حضرت سردبیر هر وقت بالای سر گروه می‌آید که «امروز چی دارید؟» به صورت پیش‌فرض جواب می‌دهیم «چی میخوای؟». حالا هم حکایت این ستون است و مخاطبان دوست‌داشتنی و تحریریه‌ فرهنگی جام‌جم. حالا از شوخی و مزاح گذشته ولی بچه‌های فرهنگی امروز با دست پر آمده‌اند. اول از همه این را بگوییم که فاطمه شهدوست، خبرنگار پرتلاش و با انگیزه گروه فرهنگی رفته سراغ کامبیز  درمبخش کاریکاتوریست بلندآوازه ایرانی که احتمالا خیلی‌هایتان او را می‌شناسید. شهدوست پای یک گفت‌‍وگوی مفصل نشسته و حسابی با استاد گپ زده‌. از ما می‌شنوید آب دست‌تان هست بگذارید زمین و فی‌المجلس بروید صفحه 12.
کد خبر: ۱۱۷۶۱۶۵

جنگ جهانی اول هم گویا در همین روزها بوده که به ایستگاه پایانی خودش رسیده. دقیق‌ترش را بخواهید 101سال قبل بالاخره شعله یکی از خونین‌ترین درگیری‌های تاریخ بشر خاموش شد تا آدمیزاد روی کره خاکی یک نفس راحت بکشد. این قضیه چه ارتباطی با گروه فرهنگی دارد؟ عجله نکنید! از آنجا که بچه‌های فرهنگی مثل پلنگ در چهارراه رویدادهای روز نشسته‌اند و اگر ذاتا فرهنگی هم نباشند آنها را مصادره به فرهنگی می‌کنند، صابر محمدی هم به همین مناسبت رفته سراغ عکس‌هایی که از ایران آن روزها به یادگار مانده و درباره این عکس‌ها به عنوان یک محصول تاریخی صحبت کرده و از این طریق، نقبی زده به تصویری که الان از جامعه ایران
صد سال قبل می‌بینیم. گزارش جذاب و خواندنی محمدی را در صفحه 10 بخوانید.

حالا درست است که پرسپولیس از قهرمانی آسیا باز ماند و جو فوتبالی دارد می‌رود که بخوابد ولی ساناز قنبری، خبرنگار سینمایی گروه بی‌خیال این جو نشده و از این فرصت استفاده کرده تا درباه یک فیلم مستند حرف بزند که این روزها در گروه هنر و تجربه روی پرده هم رفته. فیلم مستندی که قنبری راجع به آن گزارش داد از قضا فیلم مهمی هم هست و بعضی از شاخ‌های تاریخ فوتبال ایران علی دایی گرفته تا علی پروین و عادل فردوسی‌پور و محمد مایلی‌کهن جلوی دوربین نشسته‌ درباره فرشاد پیوس حرف زده‌اند. پرسپولیسی‌ها می‌توانند این گزارش را در صفحه 11 بخوانند.

افغانستان و بازار کتاب این کشورهم در موضوع گزارش زینب مرتضایی‌فرد قرار گرفته که در همین صفحه و همین بغل می‌توانید ببینید. اگر خیلی درباره این موضوع اطلاع ندارید باید عرض کنیم که این کشور یکی از بازارهای بزرگ کتاب‌های فارسی و ناشران ایرانی بوده و همچنان هم هست. شاید جالب‌تر باشد که بدانید بخش مهمی از کتاب‌های دانشگاه‌های همسایه شرقی از بازار نشر ایران تامین می‌شود. با این حال فعالان نشر افغانستان دل خوشی از وضعیت و مناسبات طرف ایرانی ندارند و گلایه‌های زیادی دارند. خواندن این متن هم خالی از لطف نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها