به‌تازگی رویدادی هنری در ایران برگزار شد که به تناسب اهمیتش مورد توجه قرار نگرفت؛ البته استقبال از این رویداد گسترده، چشمگیر بود اما رسانه‌ها آن‌قدر که به رویدادهایی مشابه می‌پردازند به آن نپرداختند. منظورمان هفته هنر تیر است که یک هفته پایتخت را به رنگ هنرهای تجسمی درآورد.
کد خبر: ۱۱۸۶۵۴۳

این را هم بگوییم که در دنیا هفته‌های هنر، جایگاهی والا دارند و حتی با حراج‌های معتبر مقایسه می‌شوند و حالا ما نیز در ایران اولین هفته هنر را به آن معنا برگزار کرده‌ایم و این اتفاقی مهم است. در این هفته، مجموعه برنامه‌های متنوعی برگزار شد؛ ۲۱ نمایشگاه در ۲۱ گالری، ۱۳ طرح کیوریتو، شش پروژه، دو رزیدنسی و نشست‌های تخصصی با مدیریت بنیاد پژمان در مراکز مختلف فرهنگی در پایتخت. سطح برنامه‌ها چنان گسترده بود که اغلب مراکز هنری تهران را درگیر کرده بود و همین، از نکات مهم برگزاری هفته هنر بود.
هفته هنر با گرد هم آوردن گالری‌های شرکت‌کننده، مراکز فرهنگی و اجتماع هنرمندان ایرانی در پی فراهم آوردن فرصت‌هایی برای ایجاد گفت‌وگوی بیشتر و برقراری پیوند میان هنر و زندگی روزمره است. هدف هفته هنر تیر، تحقق مجالی برای رویارویی هنر و شهروندان در رابطه‌ای با نهایت اثرگذاری و اثرپذیری بوده است.
این برنامه با همکاری گروه گسترده‌ای از گالری‌ها، فضاهای اختصاص‌یافته به رویدادهای هنری، رزیدنسی‌ها، ناشران و همچنین هنرمندان و کیوریتورها همراه بود. در نخستین هفته هنر، گالری‌های آ، آب انبار، آتبین، آران، آرت سنتر، اُ، اثر، اعتماد، افرند، ای جی، ایرانشهر، دستان، دلگشا، راه ابریشم، سیحون، شیرین، طراحان آزاد، محسن، هما، هور و مراکز فرهنگی مانند خانه هنرمندان، خانه وارطان، گالری هدایت، جامعه نیومدیا، بادبادک، موسسه کودکان دنیا، آرت شاپ تهران، ساختمان کندوان بنیاد پژمان، اقامت گاه کوشک، کافه گودو پاس، موسسه خوانش و... میزبان این مجموعه رویدادها بودند.
تیر آرت نخستین اقدام منسجم در راستای توسعه منابع و زیرساخت‌های لازم برای ارتقای هنر مدرن و معاصر ایران و معرفی آن به مخاطبان ایرانی و بین‌المللی است. در این راستا، تیر آرت دو رویداد سالانه برگزار کرد: آرت فر تیر و هفته هنر تیر. نخستین دوره آرت فر تیر در تیرماه ۱۳۹۷ و اولین دوره هفته‌هنر تیر دی‌ماه ۱۳۹۷ برگزار شد.
مریم مجد، یکی از مدیران این رویداد درباره شکل‌گیری هفته هنر به ایران‌آرت گفته: در همه جای دنیا هفته‌های هنر وجود دارند و ما هم احساس نیاز می‌کردیم در شهر تهران رویدادی وجود داشته باشد تا همه عوامل درگیر در هنرهای تجسمی بتوانند در آن مشارکت کنند، زیرا عقیده داریم این کار تاثیر بزرگی در سطح جامعه دارد. مجد افزوده: همزمان با شکل‌گیری ایده رویداد تیرآرت به عنوان یک آرت‌فر، ایده یک آرت ویک با نام هفته هنر تیر را نیز در ذهن داشتیم. آرت‌فر و آرت‌ویک دو رویداد کاملا متفاوت هستند که هر کدام نتایج خاص خود را دارند و می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها