شیون های مادر مصدومی که جنازه دختر پنج ساله اش را در آغوش کشیده، اجساد خانواده چهار نفره ای که همگی میان آهن پاره های خودرو درهم کوبیده شده اند و چشمان کم سوی پیرزنی که هنوز در انتظار فرزند و نوه هایش هر غروب به جاده بی انتهای روستا خیره می شود.
کد خبر: ۱۱۷۰۴۲۵
جاده هایی که به مقصد نمی رسند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا،آمارهای ارائه شده از سانحه های رانندگی و تلفات انسانی در استان اردبیل بویژه جاده های شمالی آن آرام آرام به رقم 100نفر نزدیک می شود و مصدومان این حوادث نیز همچنان نسبت به پارسال رقم بیشتری را شامل شده و ده ها نفر را شامل می شود.

فروردین‌ ماه 10 کشته ، اردیبهشت 14 کشته ، خرداد 21 کشته و تیرماه 19 کشته ، ارقامی است که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل از تلفات جاده ای استان ارائه کرده و می گوید: در موضوع تصادف رانندگی با یک وضعیت بحرانی بویژه در شمال استان روبرو هستیم.
علی رحمتی افزود: این تلفات در حالی است که در 2 سال گذشته استان اردبیل رتبه‌ مطلوبی را در کاهش تصادف های جاده‌ ای کسب کرده و در 6 هزار و 372 کیلومتر حوزه راه ‌های استان تعداد کشته ‌ها از 228 نفر به کمتر از 124 نفر رسیده بود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل هم از افزایش 58 درصدی تصادف های منجر به فوت در این استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال خبر می دهد.
یوسف خدادادی گفت: بیشتر این تصادف ها در شمال استان رخ داده است.

** نبود جاده های مناسب عامل اصلی تصادف
مسئولان استان اردبیل می گویند که نبود بزرگراه و نامطلوب بودن وضعیت جاده های استان بویژه در شهرستان های شمالی مهم ترین علت وقوع سوانح رانندگی و مرگ ومیر قابل توجه در آنهاست.
فرمانده پلیس راه استان اردبیل با بیان اینکه کمبود بزرگراه دراستان یکی از عوامل مهم تصادف های جاده ای است، گفت: 11.3 درصد راه های استان اردبیل اصلی ،11.3 درصد فرعی ، 75.5 درصد روستایی و فقط 2 درصد بزرگراه بوده و این عاملی است که همچنان در استان موجب بروز تصادف های مرگ آور می شود.
سرهنگ سید حجت فتاحی بیان کرد: بر اساس آمارهای موجود بیشترین تصادف های رانندگی در استان مربوط به جاده های اصلی و روستایی و کمترین آن در بزرگراه ها بوده است.
به گفته وی، در این میان جاده های شمال استان دارای بیشترین نقاط حادثه خیز بوده و سوانح و در نتیجه تلفات بیشتری را نیز به خود اختصاص داده اند.
سرهنگ فتاحی با بیان اینکه عرض جاده های شمالی از جمله جاده پارس آباد استاندارد نیست، افزود: اختلاف سطح ، کمبود روشنایی، نبود علائم و خط کشی ها در جاده ها از مهم ترین عوامل وقوع تصادف های رانندگی در این جاده هاست.
فرماندار پارس آباد مغان نیز با بیان اینکه 73 درصد سوانح رانندگی در استان مربوط به جاده های این شهرستان است، گفت: بهبود وضعیت راه ها مهم ترین مطالبه مردم است.
علی علایی با اشاره به اینکه توسعه کشاورزی و اقتصادی استان تا حدود زیادی به چهار بانده کردن جاده سربند - پارس آباد و سربند تا سه راه صحرا گره خورده، افزود: با بهره برداری از طرح ملی پایاب سد خدا آفرین و به تبع آن افزایش تولید کشاورزی شهرستان به بیش از 2 میلیون تن در سال بر اهمیت موضوع افزوده خواهد شد.
فرماندار مشگین شهر نیز گفت که بر اساس اعلام پلیس راه ، بیش از 60 درصد از تلفات فوتی تصادفات رانندگی این استان مربوط به راه های ارتباطی شهرستان مشگین شهر است.
اکبر صمدی با اشاره به اینکه این شهرستان با دارا بودن بیشترین طول راه های ارتباطی همچنان فاقد پاسگاه دایمی پلیس راه می باشد از برچیده شدن پاسگاه های موقت پلیس راه در راه های ارتباطی این شهرستان انتقاد کرد.
اکبر بهنامجو ، استاندار اردبیل هم گفت: این استان در زمینه بزرگراه و آزاد راه با فقر مضاعفی روبرو بوده و برای رسیدن به نقطه مطلوب در طول چهار سال، سالانه باید 30 کیلومتر راه چهار بانده در آن احداث شود.

** عدم رعایت قوانین رانندگی عامل افزایش تلفات رانندگی
برخی از کارشناسان نیز معتقدند که در کنار نامطلوب بودن وضعیت جاده ای، عامل انسانی و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نیز بر تعداد تصادف های رانندگی و افزایش تلفات جانی در جاده های استان افزوده است.
فرمانده پلیس ‌راه استان اردبیل گفت: واژگونی خودرو با 41.9 درصد بیشترین علت تصادف ها در جاده های این استان است.
سرهنگ سیدحجت فتاحی افزود: طبق بررسی های بعمل آمده خودروهای سواری با 73 درصد بیشترین تصادف ها را در جاده های استان به علت تخطی از سرعت مطمئنه به خود اختصاص داده اند.
وی با اشاره به اینکه میزان تحصیلات رانندگان در وقوع تصادف و رعایت قوانین و احترام به حقوق دیگران نیز تاثیر دارد، اظهار داشت: افراد با سطح تحصیلات دیپلم با 25.4 درصد بیشترین تصادف ها را در جاده های استان داشته اند.
وی بیان کرد: امسال 76 درصد تصادف های جاده ای در روز و 24 درصد آن در شب اتفاق افتاده و بیشترین آن هم با 32.3 درصد در بازه زمانی ساعت 12 ظهر تا 16 بعد از ظهر اتفاق افتاده که در واقع موقع استراحت می باشد.
فرمانده پلیس راه استان اردبیل همچنین با اشاره به افزایش تصادف های رانندگی در جاده های روستایی گفت: حمل بار غیر متعارف ، حمل مسافر در قسمت بار وسایط نقلیه ، استفاده از وانت پیکان به عنوان سرویس مدارس، جابجایی بیش از ظرفیت افراد با موتور سیکلت، عدول از مقررات حمل بار، تردد اداوات کشاورزی فاقد سیستم روشنایی و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی هادیان احشام به هنگام عبور از جاده ها از جمله تخلفات رایج در مناطق روستایی استان است.

** چه باید کرد
به اعتقاد کارشناسان اقدام ضربتی در اصلاح نقاط حادثه خیز ، احداث بزرگراه و جاده های اصلی در استان می بایست در دستور کار مسئولان قرار بگیرد ضمن اینکه در نهادینه کردن فرهنگ صحیح رانندگی و رعایت قوانین در بین مردم نیز باید اقدام اساسی و تاثیرگذار صورت گیرد.
یوسف خدادادی ، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: در این استان تنها 130 کیلومتر بزرگراه وجود دارد و از این میزان نیز تنها 25 کیلومتر در شمال استان قرار داشته و این امر موجب بروز تصادف های شدید در این جاده ها می شود.
وی در خصوص اقدامات زودبازده برای کاهش تصادف ها نیز افزود: نصب علایم هشدار دهنده راهنمایی و رانندگی ، بنرهای هشدار دهنده، خط کشی جاده ها ، سرعت گیر و دیگر علایم هشدار دهنده در کاهش سوانح در بازه زمانی کوتاه موثر است.
او با انتقاد از مسئولان محلی در عدم پیگیری بهبود شرایط راه های شمال استان گفت: فرمانداران شهرستان های پارس آباد ، گرمی و بیله سوار باید با پیگیری ، تعامل و همکاری با سایر دستگاه ها در جذب اعتبارات برای ایمن سازی و توسعه راه های ارتباطی بیش از پیش تلاش کنند.
علی رحمتی ، مدیرکل راهداری و حمل و نقل اردبیل نیز بر لزوم انجام اقدامات زیرساختی در جاده های استان تاکید کرد و گفت: 27 دوربین نظارت تصویری و سرعت سنج به سامانه هوشمند جاده‌ ای افزوده شده تا ایمن‌ سازی راه‌ ها مورد توجه قرار بگیرد.
وی به کمبود اعتبارات در حوزه بهسازی ، خط‌ کشی جاده‌ ها و نصب تابلوها اشاره کرد و افزود: برای راه ‌های شریانی از محل اعتبارات ملی‌ می‌ توان جذب اعتبار داشت اما برای راه ‌های غیرشریانی باید اعتبارات استانی تامین شود که در این زمینه تخصیص اعتبار بسیار محدود و ناچیز است.
او اضافه کرد: 25 نقطه حادثه‌ خیز در جاده های این استان شناسایی شده که 6 مورد از این نقاط با 50 میلیارد ریال اعتبار در حال اصلاح و مرمت بوده و هفت مورد ار این نقاط نیز در حال مطالعه است تا به تدریج عملیات بهسازی و ایمن‌سازی آنها عملیاتی شود.
معاون امور عمرانی استاندار اردبیل هم گفت: وضعیت راه های اصلی استان قابل تعریف نیستند و هر چقدر بزرگراه در این استان احداث شود میزان تصادفات پایین می آید.
بهروز ندایی افزود: برای احداث 400 کیلومتر بزرگراه در استان برنامه ریزی و پیش بینی شده هر سال 25 تا 30 کیلومتر بزرگراه بصورت تصاعدی ساخته شود.
وی بیان کرد: برای احداث بزرگراه چهار مسیر اصلاندوز - پارس آباد ، اردبیل - مشگین شهر ، اردبیل - گرمی و گرمی - پارس آباد یک هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و بیشتر این مسیر ها 2 بانده خواهد شد.
مدیرکل نگهداری راه و ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز گفت: چهار بانده کردن جاده پارس آباد - اردبیل سبب رونق استان و کاهش چشمگیر آمار حوادث و تلفات جاده ای در منطقه می شود.
رضا اکبری در بازدید از طرح چهاربانده کردن پارس آباد - سربند به اردبیل، افزود: توسعه، ایمن سازی و حذف نقاط حادثه خیز جاده ها از سیاست ها و برنامه های مهم دولت تدبیر و امید است.
وی به ضرورت توسعه متوازن و توزیع امکانات و تجهیزات جاده ای و اعتبارات بر اساس شاخص های فنی تاکید کرد و نسبت به پیگیری موانع ارتقای راه های روستایی ، فرعی و اصلی شهرستان پارس آباد با توجه به ترانزیتی بودن و بار سنگین ترافیک در این جاده تاکید کرد.
بهنامجو استاندار اردبیل هم گفت: با وجود کاهش اعتبار طرح های عمرانی در کشور، در بخش راه اعتبار استان افزایش بسیار چشمگیری داشته و از 170 میلیارد ریال در سال گذشته به بیش از 700 میلیارد ریال در سال جاری افزایش یافته است.
وی تاکید کرد که برای رسیدن به وضعیت قابل قبول می بایست در عرض چهارسال دست کم سالانه 30 کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل احداث شود.
سرهنگ فتاحی ، نیز گفت: اصلاح نقایص موجود در جاده های اصلی، ایمنی راه های فرعی و روستایی، ارتقای سطح آموزش و فرهنگ ترافیک در بین مردم ، ارتقای نظارت دهیاران به راه های روستایی ، کنترل تخلفات و رفع موانع و ایجاد انگیزه مثبت در رانندگان از جمله راهکارهای کاهش تصادف های رانندگی در استان اردبیل می باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها