تحلیلی از ناگفته های تاریخ پیامبر(ص) در گفتگو با استاد شریفیان

در جستجوی حقیقت پنهان

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث دشمن شناسی به عنوان یک راهبرد سیاسی و نحوه برخورد پیامبر اکرم(ص) با دشمنان در صدر اسلام خطاب به مسئولان دولت گفت: چرا اینگونه شتابان تلاش می‌کنید که لوایح چهارگانه (fatf ،CFT)، پالرمو و پولشویی و مسایل دیگر با سرعت تصویب شود؟! چرا دست بسته و کتف بسته مردم ما را تحویل بیگانگان می‌دهید؟! این حرکت حرکت مناسبی نیست و باید دقت کنید.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۷۶
مشی سیاسی پیامبر(ص) بر مبنای محبت در جذب مشرکین به اسلام بود

حجت‌الاسلام احمد سالک در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین در خصوص مشی سیاسی پیامبر اکرم (ص) در برخورد با دشمنان در گفتگو با «جام جم آنلاین» اظهار داشت: اگر در آیات قرآن تدبر کنیم اصول کلی سیاست‌های الهی را در صحنه‌ها و مسایل مختلف سیاسی اجتماعی به دست می‌‌آید.


نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدای قرآن تا آخر سوره توبه را که مطالعه نمودم بالغ بر 215 اصل سیاسی را برآورد کردم که از نگاه سیاسی نکته‌ قابل توجه‌ای است.

وی افزود: رسول اکرم (ص) هم در رابطه با نحوه برخورد و ارتباط با دشمنان اسلام، خارج از ضوابط الهی عمل نکردند به عنوان نمونه یکی از این اصول «اشداء علی الکفار رحماء بینیهم» است؛ با کفار باید به شدت برخورد کرد و نه با غلظت ولی با دوستان و به تعبیری با خودی‌ها و مردمی که تابع رسول الله (ص) هستند باید با مهر و محبت برخورد کرد.

حجت‌الاسلام سالک بیان داشت: ساختار سازمانی جامعه اسلامی به محوریت پیامبر اکرم (ص) ساختاری است که عامل اصلی آن و به تعبیری گل ملات این ساختار محبت است؛ این محبت دو طرفه است و این سیاست محبت قدرت جاذبه را برای جذب حتی مشرکین به اسلام بسیار بالا می‌برد.

وی ابراز کرد: یکی از عالی‌ترین ایدئولوژی زندگی حضرت محمد (ص) وجود محبتی است که سر تا پای رسول الله (ص) را گرفته بود و به جامعه انتقال پیدا می‌کرد و نکته دوم اخلاق و خوش خلقی رسول اکرم (ص) با جامعه آن روز خودشان بود به طوری که قرآن می‌فرماید «اسوة حسنه»؛ ایشان یک الگو و اسوه بسیار نیکویی نه تنها برای مردم زمان خودش بلکه برای امروز هم برای جهانیان الگو است و خواهد بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته سوم رفتار پیامبر اکرم (ص) در مسایل مختلف حاکمیتی و حکومتی و در برخورد با دشمنان اسلام و در برخورد با توده مردم است.

وی گفت: وقتی یکی از اصول سیاسی قرآن این است که «ولن ترضی عنک الیهود ولاالنصـری حتی تتبع ملتهم» و خطاب به پیغمبر اکرم است که می‌فرماید: هرگز یهود و نصاری از شما راضی نمی‌شوند و لو اینکه تغییر مرام و آیین نامه و غیره را بدهید؛ این اصل به ما نشان می‌دهد که رفتار رسول اکرم (ص) با دشمنان اسلام چگونه باید باشد.

حجت‌الاسلام سالک بیان داشت: حضرت محمد مصطفی (ص) در برخورد با مسایل مختلف شیوه‌های مختلفی داشتند اما زیر بنای این مسأله محبت و اخلاق و عبودیت و بندگی و حرکت در صراط توحید و ولایت است به عنوان نمونه در فتح مکه عده‌ای که در یک خانه پناه می‌برند و به تعبیری پارچه سفیدی را علم می‌کنند حضرت آن مکان را امان می‌دهند که در پناه اسلام هستند و بعد به آنها می‌گویند که شما از آزادگان هستید و این مسأله، مسأله مهمی است.

وی در پاسخ به اینکه راهبرد سیاسی پیامبر اکرم در رابطه با دشمنان چگونه بوده است؟ گفت: ما نمونه‌های مختلفی در این راستا داریم؛ شیوه برخورد ایشان با عناصر جاسوس، شیوه‌ایی همراه با دقت و ظرافت و قاطع بود و یا در نمونه‌ای دیگر بیان شده است عده‌ای که تسلیم اسلام می‌شوند پیامبر اکرم (ص) آنها را آزادگان خطاب می‌کند ولی با دشمنان سرسخت، غزوات دارند و به عبارتی نبرد دارند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ابراز کرد: در شیوه برخورد و انتخاب راهبرد سیاسی باید ببینیم که دشمنان در چه سطح و سطوحی هستند و این مسأله مهمی است و نمی‌شود همه را با یک قالب برخورد کرد همانطور که نوع سیاست‌های پیامبر اکرم (ص) در برخورد با مخالفینشان مختلف است.

وی در رابطه با اینکه چطور می‌توانیم بایدها و نبایدهای مشی سیاسی اهل بیت (ع) را در مقابله با دشمنان به عصر و زمان و شرایط فعلی امروز به عنوان الگو تعمیم دهیم؟ گفت: بهترین الگو دشمن شناسی است؛ امام حسین (ع) در پاسخ نامه یزید که ولید بن عطبه فرماندار مدینه حضرت را در دارالخلافه دعوت و آن نامه را با عنوان بیعت با یزید ابلاغ کرد، امام حسین (ع) با هوشیاری همراه با سیاست بیان فرمودند: این موضوع مهم است بنابراین شما این موضوع را فردا در مسجد در جمع مردم مطرح کنید تا من در آنجا جواب دهم.

وی در ادامه بحث دشمن شناسی به عنوان یک راهبرد سیاسی، خطاب به سران سه قوه و بویژه رئیس جمهور و رئیس مجلس یادآور شد: چرا اینگونه شتابان تلاش می‌کنید که لوایح چهارگانه ((fatf، (CFT)، پالرمو و پولشویی و مسایل دیگر با سرعت تصویب شود؟! چرا دست بسته و کتف بسته مردم ما را تحویل بیگانگان می‌دهید؟! این حرکت حرکت مناسبی نیست و باید دقت کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها