جام‌جم آنلاین گزارش می‌دهد؛

تبعات یک قتل بر آینده خاندان شیرده

اظهارات عجیب پادشاه سعودی و چند نکته قابل تأمل

6 دروغ در 400 کلمه

سلمان بن عبدالعزیز روز گذشته در مراسم افتتاحیه دور جدید مجلس شورای عربستان، درباره سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور سخنرانی کرد و بدون اشاره به پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی با تکرار اتهامات خود علیه ایران، خواستار توقف برنامه‌ هسته‌ای این کشور شد. او در این سخنرانی به شش نکته مهم اشاره کرد که باید آنها را دروغ‌های شاخدار سعودی تلقی کرد. ازجمله:
کد خبر: ۱۱۷۷۵۶۰

وی در آغاز این سخنرانی گفت: «شهروند سعودی محرک اصلی توسعه عربستان به شمار میرود و زنان نیز یک شریک اصلی در کشور و دارای حقوقی کامل هستند» .

به گواه منابع خبری مختلف، هنوز زنان در عربستان از حقوق بسیاری محروم بوده و شهروندان این کشور نیز به هیچ وجه شریک اصلی در سیاست نیستند، بلکه سیاست را در عربستان یک خانواده مشخص دراختیار دارد و همین موضوع یکی از مسائل اساسی معترضان در این کشور بوده است. یک نمونه روشن از رعایت حقوق شهروندی در عربستان را جهانیان در قتل فجیع جمال خاشقجی و قطعه قطعه کردن پیکر او در کنسولگری عربستان در استانبول شاهد بودند .

ملک سلمان گفت: «عربستان به مقابله با افراطیگری و تروریسم ادامه میدهد».

حوادث این چند سال بخوبی نشان داده است که عربستان همواره حامی گروههای تروریستی بخصوص در سوریه، عراق و افغانستان بوده است و هنوز هم از آنها حمایت میکند. به گواه اسناد تاریخی، عربستان از جمله پدید آورندگان اصلی گروه طالبان در افغانستان بود و این گروه هنوز هم به صورت روزانه با حملات و بمبگذاریهای خود شهروندان بیگناه را هدف قرار میدهد .

سلمان بن عبدالعزیز گفت: «از جامعه بینالملل میخواهیم برنامههای هستهای ایران را متوقف کند و فعالیتهای تهدیدآمیز آن علیه امنیت و ثبات را متوقف سازد».

این درحالی است که ایران همواره نقشی مثبت و سازنده در تحولات منطقه داشته و هرگز همسایگانش را تهدید نکرده است. برنامه هستهای ایران نیز همواره زیر نظر آژانس بینالمللی انرژی هستهای بوده و هر چند ماه یکبار این سازمان روند درست و اصولی آن را تایید میکند. در مقابل اما این عربستان بوده که بخصوص از زمان روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز و قدرت گرفتن فرزندش محمد، همواره نقشی منفی و مخرب در منطقه داشته است. یک نمونه از این دخالتهای آشکار قطع ارتباط با قطر و تحریم این کشور بود که همچنان ادامه دارد. از جمله نمونههای دیگر دخالت عربستان در کشورهای همسایه میتوان از دخالتهای پولی در مصر و سرنگون کردن دولت محمد مرسی یا اعزام نیروی نظامی به بحرین برای سرکوب اعتراضات مردمی این کشور یاد کرد .

ملک سلمان درباره بحران یمن نیز اظهار کرد: «ایستادگی ما در کنار یمن، یک گزینه نیست، بلکه وظیفه ماست تا به ملت یمن در مقابل شبهنظامیان کودتاچی تحت حمایت ایران یاری رسانیم».

همگان میدانند جنگ تحمیلی عربستان بر یمن که از چهار سال پیش شروع شد تاکنون بیش از 12 هزار کشته و صدها هزار مجروح و آواره برجای گذاشته است. عربستان با استفاده از بمبهای خوشهای مناطق مسکونی، مدارس و مساجد یمن را هدف حملات خود قرار داد و به دلیل کشتار بیامان کودکان به «رژیمی کودککش» معروف شد. به گزارش شبکه المسیره، عربستان طی چهار سال گذشته ۸۰۰۰ افسر خود را در یمن از دست داده و بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار هزینه کرده است. عربستان همچنین طی حملات هوایی خود 1500 منزل مسکونی، 212 مدرسه، 57کارخانه و 44مسجد را در شهرهای مختلف یمن ویران کرده است .

شاه سعودی درباره سوریه نیز گفت: «ما خواستار یک راهکار سیاسی برای برونرفت سوریه از بحران کنونی و خروج سازمانهای تروریستی از این کشور و بازگشت آوارگان سوری به وطنشان هستیم». اما چه کسی است نداند که عربستان از ابتدای وقوع جنگ داخلی در سوریه نقش عمدهای درتقویت و حمایت از گروههای تروریستی ازجمله تحریرالشام و جبهه النصره ودیگر گروههای تروریستی داشت. در یک نمونه، براساس نتایج تحقیقات گروه تسلیحات جنگی مشخص شد عربستان سعودی و آمریکا، سلاحها را از کشورهای اروپای شرقی میخریدند و در اختیار گروههای تروریستی موجود در سوریه قرار میدادند. نتایج تحقیقات 200 صفحهای این گروه نشان داد بیش از 30 درصد تسلیحاتی که داعش در عراق و سوریه در اختیار دارد، ساخت کارخانههای بلغارستان، رومانی، مجارستان و آلمان بوده که به صورت غیرمستقیم از طریق عربستان و آمریکا به دست این گروهها رسیدهاست .

ملک سلمان همچنین روابط با عراق را دوستانه خواند و گفت: «به دنبال ارتقای این روابط است». حال آنکه همگان به یاد دارند ثامر السهبان، سفیر عربستان در عراق به دلیل دخالتهای بیجا و بیمورد بارها از سوی سیاستمداران عراقی مورد انتقاد قرار گرفت تا اینکه درنهایت از عراق اخراج شد. این درحالی بود که عربستان از زمان سقوط صدام حسین در سال 2003 به بعد به دلیل قدرت گرفتن شیعیان در عراق سفیری به این کشور اعزام نکرده بود.

حسین باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها