رییس سازمان مدیریت بحران کشور:

دعا کنیم در تهران زلزله نیاید

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران خبر داد

تعیین راه‌های اضطراری پایتخت در زلزله

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران با تشریح وضعیت و کارکرد راه‌های اضطراری در این شهر از تهیه نقشه اضطراری راه‌های پایتخت خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۴۴۶۶
تعیین راه‌های اضطراری پایتخت در زلزله

به گزارش جام جم آنلاین، احمد صادقی در گفتگو با ایسنا درباره مسیرهای اضطراری تهران در هنگام بحران اظهارکرد: در شرایط اضطراری بعد از وقوع حوادثی نظیر زلزله نیاز گسترده‌ای به عملیات امدادی و مقابله وجود دارد که در همین راستا نیز لازم است تا برای حرکت همزمان خودروهای امدادی از بیرون به داخل شهر و همچنین تردد در داخل شهر برنامه‌ریزی شود که به این راه‌ها مسیرهای اضطراری گفته می‌شود.

وی با اشاره به تهدیداتی که در زمان زلزله مسیرها و شریان‌های اصلی را تهدید می‌کند، گفت: وارد شدن صدمات فیزیکی ناشی از زلزله و پدیده‌های ثانوی ناشی از آن نظیر رانش زمین، روانگرایی، گسلش سطحی، نشست خاک‌های سست و فرونشست قنات‌ها، تخریب ساختمان‌ها و تأسیسات مجاور و ریزش آوار در معابر، بر اجزای مختلف شبکه حمل و نقل شامل بدنه معابر، پل‌ها، تونل‌ها، پایانه‌ها و ... موثر است و باعث کاهش شدید ظرفیت معابر و حتی انسداد آن می‌شود. همچنین آسیب‌دیدگی تأسیسات شهری نظیر تأسیسات گاز، نفت، برق، آب، مخابرات، فاضلاب و اجزای آنها شامل خطوط لوله، ایستگاه‌ها، شیرها، تلمبه‌ها و ... و لزوم تعمیر سریع آنها نیز در کارکرد معابر شهری اختلال دیگری وارد می‌کند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران با بیان اینکه این مشکلات در شرایطی ایجاد می‌شود که نیاز شدیدی به عملیات مقابله وجود دارد، ادامه داد:‌ این عملیات کاملاً به حمل‌ونقل در شبکه معابر خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر و خارج از شهر وابسته است به نحوی که انجام بهینه اقدامات مقابله با بحران به‌ویژه عملیات امدادی برای جستجو و نجات به دام افتادگان در زیر آوار، اطفای حریق‌ها، کنترل حوادث ثانوی، انتقال مجروحان و سایر بازماندگان حادثه، بازرسی و تعمیر شریانهای حیاتی و تأسیسات شهری اهمیت عمده‎‎‎ای داشته و مستلزم رفت و آمد هر چه روانتر و سریع‌تر نیروهای مسئول مدیریت حادثه، امدادگران، تیم‌های ارزیابی، تعمیرات، پشتیبانی و ... در نقاط مختلف منطقه تحت تأثیر به‌ویژه محل‌های آسیب‌دیده است.

به گفته صادقی، در این شرایط نیازمند امدادرسانی از یک سو و مراکز مدیریتی و امدادی از سوی دیگر هستیم. البته در شرایط عادی نیز همانطور که غالباً در شهر شاهد هستیم، تردد وسائل نقلیه امدادی نظیر آمبولانس و ماشین‎های آتش نشانی به دلیل ترافیک و نبود شبکه اضطراری با تأخیر روبرو می‎شود.

وی با بیان اینکه برای غلبه بر مشکلات حمل‌ و نقل بعد از زلزله، عموماً در شهرهای لرزه‌خیز، مسیرهایی ویژه‌ با عنوان مسیرهای اضطراری تعیین و اجرایی می‌شود، گفت:‌ این مسیرها، بخشی از مسیرهای ترافیک هستند که با توجه به خصوصیاتی نظیر تأمین دسترسی مراکز مهم و آسیب پذیری کمتر انتخاب شده و در شرایط اضطراری بعد از زلزله‌ای شدید یا بحران‌های دیگر و بازگشایی سریع آنها در اولویت قرار می‎گیرد. همچنین ممکن است در بخش‎هایی از این مسیرها به منظور استفاده خودروهای مخصوص عملیات مقابله با حادثه، برای تردد خودروهای غیراضطراری محدودیت‌هایی اعمال شود.

صادقی با تاکید بر اینکه باید برای مقاوم‏ سازی ساختمان‏‌ها و شریان‎های مجاور، آمادگی پلیس برای کنترل ترافیک و در اولویت قرار گرفتن شناسایی خسارات و آواربرداری آنها برنامه‎ریزی شود، افزود: با توجه به اهمیت شبکه ‎راه‌های اضطراری برای برقراری ارتباط و انتقال نفرات و تجهیزات به نقاط آسیب دیده شهر تهران پس از رخداد یک زلزله بزرگ، باید این شبکه دارای کمترین آسیب پذیری چه از ناحیه اجزای خود و چه از طرف سایر سازه‎ها و شریانهای حیاتی پیرامونی اش باشد؛ لذا بسیار مهم است که این سازه‎ها کمترین آسیب را پس از زلزله متحمل شوند.

وی با بیان اینکه در شهرهای لرزه‌خیز، برای غلبه بر مشکلات حمل‌ونقل بعد از زلزله، عموماً مسیرهایی با عنوان مسیرهای اضطراری تعیین و اجرایی می‌شود، گفت: این مسیرها، بخشی از معابر هستند که با توجه به خصوصیاتی نظیر تأمین دسترسی مراکز مهم و آسیب‌پذیری کمتر، انتخاب شده‎اند و در شرایط اضطراری بعد از زلزله‌ای شدید یا بحران‌های دیگر، بازگشایی سریع آنها در اولویت قرار می‎گیرد. همچنین در بخش‎هایی از این مسیرها به منظور استفاده خودروهای مخصوص عملیات مقابله با حادثه، برای تردد خودروهای غیراضطراری محدودیت‌هایی اعمال می‎شود.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره دیگر اقدامات مربوط به شبکه راه‌های اضطراری نیز گفت:‌ وضع مقررات خاص برای ایمنی ساختمان‌های مجاور این شبکه برای اطمینان از عدم ایجاد اختلال ناشی از ریزش آوار آنها در شرایط زلزله، انجام بررسی‌ها و اقدامات رفع خطر بویژه در مورد سازه‌ها، شریان‌های حیاتی و دیگر تأسیسات مجاور یا متقاطع با این مسیرها نظیر پل‌ها، دیوارهای حائل، درختان، تابلوها و... قبل از وقوع زلزله، کسب آمادگی‌های قبلی پلیس برای کنترل رفت‌وآمد و اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در زمان زلزله از طریق تدوین برنامه‌های عملیاتی، انجام مانورها، پیش‌بینی تجهیزات لازم و در اولویت قرارگرفتن این مسیرها برای اقدامات شناسایی وضعیت و برآورد خسارات، آواربرداری و تعمیرات ضربتی به منظور بازگشایی سریع بعد از زلزله از جمله دیگر اقداماتی است که باید انجام شود.

صادقی قلمروی زمانی حمل‌‎ونقل اضطراری را نیز عامل مهمی دانست و گفت: عمدتاً از زمان وقوع حادثه تا پایان دوره جستجو و نجات و نیز تکمیل فرآیند اسکان موقت کوتاه مدت باید این راه‌ها مورد استفاده قرار بگیرند، به عبارتی دیگر به طور متوسط طی حداقل دو هفته این‌ راه‌ها و مدت سه روز اول در این میان نقش عمده‌ای خواهد داشت. چراکه در سه روز اول، عملیاتی نظیر اطفای حریق‌ها، کنترل حوادث ثانوی، جستجو و نجات افراد زیر آوار مانده و انتقال مجروحین اهمیت عمده‌ای داشته و اکثر آنها در همین دوره انجام می‌شود.

وی ادامه داد:‌ همچنین بسیاری از بخش‌های شبکه مترو که آسیب عمده‌ای ندیده‌اند در همین فاصله، کار مجدد خود را شروع می‎کنند. در دوره پس از سه روز اول، بسته به شرایط نیاز به تغییراتی خواهد بود و به ویژه بعضی از محدودیت‌ها می‌تواند کمتر شود. در دوره بازیابی نیاز به طرح‌های دیگر خواهد بود ولی در آن زمان نیز، اجزایی از طرح‎‏ حمل‎ونقل زمان بحران می‌تواند کاربردهایی داشته باشد. طبیعی است زمان انجام بسیاری از اقدامات برنامه‌ریزی و آمادگی بحران، قبل از بحران بوده و از این نظر زمان آمادگی قبل از بحران نیز به قلمروی زمانی پروژه مربوط می‌شود.

صادقی با تاکید بر اینکه داشتن نقشه مسیرهای اضطراری و برنامه مقابله در حمل‎ونقل می‎تواند تصویری پایدار از شهر تهران در مقابل مخاطرات زلزله، در بین ساکنان و سرمایه‏‌گذاران داخلی و خارجی ایجاد کند، گفت: تهران در مسیر تبدیل شدن به شهری است که آسیب‎پذیری پل‎ها و راه‌های آن شناخته شده و برنامه‏‌های لازم برای کاهش آسیب‎پذیری آنها تهیه و اجرایی شده است.

به گفته وی، با اجرایی کردن شبکه مسیرهای اضطراری شهر تهران و برنامه‎های عملیاتی پیوست آن، قابلیت پایداری اجتماعی به سطح بالاتری ارتقاء خواهد یافت. مقیاس این تأثیر محلی است؛ اما با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی تهران، اثرات منطقه‏‌ای و ملی نیز خواهد داشت.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرتهران ادامه داد:‌ به استناد سیاست‌های کلی نظام در دوره چشم‌انداز در خصوص آماده‌سازی مسئولان و مردم برای رویارویی با عوارض ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه به ویژه خطر زلزله، بند «پ» ماده 65 برنامه پنج‎ساله دوم شهرداری تهران و اساسنامه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص افزایش سطح ایمنی و کاهش خطرپذیری شهر، این پروژه در دستور کار مدیریت شهری تهران قرار گرفته است.

صادقی درباره فعالیت‌‏های انجام شده در قالب پروژه طراحی و مدیریت شبکه راههای اضطراری شهر تهران نیز گفت:‌ تا کنون نقشه مسیرهای اضطراری شهر تهران تهیه شده و پیش‎نویس برنامه واکنش اضطراری شهر تهران در کارگروه تخصصی حمل‎ و نقل و ترافیک و محورهای مواصلاتی نیز آماده شده است.

وی ادامه داد: برآورد آسیب‌پذیری راه‏‌های اضطراری از جانب پل‎ها، شریان‎های حیاتی، گسل‎ها، قنوات و ... ارزیابی آسیب‌پذیری لرزه‌ای کلی پل‌ها، پیش‌نویس برنامه مقاوم‌سازی لرزه‌ای پل‌های شهر تهران، برآورد حجم و میزان پیشروی آوار ساختمانی فروریخته و وضعیت انسداد در مسیرهای اضطراری شهر تهران و تدوین راهنمای کاهش آسیب‌پذیری راه‏‌های اضطراری از جانب تأسیسات مختلف نظیر آب‎رسانی، برق رسانی، سوخت رسانی، فاضلاب، تأسیسات ارتباطی و ساختمان های مجاور و استفاده از آنها در عملیات بازرسی و تعمیر تأسیسات آسیب‎دیده در تهران از جمله اقدامات انجام شده در این خصوص است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها