6 نکته‌ای که باید درباره خشکی چشم بدانید

مثل سطری از کویر

هیچ چیز نمی‌تواند بدتر از زمانی باشد که چشم با مشکلی مواجه می‌شود. این اتفاق حسابی می‌تواند روی کیفیت زندگی تاثیر بد بگذارد.
کد خبر: ۱۱۶۵۶۲۶

تصورش را کنید که دائما احساس داشتن چیزی در چشم برایتان وجود داشته باشد و هر چه هم که درون چشمتان را نگاه میکنید، هیچ چیزی در آن پیدا نشود. البته دردسرهای دیگری هم همراه با این حالت از راه میرسند که همه آنها در کنار یکدیگر، میتوانند نشاندهنده ابتلا به خشکی چشم باشند که تشخیص قطعی این مساله، برعهده پزشک متخصص چشم است.

چرا خشکی چشم ایجاد میشود؟

زمانی که اشک نتواند رطوبت مورد نیاز چشم را تامین کند، خشکی چشم اتفاق میافتد. ابتلا به خشکی چشم، بسیار شایع است. دلایل زیادی میتواند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشد؛ برای مثال ترشح و تولید ناکافی اشک یا تولید اشک با کیفیت پایین، میتواند باعث ابتلا به این مشکل شود. کاهش تولید اشک، به دلایل زیادی میتواند اتفاق بیفتد که مهمترین آن، افزایش سن به حساب میآید. علاوه بر این ابتلا به برخی از بیماریها مانند دیابت، آرتریت روماتوئید، اختلالات تیروئید، کمبود ویتامین(A)، کمبود اسیدهای چرب امگا3 و...، میتوانند در ابتلا به خشکی چشم ناشی از کاهش تولید اشک، نقش داشته باشند. همچنین مصرف برخی داروها نیز میتوانند منجر به کاهش اشک چشم شوند. آسیب به غدد اشکی یا جراحی لیزر چشم (این نوع خشکی معمولا موقتی است) نیز میتواند خشکی چشم را به وجود بیاورد. چنانچه ترکیبات سازنده اشک چشم بنا بر هر دلیل دچار عدم تعادل شود، احتمال خشکی چشم وجود خواهد داشت. گاهی سفرهای هوایی، دوچرخهسواری یا نگاه کردن به صفحه نمایشگر کامپیوتر یا تلفن همراه به صورت طولانیمدت، میتواند در بروز خشکی چشم نقش داشته باشد، به همین دلیل در زمان مطالعه، کار با کامپیوتر یا تلفن همراه، باید حتما به میزان کافی پلک زد و به چشمها کمی استراحت داد. باد، دود و هوای خشک نیز میتواند منجر به خشکی چشم شود. علاوه بر این، استفاده از لنزهای تماسی نیز در ابتلا به خشکی چشم نقش دارد.

اهمیت مشورت با چشمپزشک

با توجه به اینکه برخی از علائم خشکی با سایر بیماریهای چشم مشترک است، برای تشخیص قطعی این مساله باید به پزشک متخصص چشم مراجعه کرد. ریختن هر نوع قطره به شکل خودسرانه علاوه بر اینکه میتواند علائم را بدتر کند، با عوارض بسیار جدی همراه است، به همین دلیل از مصرف خودسرانه هر نوع دارو بویژه قطره، باید خودداری کرد. پزشک متخصص چشم، پس از تشخیص و علتیابی دلیل بهوجود آورنده خشکی چشم، اقدام به درمان آن میکند. درمان خشکی چشم، با توجه به دلیل به وجود آورنده آن، از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. تمامی داروهایی که چشمپزشک تجویز میکند، باید بهدرستی و بادقت مصرف شده تا درمان با موفقیت انجام شود.

اگر درمان نشود

شاید خشکی چشم در نگاه اول مساله سادهای به نظر برسد، ولی در این رابطه باید گفت که عدم درمان خشکی چشم میتواند با مشکلاتی همراه باشد. برای مثال، آن دسته از افرادی که به خشکی چشم مبتلا هستند، بیش از سایر افراد ممکن است به عفونت چشم مبتلا شوند. همچنین خشکی چشم شدید، میتواند التهاب، سایش سطح قرنیه و زخم در آن را در پی داشته باشد و بینایی نیز در چنین شرایطی تحتتاثیر قرار بگیرد. افرادی که به خشکی چشم مبتلا میشوند برای خواندن و فعالیتهای روزمره، دچار مشکل خواهند شد.

به علائم بیتوجه نباشید

احساس خارش، سوزش یا خراشیدگی در چشم، برخی از علائم خشکی چشم محسوب میشود. افرادی که به خشکی چشم مبتلا هستند، معمولا احساس میکنند که چیزی در چشمشان وجود دارد. قرمزی چشم، حساسیت به نور، عدمتوانایی در رانندگی شب، عدم تحمل لنزهای تماسی و رشتههای مخاطی داخل یا اطراف چشم، برخی دیگر از علائم ابتلا به خشکی چشم هستند. این افراد میتوانند به تاری دید یا خستگی چشم نیز دچار شوند. علاوه بر این، چشم برخی از افراد در واکنش به سوزش و خشکی، حالت اشکبار به خود میگیرد.

خانمها حساسترند

بهطور کلی خانمهای باردار بیشتر به مشکل خشکی چشم مبتلا میشوند که این مساله میتواند به تغییرات هورمونی ناشی از بارداری مرتبط باشد. استفاده از قرصهای ضدبارداری و یائسگی نیز برخی دیگر از دلایلی است که احتمال ابتلای خانمها به خشکی چشم را افزایش میدهد.

چند راهکار ساده

پیشگیری از خشکی چشم چندان کار سختی نیست و با انجام چند کار ساده، براحتی میتوان از آن پیشگیری کرد. یکی از کارهایی که برای این منظور باید به آن توجه کرد، اجتناب از قرارگیری در معرض باد مستقیم سشوآر، تهویه، کولر، بخاری ماشین و... است.

همچنین مرطوب نگه داشتن هوای خانه یا محل کار میتواند به پیشگیری از ابتلای خشکی چشم کمک کند؛ برای این منظور باید در زمستانها از دستگاه بخور استفاده کرد تا مانع از خشکی هوای محیط شد.

استفاده از یک عینک آفتابی استاندارد با یو وی400 میتواند در پیشگیری از خشکی چشم و سایر آسیبهای چشمی، بسیار موثر باشد.

استراحت دادن به چشمها ، یکی دیگر از مواردی است که افراد توجه کافی به آن ندارند. بعد از مدتی مطالعه، کار با کامپیوتر، کار با تلفن همراه و...، باید برای چند دقیقه چشمها را بست و به یک نقطه دور نگاه کرد. پلک زدن مکرر میتواند مانع از ابتلا به خشکی چشم شود. قرارگیری صفحه کامپیوتر در زیر سطح چشم یا در راستای چشم، به کمتر باز شدن آن کمک میکند که این مساله در پیشگیری از خشکی چشم نقش دارد.

هنگام رفتن به مناطق خشک یا ارتفاعات، باید حتما چشمها را به صورت مداوم باز و بسته کرد تا چشمها دچار خشکی نشود.

افرادی که از سیگار و قلیان استفاده میکنند، بیش از سایر افراد مستعد ابتلا به خشکی چشم هستند، در نتیجه برای پیشگیری از خشکی چشم، مصرف دخانیات را باید ترک یا محدود کرد. آن دسته از افرادی که دخانیات استفاده نمیکنند باید از قرارگیری در معرض دود دخانیات پرهیز کنند تا دچار خشکی چشم نشوند.

اطلاعات متن، برگرفته از:

www.drugs.com/mcd/dry-eyes

پانیذ پیراسته

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها