چالش‌های کارت سوخت بانکی

بزودی سوختگیری خودروها و موتورسیکلت‌ها بدون کارت سوخت امکان‌پذیر نیست. طرح راه‌اندازی مجدد استفاده از کارت سوخت با همکاری چند وزارتخانه از پنجم آذر امسال شروع شده و تا پایان این ماه ادامه دارد.
کد خبر: ۱۱۷۹۱۳۹

امسال امکان استفاده از کارت بانکی بهعنوان جایگزین کارت سوخت نیز فراهم شده است. دریافت کارت سوخت جدید، صدور کارتالمثنی یا تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت هر کدام با چالشهایی همراه است که در این گزارش آنها را بررسی کرده و راهکارهایی برای حل این چالشها ارائه دادهایم.

ثبتنام کارت سوخت

کاربران میتوانند با مراجعه به درگاه ملی خدمات دولت همراه (http://mob.gov.ir) ثبتنام کارت سوخت بانکی خود را بهصورت آنلاین انجام دهند. برای ثبتنام کارت سوخت بانکی پس از ورود به سایت باید روی گزینه «ثبتنام کارت سوخت یا کارت سوخت بانکی» کلیک کنید (توجه داشته باشید براساس زمانبندی مشخص شده باید وارد شوید) و سپس قوانین و مقررات را بخوانید و تایید کنید.

در این مرحله شماره تلفنهمراه خود را وارد کرده و کد امنیتی را بزنید. پس از چند دقیقه پیامکی حاوی یک کد برای شما ارسال میشود باید آن را وارد کنید. سپس، کد ملی و تاریخ تولد خود را وارد میکنید و پس از بررسی و دریافت تاییدیه وارد مرحله بعد میشوید. (اکنون یک پیامک حاوی تاییدیه ثبت احوال برای شما ارسال میشود که فقط جنبه اطلاعرسانی دارد) در این مرحله شماره سریال وسیله نقلیه خود یا کد شناسایی خودرو (VIN) را از روی کارت خودرو وارد کنید که ورود یکی از موارد کافی است.

حال فهرستی از کارتهای بانکی مرتبط با مالک خودرو نمایش داده میشود که باید یکی از آنها را انتخاب کنید. در آخر همه اطلاعات وارد شده به شما نمایش داده میشود و باید آنها را بررسی تا کنید. پس از 24 ساعت میتوانید به بخش پیگیری دریافت کارت سوخت مراجعه کرده و پاسخ مثبت یا منفی در مورد کارت سوخت خود را دریافت کنید. همین مراحل را میتوانید از طریق نصب اپلیکیشن دولت همراه روی تلفنهمراه خود نیز انجام دهید.

چالشها

اگر بخواهید از کارتهای بانکی به جای کارت سوخت استفاده کنید در مراحل ثبتنام با چالشهایی روبهرو هستید. چالشهایی که دولت همراه از طریق شبکههای اجتماعی پاسخگوی آنهاست و ما برخی از آنها را زیر ذرهبین کلیک بردهایم. چالش اول اینکه اگر فرد کارت بانکی خود را به جای کارت سوخت انتخاب کند، زمانی که فرد دیگری بجز مالک قصد سوختگیری با ماشین را داشته باشد لازم است از کارت بانکی مالک استفاده شود.

این چالش را با شهلا اصولی، سخنگوی دولت همراه مطرح کردیم، او در پاسخ میگوید: «انتخاب دریافت کارت سوخت جدید یا تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت با مالکان است. اگر برای مالکی این مساله چالشزاست، میتواند کارت سوخت را انتخاب کند.»

چالش دیگری که در این زمینه مطرح شده این است که برخی از کارتهای بانکی در فهرست نمایش داده نمیشوند و کاربران نمیتوانند کارت بانکی جدیدی را اضافه کنند. اصولی در اینباره میگوید: «ما با هماهنگی بانک مرکزی فهرست همه کارتهای بانکی معتبر و مشمول این طرح را در مرحله نهایی نمایش میدهیم، در صورتی که کارت بانکی خاصی در فهرست نهایی کاربران قابل مشاهده نیست، احتمالا مورد تایید بانک مرکزی نبوده است. البته هیچ محدودیتی در کارت بانکی خاصی وجود ندارد و همه بانکهای معتبر بانک مرکزی در این فهرست قرار گرفتهاند.»

اصولی در پاسخ به این سوال که آیا میتوان از کارت سوخت و کارت بانکی بهطور همزمان بهعنوان کارت سوخت استفاده کرد، میگوید: «هر خودرو بهطور منحصربهفرد میتواند دارای یک کارت سوخت باشد، افرادی که کارت بانکی خود را بهعنوان کارت سوخت انتخاب میکنند بهطور همزمان نمیتوانند کارت سوخت دریافت کنند و برای دریافت کارت سوخت باید به دفاتر پلیس+10 مراجعه کنند.»

خط تلفنهمراه؛ لازمه دولت همراه

در مراحل ثبتنام، بخشی برای دریافت اطلاعات خط تلفنهمراه وجود دارد. اینکه داشتن شماره تلفنهمراه بهعنوان الزام برای دریافت خدمات همراه دولت نیاز است منطقی است، اما چالشی که ثبتنامکنندگان با آن روبهرو هستند این است که در صورتی که خط تلفنهمراه به نام مالک خودرو نباشد، امکان ادامه دادن مسیر ثبتنام وجود ندارد. اصولی میگوید: «ما برای ارائه خدمات به مردم در دولت همراه نیازمند یک خط تلفنهمراه هستیم، این خط باید به نام خود افراد باشد تا بتوانند خدمات را دریافت کنند. ما هیچ محدودیتی نداریم و تمام اپراتورها و خطوط دائمی و اعتباری شامل این طرح میشوند، اما مالکانی که خط تلفنهمراه به نام خودشان نیست باید خطوط خود را به نام بزنند و دوباره برای ثبتنام اقدام کنند. برای این افراد هم جای نگرانی نیست و حتما مهلت زمانی مشخصی برای آنها در نظر گرفته میشود تا بتوانند ثبتنام خود را نهایی کنند.»

ثبتنام اینترنتی یا حضوری

با توجه به اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران و وزارت نفت، به مراجعه حضوری برای دریافت خدمات در زمینه کارت سوخت نیاز نیست، اما پلیس+10 برای خودروهای دولتی و خودروهای قولنامهای بهعنوان نهادی برای مراجعه حضوری مالکان خودرو در نظر گرفته شده است. سخنگوی دولت همراه میگوید: «ما در تلاش هستیم تا مراجعات حضوری را به حداقل برسانیم. در همین راستا در صورت مراجعه حضوری برای دریافت کارتالمثنی هزینهای در نظر گرفته شده که این هزینه در صورت درخواست از طریق اپلیکیشن دولت همراه رایگان است.»

صرفهجویی 330 میلیارد تومانی

دوره قدیم ارائه کارت سوخت با چالشهای زیادی روبهرو بود، اما این بار با پیشنهاد استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت پیشبینی میشود در هزینهها کاهش چشمگیری داشته باشیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، کاهش 330 میلیارد تومانی در هزینههای صدور کارت سوخت را پیشبینی کرده است. البته باید این نکته را در نظر داشته باشیم که با اینترنتی شدن فرآیند ثبتنام، هزینههای رفتوآمد برای ثبتنام و دریافت کارت سوخت نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.

جایگزینی کارت بانکی با کارت بانکی دیگر

یکی از دغدغههای مالکان خودرو که کارت بانکی خود را وارد کردهاند این است که در صورت نیاز به چه نحوی میتوانند کارت بانکی موجود را با یک کارت بانکی دیگر جابهجا کنند. اصولی در این باره میگوید: «اپلیکیشن دولت همراه از طریق وبسایت (http://mob.gov.ir) و همه پلتفرمهای دانلود و نصب اپلیکیشن ایرانی در دسترس است. با استفاده از این اپلیکیشن میتوانید براحتی کارت بانکی خود را با کارت بانکی دیگری جایگزین کنید. البته دسترسی به این اپلیکیشن فقط از داخل ایران مقدور است، بنابراین در صورت استفاده از فیلترشکن کاربران نمیتوانند از خدمات آن استفاده کنند.»

محسن سسمارپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها