بررسی نسبت دغدغه‌های اصلی مردم با سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور

در حاشیه...

رئیس‌جمهور در دیدار دیروز خود با وزیر، معاونان و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مباحثی مطرح کرد که برخی آنها در فضای مجازی بیشتر مورد توجه قرار گرفت؛ مباحثی از جمله حجاب یا اشتباه بودن فیلترینگ و نبودن رسانه آزاد در ایران، از جمله محورهای سخنان رئیس‌جمهور در این مراسم بود اما واکنش‌های مطرح شده نسبت به سخنان رئیس‌جمهور، طیف گسترده‌‌تری را شامل می‌شود و بعضی‌ها از این مواضع حمایت کرده و البته برخی رسانه‌های اپوزیسیون هم بخش‌هایی از این سخنان از جمله «نبودن رسانه آزاد در ایران» را برجسته کردند. اما واکنش‌های منفی به سخنان رئیس‌جمهور هم کم نبود و بسیاری اعتقاد داشتند طرح این‌گونه موضوعات، فاصله زیادی با مطالبات اصلی جامعه دارد. البته باید به این دسته منتقدان یادآوری کرد اگر از موضوع حجاب بگذریم طرح مباحثی از جمله فیلترینگ یا انتقاد از وضعیت رسانه‌ها، موضوعات مرتبط با حوزه کاری وزارت ارتباطات است و از همین رو توسط رئیس‌جمهور در جلسه دیروز مطرح شده است و پیش از این هم روحانی در جلساتی که مثلا با وزیر اقتصاد داشت به مشکلات اقتصادی پرداخته است، اما با این حال همچنان این سؤال بی‌پاسخ می‌ماند که رسانه‌ای کردن این‌گونه مسائل که تصمیم‌گیری در مورد آنها به‌ عهده مسؤولان است با چه هدفی صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۸۶۵۵۸

رئیس‌جمهور چه گفت؟
رئیس‌جمهور در جلسه دیروز خود با وزیر، معاونان و مدیران وزارت ارتباطات با بیان این‌که نمی‌شود فضای مجازی را از زندگی مردم جدا کرد و این امر قابل تحقق نیست که حاکمیت از مردم بخواهد به عنوان مثال موبایل را به خاطر برخی آسیب‌هایش کنار بگذارند، گفت: برخی فکر می‌کنند اختیاراتی از آسمان دارند تا بر زمینی‌ها هر فرمانی که می‌خواهند صادر کنند، اما نمی‌توان با خواست عمومی مردم مبارزه کرد، زیرا این کار نه شدنی و نه مشروع و قانونی است.
رئیس‌جمهور افزود: باید قبول کنیم اشتباه کردیم که فکر کردیم اگر بگوییم استفاده از فلان امکان ممنوع و فیلتر است همه گوش می‌کنند. دیدیم که پس از فیلتر هر امکانی، فیلترشکن آن ایجاد شد و هر چه تلاش کردیم به طور روزانه فیلترشکن‌های جدید ارائه شد.
روحانی همچنین با بیان این‌که انحصار در هیچ پدیده‌ای جواب نمی‌دهد، افزود: امروزه شاهدیم استفاده از تلفن همراه در ایران نسبت به خیلی کشورهای دیگر بیشتر است و یک دلیل مهم آن این است که در کشور رسانه آزاد نداریم.
رئیس‌جمهور در ادامه این بخش از سخنان خود از فشارهای فراوانی که در زمینه توسعه فضای مجازی و افزایش پهنای باند به دولت وارد شده گفت و البته تاکید کرد دولت در برابر همه این فشارها مقاومت کرده و ایستاده است و از آبروی خود مایه گذاشته است.
بخش دیگری از سخنان رئیس‌جمهور که مورد توجه قرار گرفت پرداختن به موضوع حجاب بود. موضوعی که طرح آن در جلسه با وزیر ارتباطات و معاونانش، تا حدودی بی‌ارتباط می‌نمود. روحانی در این بخش از سخنانش گفت: متأسفانه در مسأله حجاب، اول از زنان شروع می‌کنیم در حالی که قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می‌کند، اما ما می‌رویم و به‌خاطر حجاب، دختران و زنان را دستگیر می‌کنیم.
وی ادامه داد: اساس حجاب برای امنیت و حمایت از زنان است، اما به گونه‌ای رفتار شده که گویا باید چماقی بر سر زن باشد و این به خاطر آن است که مساله حجاب را درست در جامعه تبیین نکردیم.

اولویت‌های مردم کدامند؟
طرح این مباحث چالش‌برانگیز از سوی رئیس‌جمهور در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس همه نظرسنجی‌های اخیر اصلی‌ترین اولویت کاری کشور مقابله با گرانی و تورم و بیکاری است و موضوعاتی چون فیلترینگ، حجاب، حضور زنان در ورزشگاه و... از اولویت‌های اصلی مردم و حتی جوانان خارج شده است و فاصله زیادی میان این مباحث و اولویت‌هایی که ذهن جامعه را به خود مشغول کرده، وجود دارد.
نتایج یک نظرسنجی که در آذرماه از سوی یک نهاد علمی انجام شده نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با اختلاف فاحشی نسبت به موارد دیگر، معضل «بیکاری» را مهمترین مشکل و چالش کشور می‌دانند. در رتبه بعدی با اختلاف زیادی موضوع «گرانی و تورم» قرار دارد.
بر اساس نتایج این نظرسنجی، مبحثی نظیر "آزادی‌های اجتماعی" یکی از دو اولویت آخر از نگاه مردم قرار داشته و به لحاظ درصدی، رای‌دهندگان به این مورد حتی به 4 درصد افرادی که به موضوعی نظیر بیکاری رای داده‌اند نیز نمی‌رسد.
محمدعلی وکیلی، نماینده تهران در مجلس نیز با تاکید بر این‌که اولویت مردم معیشت است و جامعه از مشکلات اقتصادی رنج می‌برد، گفت: کارنامه دولت در حوزه اقتصادی و معیشت مردم غیرقابل دفاع است.
وی با بیان این‌که در شرایط کنونی مردم از تورم و افسارگسیختگی قیمت‌ها و نوسانات ساعتی بازار شاکی هستند و این واقعیت‌ها جامعه را آزار می‌دهد، اظهار کرد: کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به مرور به دلیل این نوسانات در معرض تعطیلی قرار دارند و ادامه این وضعیت نه‌تنها باعث افزایش اشتغال نخواهد شد، بلکه بیم از بین رفتن همین اشتغال نیم‌بند را در پی خواهد داشت.
وکیلی البته معتقد است وجود اولویت‌هایی نظیر مشکلات اقتصادی، نافی این نیست که رئیس‌جمهور به موضوعات مهم دیگر بپردازد و مباحثی از جمله فیلترینگ هم در جامعه مطرح است.

چرا و به چه علت؟
فضای اقتصادی کشور در ماه‌های اخیر، شباهت زیادی به اوضاع اقتصادی سال‌های 90 و 91 دارد که تحریم‌های شدیدی علیه کشورمان اعمال شده بود. در آن مقطع به علت تحریم‌ها و سوءمدیریت‌های داخلی، نرخ تورم و گرانی به‌شدت بر جامعه فشار می‌آورد. مروری بر رفتار رئیس دولت در آن مقطع نشان می‌دهد پرحاشیه‌ترین رفتار رئیس‌جمهور از جمله حضور جنجالی در مجلس یا طرح برخی مسائل حاشیه‌ای در همان مقطع صورت گرفت و دولت به جای تمرکز بر راهکارهای مهار تورم و گرانی، به اظهارات حاشیه‌ساز سیاسی روی آورد؛ اظهاراتی که با واکنش‌های منفی افکار عمومی مواجه شد. منتقدان می‌گویند حسن روحانی هرچند وقت یک بار مسائلی را مطرح می‌کند که تا چند وقت، توجهات را به خود جلب می‌کند. از جمله اظهارنظر جنجالی‌اش در دولت قبلی که از دخالت‌ها در زندگی مردم انتقاد کرد و گفت: نمی‌توان به زور و با شلاق مردم را به بهشت برد.
یا طرح موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها که هرچند وقت یک بار از سوی روحانی مطرح می‌شود و همچنین مباحثی از جمله علم اسلامی و غیراسلامی که با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد.
حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه درباره اتخاذ چنین رویکردهایی از سوی روسای دولت‌ها می‌گوید: به نظر می‌رسد همیشه وقتی توجه مردم به یکسری از نقاط ضعف دولت جلب شده و مطالبات مردم در آن بخش بیشتر مطرح می‌شود، رئیس دولت با طرح مسائل غیر‌ضروری در جامعه تلاش می‌کند افکار عمومی را از مسائل اصلی کشور منحرف کند تا مردم کمتر به آن توجه کنند.

تجربه‌ای که در مقطع فعلی اثرگذار نیست
تجربه سیاسی در کشور ما نشان داده طرح مباحث چالش‌برانگیز در برخی مقاطع می‌تواند تاثیراتی داشته باشد، به عنوان مثال در مقاطع انتخابات که فضای کشور به‌شدت سیاسی است با طرح این‌گونه مسائل می‌توان شوکی به فضای انتخاباتی وارد کرد. نظیر مباحثی که در ایام انتخابات دوازدهم در خصوص ماجرای اعدام‌های 68 یا فعالیت‌های موشکی سپاه مطرح شد اما کارشناسان درخصوص این‌که در شرایط عادی کشور چنین اقداماتی تاثیر چندانی داشته باشند تردید دارند.
ابوالقاسم رئوفیان، فعال اصولگرا در همین زمینه به جام‌جم می‌گوید: به نظر نمی‌رسد با توجه به شرایط کنونی و اقتضائات کشور طرح این نوع مسائل، مشکلی را حل کند بلکه بیشتر موجب عصبانیت مردم می‌شود تا اقناع افکار عمومی.
وی می‌افزاید: رئیس‌جمهور باید مانند طبیبی حاذق، نبض جامعه را در دست داشته باشد و چیزی را تجویز و مطرح کند که نیاز مردم است.
رئوفیان معتقد است در فضای انتخاباتی، طرح این قبیل موضوعات می‌تواند به تغییر فضا منجر شود، اما در شرایط فعلی، این‌گونه نیست و مشکلات اقتصادی به شکلی است که با طرح مسائل غیراولویت‌دار نمی‌توان ذهن مردم را به موضوعات دیگر منحرف کرد.
محمدعلی وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس هم اگرچه برخی تحلیل‌ها مبنی بر این‌که رئیس‌‌جمهور با طرح مباحث فرعی به دنبال انحراف افکار عمومی است را قبول ندارد، اما می‌گوید حتی اگر رئیس‌جمهور با هدف انحراف افکار عمومی به موضوعاتی مثل فیلترینگ بپردازد، در عمل توفیقی نخواهد داشت؛ زیرا اساسا طرح این موضوعات باعث نمی‌شود که ذهنیت مردم از مسائل اقتصادی و اشتغال به سمت موضوعات دیگری سوق پیدا کند.

طرح برخی موضوعات با هدف انحراف اذهان از مسائل اقتصادی

حسین مظفر / عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
وظیفه دولت اسلامی در ساماندهی فرهنگ و توجه به اعتقادات جامعه از مسائل انکارناپذیر است. مگر می‌شود یک دولت نسبت به مسائل فرهنگی و اعتقادی جامعه بی‌تفاوت باشد؟ با این‌حال در مقاطع مختلف شاهد طرح مباحث ابهام‌آمیزی در این زمینه از سوی رئیس دولت بوده‌ایم. البته اساسا بحث این نیست که مردم را به زور وادار به کاری کرد اما در عین حال طرح موضوعی مانند این‌که مردم را به زور نمی‌توان به بهشت برد، موضوع نامناسبی است، زیرا آثار و عواقب برخی کارها به گونه‌ای است که یک رئیس‌جمهور و مسؤول دولتی نمی‌تواند نسبت به آن بی توجه باشد. مداخله کردن یا نکردن دولت‌ها در فرهنگ مدتها پیش در دنیا مطرح شده و بحث کهنه و قدیمی است.
در گذشته پیشتاز طرح موضوع مداخله نکردن دولت در عرصه فرهنگ، لیبرال‌ها بودند. با این وصف مشاهده می‌شود در شرایط کنونی آنها بالاترین دخالت‌ها را در ساماندهی فرهنگ‌ها، تهاجم و شبیخون فرهنگی داشتند و همچنین با صرف بودجه‌های فراوان در تغییر ذائقه‌های فرهنگی از طریق ماهواره و فضای مجازی موثر بودند. بنابراین آنها که شعار مداخله نکردن دولت در فرهنگ را سر می‌دادند، الان در این حوزه، مداخله حداکثری دارند. از این رو نباید بعضی حرف‌ها را مطرح کرد که هیچ پایه و اساسی ندارد. ضمنا دولت در نظام اسلامی چند بعدی است و باید به حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد و اعتقاد مردم توجه داشته باشد.
این شعارها و حرف‌ها محتوایی ندارد و نباید از سوی بالاترین شخصیت اجرایی کشور بیان شود. به نظر می‌رسد طرح این موضوعات و مباحثی نظیر آنچه دیروز از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد در شرایط فعلی با هدف انحراف اذهان از مشکلات اقتصادی صورت می‌گیرد و بهتر است دولت به جای پرداختن به این مسائل به همان حوزه‌های اقتصادی برسد تا با حداقل برنامه‌ریزی‌ها از آثار مخرب تصمیمات اشتباه در این عرصه بکاهد و فشار را بر مردم کم کند.
متاسفانه برخی تنبلی‌ها در حوزه اقدام و تصمیمات اقتصادی و همچنین رهایی و یله بودن کشور باعث شده بسیاری از مشکلات به مردم تحمیل شود. در صورتی که بسیاری از این مشکلات اساسا ارتباطی با مساله تحریم هم ندارد. در چنین وضعیتی، دولتی‌ها نه‌تنها مسائل اقتصادی را حل نکردند و مردم دچار مشکلاتند، بلکه برای این‌که دولت مقصر نشان داده نشود بلافاصله در پی بیان بی‌دلیل برخی مسائل فرهنگی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها