افسانه‌ها و قصه‌های وایکینگ‌ها -مردمان شمال اروپا - به دلیل قدمت و حتی شاید فانتزی‌هایش همیشه برای جهان جالب بوده است ولی معمولا در بازی‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها، مخاطب در جبهه وایکینگ‌ها قرار داده شده و اتفاقات بعضا تاریخی و رخدادهای داستان را از زاویه دید آنها نظاره‌گر بوده است.
کد خبر: ۱۱۷۹۷۲۸

بازی مستقل Bad North که چند هفته از انتشار آن میگذرد، این فرصت را به ما میدهد تا جنبه دیگری از داستان را نیز شاهد باشیم و آن تهاجم وایکینگها به جزیره بریتانیاست و این موضوع را به سادهترین و مینیمالترین شکل ممکن به تصویر کشیده است.

یک استراتژی راحتالحلقوم

Bad North از نظر گیمپلی یکبازی استراتژی به شمار میرود، اما اگر بخواهیم دقیقتر آن را توضیح دهیم شاید Tower Defense یا دفاع از قلعه تعریف بهتری باشد. بازی، ساختار مرحلهای دارد و هرمرحله آن که به شکل جزیرهای مستقل است بهصورت تصادفی توسط سیستمهای بازی تولید میشود. ماموریت شما در هر مرحله، دفاع از خانههایی است که در جزیره وجود دارد. برای این کار، ابتدای بازی دو فرمانده نظامی در اختیار دارید که هر کدام یک جوخه 9 نفره را رهبری میکنند. برای حرکت نیروهای خود باید از ساختار تایل یا موزائیکی بازی تبعیت کنید. با انتخاب هر نیرو تمام زمینها و موقعیتهایی که میتوانید روی آنها حرکت کنید به شکل مربعهایی نمایش داده میشوند. دشمنهای شما وایکینگهایی هستند که با قایقهای خود به جزیره هجوم آورده و اولویت اصلیشان نیز به آتش کشیدن خانهها و ساختمانهای موجود در جزیره است. حال بهعنوان بازیکن این وظیفه شماست تا با چیدمان نیروهای خود و حرکت مداوم آنها در جریان بازی، تا آخرین موج حمله دشمنان از جزیره دفاع کنید. چنانچه مرحله را در حالی تمام کنید که تمام ساختمانها سالم مانده باشند، هر ساختمان بسته به نوعش مقداری سکه به شما پاداش میدهد. طبیعتا ساختمانی که ویران شده باشد، پاداشی هم برای شما نخواهد داشت. در این میان باید حواستان به نیروهای خود که هر کدام نماینده یک فرمانده هستند نیز باشد، زیرا بازی از سیستم ذخیره لحظهای بهره برده و به محض کشته شدن یک فرمانده، او را برای همیشه از دست خواهید داد.

تاکتیک و مدیریت لحظهای

Bad North خشونت و جنگطلبی وایکینگها را بخوبی به تصویر میکشد، ولی برای این کار از تصاویر خشن یا بزرگسالانه بهره نبرده و همه چیز در قالب سبک هنری ساده و در عین حال زیبا و دلنشین بازی رخ میدهد. با وجود این در قسمت تنظیمات بازی میتوانید افکت خون را خاموش کرده تا دیگر اثری از موقعیتهای درگیری با دشمنان در محیط بازی نبینید!

ساختار پیشرفت در بازی به این صورت است که از یک جزیره به جزیره بعدی میروید تا اینکه این حق انتخاب به شما داده میشود تا از بین یک یا چند جزیره بیشتر موجود یکی را انتخاب کنید. این انتخاب از چند جهت حائز اهمیت است، یکی آنکه با رفتن به بعضی از جزیرهها میتوانید به فرمانده محلی آنجا و نیروهایش کمک کنید و آنها نیز در زمره نیروها و فرماندهان در دسترس شما درمیآیند. اهمیت دیگر این است که بعضی از جزیرهها یک آیتم جایزه به شما میدهند که میتوانید آن را به یکی از واحدهای نظامی خود اختصاص دهید و تاثیرات گیمپلی منفعل از جمله افزایش نیروهای موجود در یک جوخه یا قابلیتهای فعالی مثل درخواست نیروی کمکی آنی دریافت کنید. دیگر اهمیت حق انتخاب بین جزایر این است که فرماندهان شما بعد از هر نبرد خسته میشوند و حداقل تا یک نوبت به استراحت نیاز دارند. با استراحت فرماندهان سپاه شما موقعیت خود را روی نقشه تثبیت میکنید و دیگر امکان لشکرکشی به جزایر قبلی نخواهید داشت.

هرچه در بازی جلوتر میروید فرماندهان و نیروهای بیشتری در اختیار خواهید گرفت، اما در هر مرحله بیشتر از چهار فرمانده را نمیتوانید با خود همراه کنید. در نتیجه در مراحل جلوتر بازی انتخاب فرمانده و نیروهای مناسب از بین نیروهای موجود نیز به دیگر عناصر استراتژی بازی میافزاید. همانطور که گفته شد هر ساختمان جزیره در صورت سالم ماندن مقداری سکه به شما میدهد که میتوانید آن را بین فرماندهان موجود در همان مرحله تقسیم کنید. با پولی که به فرماندهان اختصاص میدهید میتوانید آنها را در سه شاخه اصلی تقویت کنید. اولی آیتم ویژهای است که با جستوجو در جزایر به دست آوردهاید و با پول میتوانید آن را ارتقا و تاثیراتش را افزایش دهید. دومین عامل نوع و در واقع کلاس نظامی نیروست که میتواند شامل شمشیرزن، نیزهدار، کماندار و موارد دیگر باشد. بعد از اینکه کلاس یک فرمانده نظامی را با پرداخت سکه تعیین کردید، از آن پس فقط میتوانید آن را ارتقا دهید و تاثیرش را تقویت کنید. مورد سوم نیز توانایی ویژهای است که هرکلاس نظامی با خود میآورد که در گیمپلی قابلیتی است که به فعال شدن توسط بازیکن نیاز دارد. با پرداخت سکه میتوانید این توانایی را کسب و سپس ارتقا دهید تا هرچه بیشتر به نیرویی غیرقابل شکست تبدیل شوید. نیازی به گفتن نیست که متناسب با رشد و پیشرفت شما در طول بازی، دشمنان متنوع و سرسختتری نیز معرفی خواهند شد و تعداد حملات آنها نیز افزایش خواهد یافت.

سخن آخر

Bad North در نگاه اول شاید یک بازی ساده به نظر برسد، اما استراتژی موجود در آن و زیبایی بصری و صوتی آن پیش از آنکه متوجه شوید، شما را ساعتها مشغول خواهد کرد و یک نیت تجربه 10دقیقهای ممکن است تا 2ساعت به طول انجامد. بازی بسیار سبک است و بسادگی میتوانید آن را تقریبا روی هررایانهای اجرا کنید.

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها