جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قرارگاه ثارالله با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران آزادیخواهان در سرتاسر دنیا به‌ویژه چهره‌های ضد امپریالیستی را محترم می‌شمارد، به تشریح ابعاد مبارزاتی یکی از انقلابیون آمریکای لاتین پرداخت و تأکید کرد: مکتب عاشورایی حضرت امام(ره) مجاهدان فراوانی تربیت‌کرده که به دلیل اعمال سیاست ضد اسلامی بلوک‌های شرق و غرب، در زمان خود کمتر به وجه مبارزاتی آن‌ها پرداخته‌شده و به این دلیل نام آن‌ها کمتر در تاریخ آمده است.
کد خبر: ۱۱۶۸۹۵۴
چرا چه گواراهای ایرانی در دنیا مهجور مانده‌اند؟‌/ تاریخ نشان داد راه جهاد با آمریکا اسلام است، نه مارکسیسم و کمونیسم

سردار اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با جام جم آنلاین، با اشاره به سالروز کشته شدن «ارنستو چه-گوارا» گفت: در سراسر دنیا انسان‌های آزاده‌ متعددی بودند که اگرچه مسلمان هم نبودند و اساساً اعتقاد به دین خاصی نداشتند، اما زندگی، حیات و ممات خود را در راه استیفای حقوق کشورها و مردم مظلوم کشور خود و همسایگانشان صرف کرده‌اند. چه گوارا مبارز انقلابی خطه آمریکای لاتین یکی از این چهره‌ها بود.

وی با بیان اینکه در دهه 50 میلادی چپ‌های مارکسیست فراوانی در دیگر کشورها علیه امپریالیسم آمریکا مبارزه می‌کردند، افزود: در روزگاری که چه گوارا برای احقاق حقوق ازدست‌رفته مردم آمریکای جنوبی مبارزه می‌کرد، به‌طورکلی قاره آمریکا شاهد ظهور و نفوذ طیف گسترده‌ای از دیکتاتورهایی بود که بعضاً مورد حمایت قدرت منطقه یعنی ایالات‌متحده قرار داشتند. دراین‌بین آمریکا تلاش داشت برای گسترش سیاست‌های نظامی و اقتصادی به سایر قاره‌ها، کشورهای هم‌جوار و همسایگان خود ازجمله کوبا را تحت سیطره و استثمار خود درآورد تا با خیالی آسوده هم از منابع آن‌ها در جهت تحقق سیاست‌های سلطه‌جویانه خود بهره برد و هم اینکه مطمئن شود همسایگان با اهداف او همسو هستند. اما ظهور مبارزی همچون چه گوارا متأثر از رویکردهای مارکسیستی این سیاست‌ها را به چالش کشید.

کوثری فرامرزی بودن دامنه مخالفت‌ این چریک نظامی را از نکات شایان توجه انقلابی گری وی دانست و خاطرنشان کرد: او اعتقاد داشت همه کشورهای منطقه باید از زیر سلطه قدرت‌های زورگو خارج شوند و لذا از کوبا خارج شد و در این راه با توجه به ظرفیت جوانان و همراه کردن آن‌ها تلاش کرد انقلاب کوبا را با کمک فیدل کاسترو رهبر فقید کوبا به بولیوی- آرژانتین- کنگو و... تسری بخشد. یکی از دلایل محبوبیت وی در میان جوانان اروپا و آمریکا و آفریقا همین روح آزادی‌خواهی در وی بود که علاقه‌مند تمام ملت‌های دربند را از فقر و تنگ‌دستی نجات دهد. این در حالی است با وجود اینکه وی از خانواده‌ای مرفه و یک پزشک سیاستمدار بود پا به میدان مبارزه گذاشت.

وی در ادامه، با اشاره به اینکه در مکتب انقلاب اسلامی متأثر از مذهب شیعه مبارزان فراوانی علیه حکومت ظلم و جور پهلوی دست به مخالفت و مبارزه زده‌اند، عنوان کرد: مستقل از امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که نام و شخصیت کاریزماتیک ایشان درراه مبارزه با طاغوت، افزون بر منطقه برای تمام ملت‌های آزاده جهان شناخته‌شده است، کشورمان انقلابیون بی‌شماری داشته که به دلیل وابستگی آن‌ها به اسلام و شیعه اثنی عشری در کمتر جایی نامی از آن‌ها بده شده است و لذا کمتر برجسته شده‌اند. در اصل هر کدام از آنها شاید به لحاظ فکری و عقیدتی نقش بارزتری نسبت به امثال چه گوارا در مقابله و جهاد با سلطه آمریکا و استکبار از خود بر جای گذاشته اند.

این مقام نظامی امنیتی دراین‌باره گفت: توجه داشته باشیم به‌هرحال چه گوارا یک وابستگی عقیدتی به بلوک شرق و مکتب کمونیستی داشت و از ایدئولوژی شوروی سابق و چین کمونیستی بهره می‌جست. این در حالی است در آن مقطع سیاست قدرت‌ها این بود مجاهدت‌های انقلابی اسلام‌گرایان واقعی چندان در دنیا انعکاس نداشته باشد. در مقابل شاهد بودیم بخشی از جهان روی مبارزات جریان‌های چپ سوسیالیستی و لنینیسم‌ها بیشتر مانور می‌کردند به این دلیل که تلاش داشتند این مکاتب را نسخه شفابخش مقابله با امپریالیسم آمریکا معرفی کنند.

کوثری بابیان اینکه تئوری انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر نهضت عاشورایی امام حسین (ع) است و ازاین‌رو همه انسان‌های آزاده را محترم می‌شمارد، اظهار کرد: « اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید»؛ این جمله معروفی بود که سالار شهیدان خطاب به دشمنان اسلام و خاندان رسول خدا ابزار می‌دارد. بنابراین این مطلب گواه آن است، مکتب اسلام و تشیع مشکلی با انسان‌های عدالت‌خواه ندارد. مشکل ازآنجایی شروع می‌شود که برخی جریان‌های فکری در رسالت خود دچار انحراف می‌شوند و اصل مبارزه را در بازتولید یک دیکتاتوری دیگر ملاحظه می‌کنند. امام خمینی و یارانش باهدف دفع دیکتاتوری و ریشه کردن ظلم و ستم در کشور علیه شاه قیام کردند و تا حد امکان تلاش نمودند گروه‌هایی را که حتی عقاید اسلامی ندارند، با خود همسو کنند. اما برخی از این گروه‌ها به دلیل اشتباه محاسباتی در تقابل با اسلام قرار گرفتند و الان هم هیچ نامی از آن‌ها جز منافق شنیده نمی‌شود.

وی در پایان به چه گواراهای وطنی اشاره‌ای کرد و افزود: شهید چمران و فرماندهان جنگ تحمیلی 8 ساله نمونه های بارز یک مبارز انقلابی متأثر از مکتب امام حسن ( ع) و اسلام هستند. دکتر چمران درحالی‌که مدارج علمی بالا را طی کرده بود و از زندگی مرفه با حقوق و مزایای مطلوبی در آمریکا برخوردار بود، همه‌چیز را رها کرد و برای رهایی ملت لبنان و فلسطین از بند اسارت صهیونیست‌ها و نیز توجه به محرومان و فقرا منطقه مجاهدت نمود.

فرمانده دوران دفاع مقدس در این باره تاکید کرد: چمران دیروز هم برای سوسیالت ها و مارکسیست‌ها الگو بود و هم برای مسلمانان و مسیحیان. اما شهید چمران بعد از انقلاب برای جوانان ما الگوی مجاهدت بشمار آمده و می‌آید. کما اینکه در تصاویر مرتبط به وی مشاهده کنیم قشر جوان چه در عملیات چریکی وی در جنگ ایران و عراق و چه در لبنان دوشادوش او مشغول مبارزه هستند و چون آزادی خواهی و ایثار در او متجلی شده بود، لحظه ای از وی جدا نشدند.

سردار کوثری خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی امروز جوانان بسیاری تربیت‌ کرده که هرکدام می‌توانند در جایگاه خود الگویی برای منطقه و جهان محسوب شوند. آنها فارغ از اینکه چه نگاه حزبی و سیاسی دارند، به ‌اتفاق، ایستادگی در مقابل زورگویی قدرت‌ها را از نظام مطالبه می‌کنند و به‌موازات آن علاقه‌مند هستند در مجاهدت علمی و توسعه‌ای کشور مورد توجه مسئولین قرار گیرند. به همین دلیل است که رهبری انقلاب هم ‌بارها به‌ضرورت به‌کارگیری جوانان در عرصه‌های مختلف تأکید دارند.

وی گفت: حال جوانان ما به تأسی از سیره مبارزاتی انقلاب اسلامی مسلح به سلاح ایمان و اراده اسلامی هستند و از مکتبی پیروی می‌کنند که برخلاف سایر مکاتب شرقی و غربی، زوال‌ناپذیر است. ضرورت دارد دولتمردان در مسیر توسعه کشور و مبارزه با جنگ نرم دشمن از ظرفیت‌های این جوانان بهره برده تا بتوانند به شکل مطلوبی در زمان صلح به زورگویی‌ها و سیاست‌های یک‌جانبه گرایانه آمریکا و متحدانش فائق آیند.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها