نگاهی به پایان سیاه 1+10 پروژه شکست‌خورده گوگل

این گوگل‌ نفرین شده

از همان سال 2011 که گوگل‌پلاس به‌عنوان سردمدار محصولات گوگل به جنگ فیسبوک و توییتر آمد تا به بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی تبدیل شود، یک کودک نفرین شده بود.
کد خبر: ۱۱۷۱۳۱۴

نفرینی که این شبکه اجتماعی را به غیراجتماعیترین شبکه تبدیل کرد و خیلی زود شبیه شهر ارواح شد. حتی انحصارطلبیهای گوگل و محدود کردن بیشتر سرویسهایش به عضویت در گوگلپلاس هم نتوانست سایه این نفرین سنگین را از روی سر آن بردارد، اما انگار قرار نبود سرنوشت این شبکه اجتماعی دوستنداشتنی به همینجا ختم شود و آخر کار به بیآبرویی هم کشیده شد. اگر سوال برایتان پیش آمده که یک شبکه اجتماعی چطور میتواند بیآبرو شود، جواب این است که نقص امنیتی برای شرکتی مثل گوگل از هر بیآبرویی دیگری بدتر است، بخصوص اینکه این اتفاق به دلیل سهلانگاری خودشان باشد. اما یک نکته در مورد شرکت گوگل این است که این تنها پروژه تعطیل شده این شرکت نیست. یک جورهایی گوگل دچار سندرم راهاندازی پروژههای محکوم به شکست و البته تعطیل کردن آنها شده است. در این گزارش نگاهی خواهیم انداخت به 1+10 پروژه تعطیل شده گوگل در سالهای اخیر.

با وجود محبوب نبودن گوگلپلاس، یک رسوایی امنیتی آخرین میخ تابوت این شبکه اجتماعی را کوبید. ماجرا از این قرار بود که در هفتههای اخیر یک اشتباه امنیتی در
API های گوگلپلاس باعث شد اطلاعات ۵۰۰ هزار کاربر آن فاش شود و اطلاعات شخصی آنها در اختیار هم قرار بگیرد. حالا گوگل تصمیم به تعطیلی آن گرفته است. خبر به ظاهر مهم است، اما وقتی بفهمید ۹۰ درصد کاربران گوگلپلاس، آخرین باری که به آن سر زدهاند فقط ۵ ثانیه در آن وقت گذراندهاند، میفهمید این خبر آنقدرها هم اهمیتی ندارد.

در حال حاضر گوگل پروژههای مجهولش را در بخشی به نام گوگلاکس دنبال میکند. مرکزی برای بلندپروازیهای مدیران گوگل، اما این اولین بار نیست که گوگل از این اسم برای سرویسی استفاده میکند. در سال ۲۰۰۲ گوگل در اقدامی عجیب پروژهای مشترک با شرکت اپل به نام گوگل اکس شروع کرد تا موتور جستوجوی خود را برای سیستمهای عامل مکاواس اکس اپل شخصیسازی کند. پروژهای که بسیار زودتر از آنچه انتظار میرفت، شکست خورد.

قطعا هیجانانگیزترین پروژه تعطیل شده گوگل، عینک هوشمند این شرکت یا همان گوگلگلس است. وسیلهای که در سال ۲۰۱۴ حتی به بازار هم راه پیدا کرد و دو مدل از آن در آن سالها روانه بازار شد، اما محصول نهایی آنقدر بدون کاربرد و بلاتکلیف بود که خود گوگل قبل از انگشتنما شدن، آن را نیمهکاره رها کرد.

بین پروژههای تعطیل شده گوگل، بوستون داینامیک جوانترین است. این پروژه که سال 2013 کلید خورده بود، یک شرکت در زمینه تولید رباتهای حیوانی در اندازه واقعی بود که گوگل آن را به قیمت 500 میلیون دلار خریداری کرد، اما تا سال 2016 بیشتر نتوانست آن را تحمل کند و سرانجام تصمیم به تعطیل کردن آن گرفت و در سال 2017 نیز آن را فروخت.

اگر بخواهیم احمقانهترین پروژههای گوگل را انتخاب کنیم، قطعا گوگل انسر یکی از اصلیترین گزینههاست. فرض کنید در شرایطی که بیشتر کاربران برای پیدا کردن جواب سوالهایشان از موتور جستوجوی گوگل استفاده میکنند، گوگل تلاش کرد سرویس دیگری را جایگزین کند.

شاید دیگر کمتر کسی این شبکه اجتماعی و ابزار میکروبلاگینگ گوگل را به یاد داشته باشد، اما زمانی گوگل فکر میکرد میتواند با گوگلباز کارهای بزرگی انجام دهد. با این حال خیلی زود، مشکلات زیادی مانند امنیت ضعیف و مشکلات قانونی این سرویس را هم به نابودی و فراموشی کشاند.

یک ایده فضایی دیگر که باز هم قبل از شکلگیری و ورود به بازار به شکست محکوم شد. این پروژه که همان گوشی ماژولار گوگل بود توجه بسیاری از رسانهها را به خود جلب کرد. همه دوست داشتند اولین گوشی ماژولار گوگل را از نزدیک ببینند و دوربین آن را با یک اسلات ارتقا دهند، اما خب این رویا هیچوقت به واقعیت تبدیل نشد و گوگل برای همیشه پروژه آرنا را فراموش کرد.

گوگل نتبوک ترکیبی از یک مرورگر و یک دفترچه یادداشت بود. سال 2009 گوگل با توسعه این محصول به دنبال نفوذ بیشتر در سیستم آموزشی بود و میخواست نقش پررنگتری بین ابزارهای آموزشی داشته باشد، اما سال 2011 سرانجام این محصول هم به آخر خط رسید و گوگل کیپ جای آن را پرکرد.

بدترین اتفاق این است که وقتی میخواهید فرد دیگری را مسخره کنید، خودتان مسخره شوید. این دقیقا اتفاقی بود که برای سرویس iGoogle افتاد.

شرکت گوگل پیشوند آی را فقط برای کنایه به اپل روی نام این سرویس گذاشته بود، اما با تعطیلی iGoogle این کنایه بهطور کامل به خودش برگشت. این سرویس یک هوم پیج اختصاصی برای کاربران گوگل بود که میتوانستند صفحه شخصی خود را داشته باشند.

Google Reader یک موتور جستوجوی جمعآوریکننده و نمایشدهنده فیدهای RSS بود که پس از افت شدید کاربرانش و شروع پروژه گوگلپلاس در سال 2013 تعطیل شد. یکی از محبوبترین پروژههای تعطیل شده شاید همین گوگلریدر باشد. حداقل در ایران که چنین بود و تعطیلی آن باعث ناراحتی بسیاری از کاربران ایرانی شد.

سرویس سلامت گوگل هم قربانی حفظ نشدن حریمخصوصی و مشکل همیشگی شرکت گوگل، یعنی امنیت شد. در این سرویس کاربران اطلاعات پزشکی خود را وارد میکردند و در جواب، گوگل اطلاعاتی در مورد آلرژیها و بیماریهای اینچنینی به کاربران میداد. اعتماد نداشتن کاربران و نگرانی برای استفاده از این سرویس باعث تعطیلی آن شد.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها