اسماعیلی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

دخالت دولت، اصلی ترین مشکل اقتصاد کشور است

روایت حسین کنعانی مقدم درباره انقلاب چه گوارا؛

تلاش های امپریالیسم غرب برای ایجاد شکاف بین انقلابیون کوبا

دکتر حسین کنعانی مقدم کارشناس مسایل سیاسی اعتقاد دارد پس از شکل گیری انقلاب کوبا به دست رهبر آزادی خواه یعنی ارنستو چه گوارا تلاش های زیادی برای متوقف کردن و از بین بردن این انقلاب مردمی رقم خورد.
کد خبر: ۱۱۶۹۰۸۲
تلاش های امپریالیسم غرب برای ایجاد شکاف بین انقلابیون کوبا

به گزارش جام جم آنلاین دکتر حسین کنعانی مقدم در گفت و گو با جام جم آنلاین، با اشاره به شخصیت مبارزاتی چه گوارا رهبر آزادی خواه کوبا گفت: انقلاب کوبا از انقلاب های مردمی در تاریخ سیاست جهان است که همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داد و الهام بخش آزادی خواهان شد. تسری اتحاد در جریان این انقلاب، عمده مسائل را تحت تاثیر خود قرار داد و نیروهای چریکی با حضور مستمر مردم این انقلاب جاودانه را رقم زدند و در حفظ آن نیز تلاش بسیاری به خرج دادند.
این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: انقلاب الهام بخش کوبا باعث شکل گیری چهره های اساطیری در تاریخ این کشور شد. چه گوارا در جریان این انقلاب ایفاگر نقش اصلی بود و باعث شد تا اتحاد مردمی علیه دشمنان کوبا قد علم کند و در نهایت منجر به آزادی شود. چه گوارا یک چریک آزادی خواه بود و تاثیرات او بر کشورش در تاریخ جاودانه ماند.
کنعانی مقدم افزود: چه گوارا آنچنان به عنوان یک نیروی چریکی خستگی ناپذیر به کوبا وفاداری خود را نشان داد که در هیچ یک از کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای شمالی سابقه ندارد.
وی گفت: اما امپریالیسم غرب سعی بر این داشت در بین رهبران ارشد انقلاب کوبا شکاف و فاصله ایجاد کند تا اتحادی که قرار است منجر به انقلاب شود، از بین برود. اما چنین روندی ادامه پیدا نکرد و انقلاب کوبا به حقیقت پیوست و این انقلاب حقیقی مرزهای کوبا را در هم نوردید و فرای تمامی مرزهای دنیا رفت و به جریانی جاودانه تبدیل شد. البته حتی زمانی که این انقلاب عملی شد تلاش ها برای از بین بردن باز هم ادامه پیدا کرد.
کنعانی مقدم در ادامه گفت: عبور انقلاب کوبا از مرزهای این کشور امپریالیسم غرب را به شدت وحشت زده کرد. ترس از اینکه این انقلاب به نقاط دیگر تسری یابد، آنان را برآن داشت تا مدام جهت ایجاد شکاف و فاصله در میان رهبران انقلاب تلاش کنند. اما همانطور که ذکر شد این تلاش ناکام ماند.
وی یادآور شد: چه گوارا سمبل آزادی کوبا شد. چرا که با تمامی فشارهای امپریالیسم بر مسند باقی ماند و بر تداوم این انقلاب نیز اصرار ورزید. این در حالی است که بسیاری از انقلابیون کوبا دچار محافظه کاری شدید شده بودند و میان برخی از آنها نیز شکاف ایجاد شد.
این کارشناس سیاسی در پایان گفت: آمریکا نیز به عنوان اصلی ترین مانع بر سر راه انقلاب های مردمی و آزادی خواه در برابر این جریان ایستاد و همانند بسیاری دیگر از جریانات دیگر سعی بر این داشت تا در برابر این انقلاب مقاومت کند و در آن حفره های جبران ناپذیر به وجود بیاورد و البته مقدمات شکاف های اساسی را در آن ایجاد کند. با این حال انقلاب کوبا به قوت خود باقی ماند و الهام بخش بسیاری از جریان های سیاسی در جهان شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها