی می‌گویند استرالیا در مقیاس جهانی، نقش خود را در قبال تغییرات اقلیمی ایفا نکرده است. طبق یک نظرسنجی ۵۳ درصد مردم استرالیا اعتقاد دارند دولت این کشور در قبال تغییرات اقلیمی «اقدامات کافی را انجام نداده».

از سوی دیگر، دقیقا در نقطه مقابل استرالیا در کره زمین، برخی نواحی کشور آمریکا شاهد رکورد سردترین دمای زمستانی در ماه ژانویه بودند که نشان‌گر مختل شدن تعادل اقلیمی جهان است. به‌طوری که بخشی از آبشارهای مشهور نیاگارا در پی وقوع یک گردباد قطبی یخ زده‌اند. این گردباد 21 کشته نیز برجای گذاشت.

این درحالی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز 28 ژانویه اظهارنظری در خصوص تغییرات اقلیمی اعلام کرد و تلاش کرد برای دروغ بودن هشدارهای دانشمندان در این مورد دلیل و مدرک ارائه کند. وی در توئیتی گفت: «در "مید وست" زیبا دما به منفی 60 درجه [فارنهایت]‌ رسیده است. سردترین دمایی که تا کنون ثبت شده. انتظار می‌رود روزهای آینده از این هم سردتر شود. مردم نمی‌توانند چند دقیقه بیشتر بیرون از خانه بمانند. پس گرمایش جهانی کجاست؟ لطفا سریع برگرد ما به تو احتیاج داریم!».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها