سبک زندگی آسمانی رزمنده‌ها

سبک زندگی، مجموعه‌ای نسبتا هماهنگ از ارزش‌ها، نگرش‌ها، رفتارها و فعالیت‌های یک فرد معین در جریان زندگی روزمره است که در مجموع از نوعی وحدت برخوردارند. پس سبک زندگی، دامنه وسیعی از امور عینی و ذهنی را شامل می‌شود. حتی مجموعه‌ای از الگوهای روابط اجتماعی، سرگرمی، مصرف و پوشش را هم دربر می‌گیرد. به این ترتیب می‌توانیم نتیجه بگیریم سبک زندگی به هستی و وجود هرفرد وحدت می‌دهد و این وحدت بخشی از مهم‌ترین ویژگی سبک زندگی انسان‌هاست.
کد خبر: ۱۱۶۳۲۵۲

سبک زندگی دوران دفاع مقدس، سبکی قابل بهره‌برداری و اثرگذار است. با مطالعه این سبک زندگی و رجوع به جریانات آن دوران و بررسی سبک زندگی رزمندگان، دورنمای مناسبی در برابر همه ما از یک زندگی ساده و قابل الگوبرداری ارائه می‌دهد.

از این نظر ابعاد سبک زندگی دفاع مقدس را می‌توانیم در سه قسمت بررسی کنیم؛ اول بعد اندیشه و فکر است که در این بعد خداباوری، معادباوری و ولایت محوری را داریم و این بعد،‌ مبنای تقویت دیگر بخش‌هاست. در حقیقت رزمندگان در دوران دفاع مقدس از یک اصول اندیشه‌ای بهره می‌بردند و در این رابطه، بهره‌مندی از آراء و اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) پایبندی به این آراء و حرکت در مسیر این اندیشه‌ها، وحدت اندیشه‌ای را بین همه به‌وجود آورده بود که قابل ستایش است.

بعد دوم، بعد روحی است که مبتنی بر ویژگی‌هایی مثل توکل، خودسازی، اخلاص، فداکاری، ایثارگری، دوری از نفاق و ریا و عمل به فرایض دینی است. در آن دوران، مراسم‌ مذهبی مثل روضه و هیات و... یکی از برنامه‌های ثابت خودسازی رزمنده‌ها بود. زیارت عاشورا، دعای توسل، دعای کمیل و... همیشه در سنگرها خوانده می‌شد و مورد توجه همه رزمنده‌ها قرار می‌گرفت.

بعد سوم، جنبه رفتاری است؛ در این جنبه هر فرد متناسب با بعد اندیشه و روحیه، رفتار خاصی از خود نشان می‌دهد. برای مثال قناعت کرده، اسراف نمی‌کند و سختکوش است. نمونه عینی همه این موارد را می‌توانیم در ازدواج‌های آن دوران ببینیم. جوان‌ها در سال‌های جنگ خیلی ساده تشکیل زندگی می‌دادند. یا این‌که مردم غالبا زیاد زحمت می‌کشیدند، کمتر می‌خوردند و کمتر می‌خوابیدند. درحقیقت فرهنگ حاکم برجبهه‌ها فرهنگ کار و تلاش بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها