نشست نقد و بررسی مستند سینمایی «سفر سهراب» با حضور امید عبداللهی کارگردان و مهدی احمدی، گوینده گفتار متن این اثر سینمایی در جزیره کیش برگزار شد. سفر سهراب، فیلمی درباره سهراب شهید ثالث از مهم‌ترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران است.
کد خبر: ۱۱۶۸۸۰۰

به گزارش جامجم، امید عبداللهی با تاکید بر اینکه قصد داشته از ساختار گفتوگو محور در مستند سینمایی سفر سهراب استفاده نکند، گفت: ابتدا قرار بود یکی از بستگان نزدیک سهراب، راوی فیلم باشد که بهخاطر حضور داشتن در سالهای حساس زندگی او، میتوانست روایت منحصربهفردی از این دوران داشته باشد، اما بعد از حدود هشت ماه و پس از فرآیند اعتمادسازی، ایشان به خاطر احساس عشق و نفرت همزمانی که در وجودش نسبت به سهراب داشت از همکاری با ما انصراف داد.

او ادامه داد: بنابراین بعد از بازنویسی مجدد فیلمنامه، مبنای کار را بر یک روایت حدیث نفسگونه بنا کردم و به طبع آن به دنبال جنس صدایی از نوع زندگی سهراب گشتم تا گفتار متن فیلم را بخواند، البته به غیر از جنس صدا میخواستم گوینده هنرمندی باشد که با سختیهای کار هنری دست و پنجه نرم کرده باشد و شناخت خوبی از سینما داشته باشد، چراکه شخصیت هنری گوینده گفتار متن هم برای من مهم بود. در ادامه این نشست مهدی احمدی، بازیگر سینما و گوینده گفتار متن این مستند سینمایی با تاکید بر تاثیر انتخاب کارگردان درباره عوامل فیلم گفت: اگر این انتخابها با تسلط و دانش کارگردان همراه باشد، کار بدرستی پیش خواهد رفت. این فیلم با وجود اینکه درون انسان را برانگیخته میکند، نیاز داشت حس بیرونی را نیز بیدار کند. بنابراین صدای خاصی را میطلبید که گویا نوع صدای من همجنس با آن و هماهنگ با کل فیلم بود. بازیگر فیلم سینمایی «شبهای روشن» تاکید کرد: اگر گوینده گفتار فیلم از شخصیتهای مشهور این حوزه بود، شاید صدای گفتار از فیلم بیرون میزد و داستان و شخصیت اصلی فیلم را تحتتاثیر قرار میداد.

ابراهیم حصاری که اجرای این نشست را به عهده داشت نیز درباره میزان شناخت کارگردان از سهراب شهیدثالث پرسشی مطرح کرد و عبداللهی در پاسخ گفت: مکتوبات، آرشیوهای محدود موجود و صحبتهای خانوادگی او، منبع پژوهش من بودند و سعی کردم تمام آنچه را در دوره تحقیق دریافتم و با ساختار مد نظرم سنخیت داشت، در فیلم بگنجانم.

او ادامه داد: سهراب شهیدثالث، انسانی ویژه و چندوجهی بود که عدم حضورش، روند پیشرفت کار را با مشکل روبهرو میکرد. دو فیلم «یک اتفاق ساده» و «طبیعت بیجان» آثار تاثیرگذاری بر سینمای ایران و سینمای سهراب بودند، چراکه به اندازه کافی مواد و مصالح یک فیلم را تامین میکردند. ضمن اینکه اگر میخواستم به نحوه زندگی او در آلمان فکر کنم، مستلزم یک سفر طولانی به برلین بود که برای اشراف بر۲۰ سال مراودات و 13 فیلم آلمانی بود که زمان و بودجه ساخت فیلم نمیتوانست جوابگوی آن باشد.

در ادامه این نشست رضا فیاضی، بازیگر و مدرس تئاتر که در بین مخاطبان حضور داشت، ضمن تکریم مهدی احمدی به خاطر انتخابهای گزیدهاش بعد از «عروس آتش» گفت: به نظرم انتخاب او بهعنوان گوینده گفتار متن، بهترین گزینه بود و گویی با خود شهیدثالث روبهرو بودم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها