دومین کاراکتر معروف نوول های تام کلنسی سینمایی می‌شود

رقابت «جان کلارک» با جک رایان

تام کلنسی، نویسنده محبوب تهیه‌کنندگان، فیلمسازان و بازیگران سینماست و به نظر می‌رسد دو صنعت تلویزیون و سینما، قصد دارند تعداد بیشتری از کاراکترهای ادبی خلق شده توسط او را روی پرده سینما و صفحه کوچک تلویزیون منتقل کنند. در شرایطی که بحث تولید نسخه سینمایی تازه‌ای از ماجراجویی‌های جک رایان مطرح است، یکی دیگر از شخصیت‌های محبوب تام کلنسی به نام جان کلارک سر از پرده سینما درمی‌آورد. کمپانی پارامونت تولید‌کننده نسخه سینمایی نوول «بدون پشیمانی» تام کلنسی است. جان کلارک کاراکتر محوری این نوول اکشن و دلهره‌آور است.
کد خبر: ۱۱۶۷۰۲۱

به نوشته نشریه ورایتی، نزدیکان به کمپانی پارامونت میگویند ماجراجوییهای جان کلارک قرار است به صورت یک مجموعه فیلم دنبالهدار سینمایی درآید. بجز نوول بدون پشیمانی، نوول «رنگینکمان 6» کلنسی هم در همین رابطه تبدیل به یک فیلم سینمایی خواهد شد. این نوول ادامه داستان نوول بدون پشیمانی است. نوول اول در سال 1993 و دومی، پنج سال بعد از آن و در سال 1998 منتشر شد. جالب این که داستان هر دو نوول در همان ایام، به صورت بازیهایی ویدئویی درآمدند. استقبال دوستداران بازیهای کامپیوتری از این بازیها بالا بود و باعث فروش بسیار زیاد آنها شد. حالا پیشبینی میشود مردم عادی، واکنش مشابهی به فیلمهای سینمایی این نوولها از خود نشان دهند. مدیران کمپانی پارامونت با امید به این نکته، پیش تولید قسمت اول فیلم مورد نظر خود را آغاز کردهاند.

قهرمان اکشن سیاهپوست

نام موقت فیلم «جان کلارک» است و با این نام در اخبار و رسانهها معرفی میشود. در اولین قدم، مایکل بی جردن بازیگر سیاهپوست سینما برای ایفای نقش جان کلارک انتخاب شده است. جردن این روزها یکی از بازیگران موفق جوان دنیای سینماست و فیلمهایش، فروش بالایی در جدول گیشه نمایش سینماها دارند. او در نقطه مقابل کاراکتر جک رایان است که سفید پوست بود. اما با وجود تفاوت رنگ، هر دو کاراکتر تشابهات بسیار زیادی با هم دارند. ظاهرا مدیران کمپانی پارامونت به دنبال جذب حداکثری تماشاگران رنگینپوست سینما هستند و قصد دارند یک قهرمان اکشن سیاهپوست برای آنها خلق کنند. در نوولهای تام کلنسی اشاره مشخصی به سیاه یا سفیدپوست بودن جان کلارک نشده است.

مایکل بی جردن یکی از تهیهکنندگان فیلم تازه هم خواهد بود. قسمت اول این اکشن ماجراجویانه و دلهرهآور، با هزینه تولید 80 میلیون دلاری جلوی دوربین میرود. هنوز زمانی برای شروع کار فیلمبرداری اعلام نشده، اما گفته میشود بخش اعظم صحنههای آن در لوکیشنهای کشور کانادا فیلمبرداری خواهد شد. اخبار تایید نشده حکایت از آماده شدن فیلم برای نمایش عمومی در اواسط تابستان سال آینده میلادی میکند.

ناشناس آشنا

منتقدان سینمایی به این نکته جالب اشاره میکنند که کاراکتر جان کلارک قبل از این دیدارهایی با تماشاگران سینما داشته است و احتمالا آنها این دیدارها را فراموش کردهاند! سال 1994 و در «خطر آنی و عیان»، ویلم دافو نقش جان کلارک را در مقابل هریسون فورد (در نقش جک رایان) بازی کرد. در سال 2002 هم لیو شرایبر همین نقش را در «مبلغی برای تمام ترسها» در مقابل بن افلک (در نقش جک رایان) بهعهده گرفت. البته هر دوی این نقشها کوچک و فرعی بود و اهمیت زیادی در داستان فیلمها نداشت. کاراکتر جان کلارک اولین بار در سال 1987 و در نوول «کاردینال کرملین» به دوستداران نوولهای جاسوسی معرفی شد. او یک مامور ضد جاسوسی با مهارتهای بالاست، که در نیروی دریایی خدمت میکند.

جک در سینما، جک در تلویزیون

در همین حال، پارامونت در تدارک تولید قسمت تازهای از مجموعه فیلم موفق جک رایانی خود است. این نسخه قرار است به احیای داستان این مجموعه فیلم بپردازد.کمپانی پارامونت در سال 2013 قسمت تازهای از ماجراجوییهای جک رایان را با بازی کریس پاین در نقش محوری تولید و به بازار عرضه کرد. کنت برانا کارگردان فیلم بود، که در قالب کاراکتر منفی داستان هم ظاهر شد. اما منتقدان و تماشاگران استقبال چندانی از کریس پاین در نقش جک رایان نکردند. با وجود هزینه معمولی 60 میلیون دلاری فیلم و انتظار بالای مدیران پارامونت برای موفقیت کلان آن، تماشاگران آمریکایی فقط 50 میلیون دلار برای دیدنش پرداخت کردند. فروش 85 میلیون دلاری فیلم در بقیه کشورهای دنیا هم، چیزی نبود که تهیهکنندگانش را راضی کند. همین مساله باعث شد تا پارامونتیها برای مدتی بحث تولید قسمت دیگری از این مجموعه موفق و پولساز را کنار بگذارند.

یک بازیگر تازه

این کمپانی سال قبل با همراهی شبکه آمازون، نسخه تلویزیونی جک رایان را تهیه کرد. جان کراسینسکی (که با درام علمی-تخیلی «مکانی ساکت» در فصل بهار، موفقیت بسیار زیادی به دست آورد) لباس جک رایان را به تن کرد و در هشت اپیزود، به مقابله با کاراکترهای منفی داستان رفت. پخش مجموعه ماه آگوست شروع شد و با واکنش مثبت تماشاگران روبهرو شد. در همان هفتههای اول پخش مجموعه، آمازون خبر تولید فصل دوم را اعلام کرد.

نقش پنج گانه

جان کراسینسکی بعد از آلک بالدوین، هریسون فورد، بن افلک و کریس پاین، پنجمین بازیگری است که در جلوی دوربین نقش جک رایان مامور ضدجاسوسی جان سخت و بزن بهادر را بازی میکند. از داخل کمپانی پارامونت خبر میرسد که برای نسخه تازه سینمایی ماجراجوییهای جک رایان، یک بازیگر تازه نقش این کاراکتر مشهور را به عهده خواهد گرفت. این در حالی است که چند بازیگر سرشناس هم، خودشان را نامزد بازی در این نقش کرده اند. منتقدان ادبی از جک رایان و جان کلارک بهعنوان معروفترین کاراکترهای نوولهای جاسوسی و پلیسی تام کلنسی اسم میبرند.

بالاخره او رایان هست یا نه؟

منتقدان به این نکته جالب اشاره می کنند که کاراکتر جک رایان قبل از آنکه به صورت یک کاراکتر محوری سینمایی درآید، شخصیت مکمل فیلمی بود که شون کانری نقش اصلی آنرا به عهده داشت. این فیلم در سال1990 با نام «شکار اکتبر سرخ» اکران عمومی شد و الک بالدوین نقش رایان را بازی کرد. به همین دلیل، معمولابالدوین را به عنوان بازیگر نقش رایان نمی شناسند. بعد از نمایش عمومی موفق اکشن شون کانری بود که کمپانی پارامونت به فکر تولید فیلم مستقلی با محوریت کاراکتر جک رایان افتاد.

کیکاووس زیاری

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها