پرورده در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

سفر نتانیاهو به مسقط می‌تواند نقطه عطفی در سازش اعراب باشد

روز پنجشنبه گذشته در میان سکوت خبری بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی یک سفر محرمانه به مسقط پایتخت عمان سفر کرد. نتانیاهو را در این سفر همسرش سارا نیز همراهی می‌کرد. خبرگزاری عمان با انتشار این خبر گفت سلطان قابوس از نتانیاهو و همسرش در کاخ «البرکه» استقبال کرد. به گفته مجری خبر این خبرگزاری طرفین در این ملاقات در زمینه پیشرفت فرآیند صلح در خاورمیانه و برخی مسائل دوجانبه با یکدیگر رایزنی کردند. بنیامین نتانیاهو پس از انجام این سفر در توییتر نوشت: امروز جمعه از سفر به عمان برگشتم؛ جایی که با سلطان قابوس بن سعید دیدار و گفت‌و‌گو کردم. وی افزود: من و همسرم به دعوت سلطان قابوس به مسقط رفتیم. این اولین سفر رسمی از سال 1996 است. نتانیاهو تاکید کرد این سفر را در راستای سیاست‌های تل‌آویو برای تقویت روابط با کشورهای منطقه و تضمین منافع امنیتی، اقتصادی و تکنولوژیک اسرائیل بوده است.
کد خبر: ۱۱۷۲۹۵۳

ساعتی بعد از آن روزنامه هارتص نیز خبر مربوط به سفر نتانیاهو به عمان را در سایت خود منتشر کرد. این روزنامه نوشت: بنیامین نتانیاهو در یک سفر رسمی وارد عمان شد و با سلطان قابوس بن سعید و هیات دولت او دیدار کرد. به گزارش این منبع، عمان رابطه رسمی دیپلماتیک با اسرائیل ندارد اما بعد از امضای توافقنامه اسلو در سال 1990 ارتباط گرمی با این روند داشته است. در سال 1996 بود که شیمون پرز نخستوزیر وقت اسرائیل از عمان و قطر دیدار کرد و دفاتر حافظ منافع تجاری اسرائیل را در این دو کشور افتتاح نمود. اسحاق رابین نخستوزیر اسبق اسرائیل نیز در سال 1994 از عمان دیدن کرده بود. کانال 10 تلویزیون اسرائیل نیز اقدام به انتشار این خبر بدون هیچ تحلیل و تفسیری کرد. کانال تلویزیونی عمان نیز با اعلام این خبر تصاویری را نشان داد که در آن نتانیاهو و همسرش در حال قدم زدن در کاخ البرکه و آشنایی با مقامات عمانی هستند. سلطان قابوس در این تصاویر که بدون کلام پخش میشد بیمار و ضعیف نشان داده میشد.

سفر بنیامین نتانیاهو در حال انجام میشود که مقامات اسرائیلی بشدت بر داشتن روابط گرم با کشورهای عرب بخصوص در دشمنی با ایران تاکید داشتند. اسرائیلیها انتظار داشتند این روابط بتواند از حالت مخفی به صورت آشکار درآید و بسیار امیدوار بودند که با سیاستهای جدید عربستان بخصوص قدرت گرفتن محمد بن سلمان بتوانند روابط خود را با کشورهای عرب به حالت عادی درآورند. اما سفر مخفیانه و یک روزه وی به عمان نیز نشان میدهد که عادیسازی روابط بین اسرائیل و جهان عرب و اسلام همچنان رویایی کاملا دور از ذهن است و حتی اگر برخی از مقامات عرب تمایلی به این داشته باشند مردم مسلمان منطقه غرب آسیا هرگونه ارتباط با رژیم صهیونیستی را خطرناک و مضر میدانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها