در نشست‌خبری مسابقه داستان نویسی خودنویس مطرح شد

فرصتی برای نویسنده ماندن

مسابقه داستان‌نویسی خودنویس، تدابیری اندیشیده برای آن‌که مسیر نویسنده شدن و نویسنده ماندن برای علاقه‌مندان هموار شود. استفاده از آرای مردمی در انتخاب آثار رسیده به این مسابقه، برگزاری کلاس‌های رایگان، انتشار بهترین داستان‌ها در نشر الکترونیک جام‌جم و البته اهدای جایزه از جمله این تدابیر است که روز گذشته در نشست خبری این مسابقه به آنها اشاره شد.
کد خبر: ۱۱۷۲۳۵۶

نویسندهها رها نخواهند شد

دبیر مسابقه خودنویس در نشست خبری این مسابقه، کشف استعدادها و ایجاد انگیزه و شوق نویسندگی را از اهداف این مسابقه برشمرد و گفت: هدف اصلی ما از برگزاری این قبیل رقابتها این است که از نویسندگان یا اشخاصی که به هر دلیل از ناشران سرخورده شدهاند، حمایت کنیم و آنها را باز هم به فضای نوشتن رمان و داستان بازگردانیم.

به گفته میر شمس الدین هاشمی، این اولین بار است که عرصه برای نو قلمها فراهم شده که هم در مسابقه شرکت کنند و هم در کارگاههای نویسندگی با حضور هیات داوران با ریزهکاریهای نویسندگی آشنا شوند.

دبیرخانه مسابقه خودنویس بالغ بر 500 داستان دریافت کرده و برخلاف سایر مسابقات اینچنینی، قرار نیست نویسندگان مستعد فراموش شوند، بلکه این مسابقه با دخالت آرای مردم و استفاده از نظرسنجیها در مورد چگونگی و کیفیت آثار ارسالی، علاقهمندان را به ماندن در مسیر نویسندگی تشویق خواهد کرد؛ حتی آنهایی که از روستاها در این مسابقه شرکت کردهاند یا دسترسی به رایانه ندارند.

دبیر مسابقه داستاننویسی خودنویس معتقد است این مسابقه وجه معلمی دارد و این مزیت خودنویس بر دیگر جشنوارهها محسوب میشود.

رماننویسهای آینده

برگزارکنندگان مسابقه خودنویس میدانند که رمانهای موجود در بازار نشر عمدتا ترجمه آثار خارجی هستند و به همین دلیل بر رماننویسی تاکید ویژهای دارند. قاسم صفایینژاد مدیر انتشارات نشر جامجم ضمن توضیح این نکته که استعدادهای فراوانی در کشور وجود دارد که به علت عدم حمایت مالی و انتشاراتی رها شدهاند، به یکی از تدابیر مهم مسابقه خودنویس اشاره کرد؛ درهای این مسابقه روی نویسندگان رمانهای بلند باز است.

مدیر نشر جامجم همچنین از انتشار 20 اثر برتر روی طاقچه نشر الکترونیک جامجم خبر داد و اعلام کرد: خوانندگان میتوانند این آثار را مطالعه و نظراتشان را مطرح کنند و همچنین بخشهایی از این آثار برای معرفی بیشتر در روزنامه جامجم منتشر خواهد شد.

رمانهای منتشر شده با هزینه شخصی

نکته قابل توجه در مسابقه خودنویس این است اگر نویسنده نوقلمی یک رمان منتشر شده داشته که آن را با هزینه شخصی چاپ کرده اما در بازار نشر موفقیتی کسب نکرده باشد، میتواند در این مسابقه شرکت کند اما به گفته صفایینژاد باید هیات داوران و برگزارکنندگان مسابقه متقاعد شوند که کتابش با هزینه چاپی منتشر شده و موفقیت چندانی نداشته است.

جایزههای نقدی

مثل هر مسابقه دیگری، خودنویس هم برای برگزیدگانش جوایزی تدارک دیده است؛ اما خودنویس مقدمات حضور نویسندگان برتر در تلویزیون را فراهم کرده است، به گفته صفایینژاد 20 نفر از برگزیدگان این مسابقه میتوانند مهمان برنامه کتابباز شبکه نسیم باشند و این میتواند شروعی برای معرفی آنها به جامعه ادبیات کشور باشد.

فقط برگزیدگان مسابقه خودنویس نیستند که از جوایز آن برخوردار میشوند. براساس اظهارات مدیر انتشارات جامجم، یک جایزه ده میلیون تومانی هم برای یکی از رایدهندگان این مسابقه در نظر گرفته شده که به قید قرعه اهدا خواهد شد.

نویسندگی بدون قید و شرط

هر کسی از هر جای ایران و با هر سنی میتواند در مسابقه خودنویس شرکت کند. تنها شرط مسابقه این است که از فرد علاقهمند کتابی منتشر نشده باشد و اثری که به ما ارائه میدهد اولین اثرش محسوب شود.

حسن محمودی یکی از دواران خودنویس، به موضوعات این مسابقه اشاره کرد که مهمترین آنها سبک زندگی است و البته تاکید کرد، از آنجایی که این مسابقه به نوقلمها اختصاص دارد، انتظار ارائه کار حرفهای وجود ندارد و بیشتر استعدادها و قابلیتها مد نظر قرار میگیرد.

وجیهه سامانی یکی دیگر از داوران جشنواره به تنوع مباحثی که در زیرشاخه موضوع سبک زندگی قرار میگیرند اشاره کرد و مصرفگرایی و تجملگرایی، چرایی عملیاتی نشدن ایدههای کسب وکار، حقوق افراد در رسانهها و فضای مجازی، جامعه بیخانواده خاستگاه مشکلات روانی و همدلی و اعتماد اجتماعی را از جمله این مباحث برشمرد.

به اعتقاد او نویسندگان شرکتکننده در این مسابقه میتوانند با استفاده از الگوی آیینهای مذهبی و عرفهای اجتماعی و محل زندگی خود به ابعاد مختلف اخلاقی سبک زندگی بپردازند یا مسائل مختلفی را که روزانه در روابط اجتماعی و زندگی با آن مواجه هستیم در ایدهپردازیها و شخصیتپردازی داستانهایشان مدنظر قراردهند.

کی؟ کجا؟ چطور؟

علاقهمندان شرکت در مسابقه خودنویس میتوانند به سایت جامجم سر بزنند البته از چند روز دیگر. طی همین هفته یک صفحه ویژه مسابقه خودنویس در سایت نشر جامجم منتشر خواهد شد که این صفحه به ارائه آموزش و معرفی مقوله داستان نویسی خواهد پرداخت. در بخش دیگری هم برخی کتابها با کد خودنویس و 50درصد تخفیف برای علاقهمندان عرضه میشود. مهلت ارسال آثار به این مسابقه هم 24 آبان ماه خواهد بود و 20 نفر برتر شب یلدا معرفی خواهند شد. علاقهمندان میتوانند در نشانی JJP.ir اطلاعات این جنشواره دنبال کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها