متاسفانه تحقیقات و آزمایشات مستند و ثبت شده چندان مفیدی در زمینه نقش تغذیه در کنترل یا بروز بیماری‌های زنان وجود ندارد و اگر هم اطلاعاتی در این زمینه منتشر شود اغلب متناقض و در حد تحقیق است.
کد خبر: ۱۱۸۸۷۳۵

چندی پیش در یکی از مجلات علمی تغذیه خواندم که چون علت ایجاد فیبروم یا همان میوم‌ها مربوط به عدم تعادل هورمون‌ها به خصوص استروژن در بدن است می‌توان با تغییرات ساده در رژیم غذایی و شیوه زندگی این مشکل را مهار کرد. در این مقاله به مصرف غذاهای حاوی فیتواستروژن (استروژن گیاهی) همچون کنجد، کتان، گردو و ... توصیه شده بود با چنین توجیهی که فیتواستروژن‌ها دارای خواص استروژنی و ضداستروژنی هستند و می‌توانند با بلوکه کردن استروژن‌های مضر از ایجاد فیبروم‌ها جلوگیری کنند.
جالب این‌که در این زمینه مطلب ترجمه شده‌ای را خواندم که هشدار داده بود زنان مبتلا به اختلالات هورمونی و بیماری‌های آندومتریوز، سندرم تخمدان پلی کیستیک، فیبروم رحم و پستان و سرطان‌های تخمدان و رحم نباید از منابع فیتواستروژنی همچون تخم کتان استفاده کنند. برای دستیابی به صحت و سقم موضوع در تماس با دو متخصص زنان و تغذیه به پاسخی به شرح ذیل رسیدم.
عامل اصلی بروز فیبروم ناشناخته و اغلب ژنتیکی است و در کسانی که مستعد ابتلا به میوم‌ها هستند هورمون استروژن و منابع فیتواستروژنی می‌تواند سبب رشد و تشدید علائم این بیماری شود. توصیه‌های تغذیه‌ای و گیاهی که در شبکه‌های مجازی درخصوص درمان قطعی فیبروم‌ها به‌کرات منتشر می‌شود پایه علمی نداشته و شاید فقط بتواند تا مدت کوتاهی از علائم بیماری بکاهد و هرگز خواص درمانی و بهبوددهندگی ندارد.
نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد استروژنی که از طریق کنجد، کتان، گردو و حتی سویا وارد بدن می‌شود هزار برابر ضعیف‌تر از استروژنی است که به صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود، اما چون برهم خوردن هورمون‌ها در اثر دریافت مستمر و زیاده از حد منابع استروژنی و فیتواستروژنی می‌تواند برای کسانی که سرطان سینه و فیبروم‌های رحمی داشته یا دارند مشکلاتی ایجاد کند توصیه به محدود شدن مصرف این منابع در برنامه غذایی‌شان می‌شود. مصرف متعادل غذاهای فیتواستروژنی در خانم‌های سالم منعی ندارد.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها