تحلیلی از بازی امروز پرسپولیس مقابل «السد» قطر

استراتژی «گل سرخ»

کد خبر: ۱۱۶۷۶۵۸

پرسپولیس از ساعت 18 و 45دقیقه امشب حساس‌ترین بازی ماه‌های اخیر خود را در ورزشگاه جاسم بن حمد دوحه آغاز می‌کند: بازی نیمه‌‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل تیم پرستاره السد قطر.

برانکو برای این بازی محمد انصاری و کمال کامیابی‌نیا را به دلیل محرومیت و حسین ماهینی را به‌دلیل مصدومیت در اختیار ندارد. این بدترین اتفاق ممکن برای تیمی بود که حتی برانکو سرمربی خود را هم در این بازی کنار خود نمی‌بیند. برانکو به‌دلیل اعتراض‌هایی که به روشن ایرماتوف داور ازبکستانی بازی برگشت مقابل الدحیل انجام داده بود از زمین اخراج شد تا در این بازی حیاتی کنار زمین نباشد.

خود برانکو پیش از ترک تهران گفت زلاتکو ایوانکوویچ یعنی برادرش می‌تواند گزینه خوبی برای هدایت پرسپولیس در این بازی خاص باشد؛ اما شاید خود برانکو هم می‌داند که حتی خودش هم به تنهایی نمی‌تواند کار زیادی در این بازی خاص انجام دهد.

پرسپولیس مجموعه کاملی از بدبیاری‌ها را کنار هم دارد و پارگی صلیبی زانوی حسین ماهینی این مجموعه را کامل کرده است. آنها حالا در چنین شرایطی باید در برابر تیمی قرار بگیرند که در بازی رفت مرحله قبل در تهران 3 گل به استقلال ایران زده بود.

گرچه برانکو مجبور شده برای این بازی، چند بازیکن از تیم امید قرض بگیرد؛ اما با این حال چندان هم مایوس نیست. او با وجود همه بدشانسی‌ها، می‌گوید تیمش هیجان زده است و این نکته برای خیلی از تیم‌ها، یک فاکتور مثبت تلقی می‌شود: برای این بازی هیجان زده‌ایم و این می‌تواند انگیزه‌های ما را برای این بازی در سطح خوبی نگه دارد.

سرمربی پرسپولیس پیش از ترک تهران و در حاشیه آخرین تمرین قرمزها در تهران گفته بود پولی از باشگاه نگرفته و اگر بخواهد می‌تواند این تیم را ترک کند با این حال ترجیح می‌دهد بماند چون بازیکنانش انگیزه فراوانی دارند. برانکو در بازی با تیم پرمهره و پولدار السد هم به این انگیزه بازیکنانش دل بسته است.

هدف اول و آخر او در این بازی مهم، گل نخوردن است. او می‌داند اگر دروازه‌اش در این بازی باز شود، کار تیمش در تهران تا چه اندازه سخت خواهد بود. تنها راهی که پیش پای اوست، دفاع فشرده و چند لایه است که در دنیای فوتبال به دفاع اتوبوسی مشهور است؛ اما برانکو با مهره‌های اندکی که برای او باقی مانده، قادر به ارائه چنین تاکتیکی هست؟ برانکو معتقد است تیمش در دوحه و در هیچ نقطه دیگری به دفاع اتوبوسی فکر نمی‌کند: ما به دفاع مطلق روی نمی‌آوریم چون فوتبال این مدلی را نمی‌خواهم. من فوتبال را شاداب و جذاب می‌خواهم و چنین فوتبالی را دوست دارم. با وجود این ادعاها، برانکو در بازی رفت، فقط به بسته بودن دروازه‌اش فکر می‌کند نه حمله به سمت دروازه حریف و انجام یک بازی هجومی به نوعی او به این راحتی به کسی «گل سرخ» نخواهد داد. او برای گل نخوردن و رسیده به خواسته‌هایش باید پرس شدید را در دستور کار خود قرار دهد که این هم مشکلات خاص خودش را دارد. علی علیپور، شجاع خلیل زاده و بشار رسن بازیکنانی هستند که در صورت تکرار خطا یا انجام خطای شدید از داور کارت خواهند گرفت و کارت زرد برابر است با حذف آنها از بازی برگشت. به این ترتیب برانکو باید با کمترین تلفات از این بازی بسیار دشوار عبور کند. مسابقه‌ای که سه بازیکنش در آن حق اخطار گرفتن ندارند و تیمش هم در آن حق گل خوردن ندارد. گل نخوردن در برابر تیمی مانند السد که همه ابزار لازم برای نتیجه‌گیری را در‌اختیار دارد، بسیار دشوار و چیزی در حد محال است؛ اما چه کسی است که نداند ایرانی در شرایط دشوار چگونه عمل می‌کند؟

سورپرایز بزرگ برانکو برای السد قطر

برای بازی امشب پرسپولیس مقابل السد، همین که پرسپولیس کلی محروم و مصدوم و بازیکن جداشده نسبت به آخرین تقابل با السد دارد، خودش یک سورپرایز به حساب میآید، اما برانکو ایوانکوویچ قصد دارد با ایجاد دو تغییر تاکتیکی در تیمش، به السد رو دست بزند. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، سیامک نعمتی در سمت راست خط دفاع و آدام همتی در سمت راست خط میانی به میدان خواهند رفت. امید عالیشاه در پست هافبک چپ بازی میکند و احمد نوراللهی نیز هافبک میانی تیم خواهد بود. بشار هم وظیفه تغذیه علی علیپور و گادوین منشا را بهعهده دارد. او البته باید یک همکاری تاکتیکی با عالیشاه داشته باشد و راز بازی امشب پرسپولیس نیز همین است. برانکو البته در دیدار رفت مرحله نیمه نهایی فصل قبل مقابل الهلال سه تغییر تاکتیکی انجام داد، اما به خاطر عملکرد ضعیف مدافعان تیمش، بازی را باخت. نکته عجیب اینکه در بازی فصل قبل مقابل الهلال در همین مرحله نیز، پرسپولیس دو بازیکن غایب داشت؛ کمال کامیابینیا و محمد انصاری که هر دو نفر در بازی امشب محروم هستند و نمیتوانند سرخپوشان را همراهی کنند.

دردسر بزرگ پرسپولیس

این سرماخوردگی لعنتی!

پرسپولیسیها امروز در حالی باید به مصاف السد قطر بروند که بعضی از بازیکنان این تیم سرما خوردهاند. سیدجلال حسینی به دلیل سرماخوردگی روز شنبه با پرسپولیس تمرین نکرد و سیامک نعمتی هم به دلیل سرماخوردگی و ضعف بدنی، اواخر تمرین یکشنبه دچار بیحالی و سرگیجه شد. این در حالی است که احمد نوراللهی و بشار رسن هم دچار سرماخوردگی شدهاند و شجاع خلیلزاده و شایان مصلح هم زیر نظر پزشکان تیم قرار دارند تا شرایط خوبی برای بازی با السد داشته باشند. به همین دلیل به کلیه بازیکنان گفته شد که کولرهای اتاقشان را خاموش کنند تا شرایط آب و هوایی گرم قطر و هوای سرد هتل آنها را دچار مشکل نکند. دیدار تیمهای السد قطر و پرسپولیس امروز ساعت ۱۸ و 15 دقیقه به وقت محلی در دوحه برگزار خواهد شد.

حمید درخشان:

پرسپولیس نباید در این بازی بازنده باشد

حمید درخشان و اظهارنظر درباره بازی امروز پرسپولیس و السد.او میگوید میداند که برانکو این روزها چه حس و حالی دارد و بخوبی پروفسور را درک میکند.

آقای درخشان نظر شما درباره بازی امروز پرسپولیس با السد چیست؟

شرایط سختی است. انصاری و کمال نیستند و ماهینی هم به دلیل مصدومیت نمی‌تواند در این بازی حضور داشته باشد. زمانی که در پرسپولیس بودم چنین شرایطی را تجربه کرده‌ام و به همین دلیل حس و حال برانکو را درک می‌کنم.کمبود بازیکن یکی از بدترین شرایطی است که یک مربی می‌تواند با آن دست و پنجه نرم کند.

به نظر شما پرسپولیس می‌تواند در بازی با السد موفق باشد؟

سخت است. البته درست است که پرسپولیسی‌ها بازیکن ندارند اما آنها متحد هستند. این از همه چیز مهم تر است.

با این کمبود بازیکن فکر می‌کنید برانکو چه تدبیری برای این بازی خواهد داشت؟

برانکو مربی باهوشی است. او بخوبی از جوانان بازی می‌گیرد. آنها هم که تشنه بازی کردن هستند و برای این‌که خودشان را اثبات کنند هر کاری انجام می‌دهند.آنها بار بزرگی را از روی دوش تیم بر می‌دارند.

بازی را پیش بینی نمی‌کنید؟

پیش‌بینی سخت است اما من امیدوارم پرسپولیس با دست پر از قطر برگردد. شنیده‌ام خیلی‌ها می‌گویند پرسپولیس سخت شکست می‌خورد. اما این اتفاق نخواهد افتاد. شک نداشته باشید پرسپولیس منطقی بازی می‌کند. نکته‌ای که وجود دارد این است که آنها اگر بتوانند در این بازی گل بزنند ورق برمی‌گردد. مساوی یک بر یک یکی از بهترین نتایج است. پرسپولیس نباید در این بازی بازنده باشد. بازی برگشت در تهران است و پرسپولیس می‌تواند در بازی برگشت همان بلایی را که سر الدحیل آورد سر السد هم بیاورد.

علیپور در گفتوگو با جامجم:

2 برابر میدویم تا جاهای خالی را پر کنیم

پرسپولیس امشب به مصاف حریف قطری خود میرود و یک بازی نفس گیر در انتظار سرخپوشان است. در این شرایط، بازیکنانی مثل علی علیپور میتوانند تاثیرگذار باشند.

علی بازیکنی است که در یک لحظه کارش را انجام می‌دهد. این بازیکن شمالی به جام‌جم گفت: فوتبال قابل پیش‌بینی نیست با این حال ما قرار است با تمام توان و انرژی‌مان وارد عمل شویم و یک بازی خوب را پشت سر بگذاریم. می‌خواهیم طوری کار کنیم که شانس صعود برای بازی برگشت هم زنده باشد.

علیپور در مورد نقش خودش به عنوان یک نجات دهنده افزود: همه بازیکنانی که در زمین هستند، می‌توانند در یک لحظه، نجات‌دهنده پرسپولیس باشند، اما چون من در خط حمله بازی می‌کنم، ممکن است فرصت‌های گلزنی بیشتری به دست بیاورم. با این حال تمام تمرکزم را به کار می‌گیرم تا از کوچک‌ترین فرصت، گل بسازم و به تیمم کمک کنم. ما به طور کلی، مشکلات عدیده‌ای داشتیم که محرومیت محمد انصاری و کمال کامیابی‌نیا از یک سو و مصدومیت حسین ماهینی از طرف دیگر، پرسپولیس را بیشتر تحت فشار می‌گذارد. حتی برانکو ایوانکوویچ هم روی نیمکت نیست که کارمان را دو برابر سخت‌تر می‌کند، اما هم قسم شده‌ایم دو برابر بیشتر بدویم و جاهای خالی را پر کنیم.

مهاجم سرخ‌ها در مورد دو بازی رفت و برگشت برابر السد در دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا گفت: بله دو بار با آنها بازی کردیم که در دوحه با حساب 3 بر یک شکست خوردیم و در تهران آنها را شکست دادیم، اما هر دو تیم نسبت به آن بازی تغییر کرده‌اند. ما چندین بازیکن مان را از دست دادیم و السد هم انگار قوی‌تر شده است ولی نباید به گذشته فکر کرد. ما با یک هدف مشخص برابر السد به میدان می‌رویم و فقط دنبال کسب بهترین نتیجه هستیم. علیپور در پایان افزود: بچه‌ها از کوچک‌ترین فرصتی که به دست می‌آورند، گل می‌سازند. این قولی است که به یکدیگر داده‌ایم تا اول از دروازه مان بخوبی حفاظت کنیم و سپس به دنبال گلزنی باشیم. ان‌شاءا... بتوانیم با یک بازی خوب، مردم را خوشحال کنیم.

سیامک: به بازی می‌رسم، مشکلی نیست!

سیامک نعمتی در اولین جلسه تمرینی پرسپولیس در دوحه دچار ضعف بدنی شد و تمرین را نیمه کاره رها کرد تا به درمان خود بپردازد. در مورد این بازیکن، حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شد از جمله این‌که ممکن است به بازی نرسد، اما سیامک در گفت‌وگوی کوتاه به جام‌جم گفت: شرایطم خوب است. در آن تمرین دچار ضعف شدم اما مشکلی نیست و به بازی می‌رسم. او اضافه کرد: دیدار حساسی پیش رو داریم. السد یکی از قوی‌ترین تیم‌های آسیاست، اما ما هم پرسپولیس هستیم و برای کسب بهترین نتیجه می‌جنگیم. امیدوارم با دعای خیر هواداران و همچنین تلاش بازیکنان بتوانیم نتیجه خوبی در بازی رفت بگیریم و آماده دیدار برگشت شویم.

گابی، بازیکن ماه السد شد

گابی، هافبک پیشین اتلتیکو مادرید به عنوان بهترین بازیکن ماه سپتامبر السد انتخاب شد. به گزارش ایسنا، این رای‌گیری هر ماه از سوی هواداران السد برگزار می‌شود. گابی که در فصل جابه‌جایی تابستانی پیراهن السد را بر تن کرد، خیلی زود در ترکیب این تیم جا افتاد و حالا از کلیدی‌ترین بازیکنان السد به شمار می‌آید.

السد در ماهی که گذشت عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد. سه بازیکن این تیم در ترکیب بهترین‌های ماه لیگ ستارگان قطر قرار گرفتند و فریرا هم عنوان بهترین مربی ماه را به‌دست آورد.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها