با توجه به پرسش خوانندگان درخصوص موضوعات حقوقی بخصوص حضانت اطفال پس از جدایی والدین،مهریه و نفقه فرزند پسر تپش در مصاحبه با مریم جنت آ بادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به پرسش‌های شما خوانندگان پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۱۷۷۵۷۷

حضانت طفل بعد از جدایی پدر و مادر به چه صورت خواهد بود؟

مطابق ماده 1169 قانون مدنی، برای حضانت و نگهداری طفلی که پدر و مادر او جدا از یکدیگر زندگی میکنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است. در این میان فرقی بین طفل دختر و پسر وجود ندارد. بعد از هفت سالگی در صورت حدوث اختلاف، حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه میباشد.

بنابراین در صورت اقتضای مصلحت طفل، این امکان وجود دارد تا پس از هفت سالگی نیز حضانت با مادر باشد.

البته هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه میتواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.

اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار، اشتهار به فساد اخلاق و فحشا، ابتلا به بیماریهای روانی با تشخیص پزشکی قانونی، سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدی گری و قاچاق و تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف از جمله این موارد است.

متوجه شدهام که همسرم با مردی ارتباط دارد. اگر این موضوع را در دادگاه ثابت کنم مهریه او هم ساقط میشود؟

نه. مهریه ارتباطی با این موضوعات ندارد و در صورت اثبات خیانت همسر مهریه او باید پرداخت شود.

سلام پدر و مادر من سه سال قبل از هم جدا شدند و من نزد مادرم زندگی میکنم. میخواستم ببینم که نفقه پسر تا چند سالگی با پدر است و او میتواند از پرداخت آن خودداری کند؟

نفقه فرزند پسر تا سن 18 سالگی با پدر است و بعد از آن چنانچه فرزند نتواند معیشت خود را تامین کند باز هم نفقه به ایشان تعلق میگیرد که تعیین میزان آن به عهده دادگاه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها