چالش جدی این روزهای گالری‌ها

اخیرا مرکز هنرهای تجسمی از گالری‌داران دعوت کرد گرد هم آیند و به گفت‌وگو بنشینند و این از روزی که گالری ویستا را تاسیس کردم، برای نخستین بار بود.
کد خبر: ۱۱۶۳۷۶۱

ضمن تقدیر از این ابتکار مدیرکل تازهآمده، همیشه این پرسش را داشتهام که چرا گالریداران مانند جزیرههای جدای از هم، با هم شور و مشورت نمیکنند و فاقد فضای مفاهمه و تبادلنظرند.

خبر خوب این است که گویا روزگار دوری به سرآمده و بهزودی به همت جمعی از همکاران «انجمن صنفی گالریداران» اعلام موجودیت خواهد کرد، جلسه هماندیشی مدیران گالریها و مرکز هنرهای تجسمی را نیز میتوان طلیعه روز نو در این عرصه دانست.

اهمیت دورهم نشستن و تاسیس تشکل برای گالریها امروز بیش از همیشه احساس میشود؛ تعداد گالریها در پایتخت از شمار سینماها پیشی گرفته و در هر ماه بیشترین رویداد هنری کشور در تسخیر هنرهای تجسمی است و در همین گالریها برپا میشود؛ این در حالی است که گالریها همه هزینهها اعم از مکان تا دایرکردن نمایشگاهها را در مسیری پر چالش، خود تامین میکنند؛ در واقع گالریها، نهادهای مدنی در عرصه هنر هستند که داوطلبانه سهم شهروندان از سرانه فضای فرهنگی را ارتقا دادهاند؛ بنا به همین مولفهها کافی است گالریداران بیش از پیش با هم گفتوگو و تبادل نظر کنند.

این روزها یکی از جدیترین چالشهای پیشروی گالریها، دشوارشدن برگزاری رویدادهای بینالمللی در اثر افزایش نرخ ارزهای خارجی است؛ در فرصت کوتاه دورهمی گالریها در موزه هنرهای معاصر تهران به این معضل بزرگ اشاره کردم و خواستار راهکاری برای این امر مهم شدم. پیش از این، هرگز گالریها برای حضور در نمایشگاه بینالمللی و معرفی هنر ایران، یارانه دولتی نداشتند، اما اکنون با قیمتهای آنچنانی ارزهای خارجی برپایی رویدادهای بینالمللی دشوارتر از همیشه شده است... . امیدوارم در بستر گفتوگو و همدلی بتوانیم به اعتلای هنر ایران کمک کنیم.

پریسا پهلوان مدیر گالری ویستا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها