روحانی در نشست خبری پس از اجلاس سه جانبه تهران:

عدم مداخلات آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد توافق سه کشور

اردوغان در نشست سه جانبه تهران تاکید کرد:

حفظ اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی سوریه

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به ادامه بمباران ها در ادلب گفت: باید گامی برای پایان این بمباران ها برداریم. مردم غیرنظامی این منطقه با ترس بزرگی مواجهند و بار دیگر با موج مهاجرت ها از منطقه مواجه شده ایم. این مهاجرت ها هم مرتب به مرزهای ما روانه می شوند.
کد خبر: ۱۱۶۳۰۴۲
حفظ اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی سوریه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، رجب طیب اردوغان در نشست سه جانبه رؤسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه­ در تهران تاکید کرد: اتخاذ تدابیر لازم برای مبارزه با گروه های تروریستی اهمیت دارد. این کار باید با همکاری دوستانه ما در دفاع صورت بگیرد و برداشتن گام های لازم برای آتش بس خیلی مهم است.

حفظ اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی سوریه

رئیس جمهور ترکیه گفت: در ذات و روح نشست آستانه تصمیم بر این بود که اراده خود را در راستای حداقل مشترکات نشان دهیم و حالا در نشست تهران حفظ اتحاد سیاسی، تمامیت ارضی و پیدا کردن راه حل سیاسی برای حل اختلافات سوریه در دستور کار نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه است.
رجب طیب اردوغان در نشست سه جانبه تهران برای بررسی و حل مسائل سوریه تصریح کرد: برای حل مسائل طرابلوس، الباب و افرین، سربازان کشورم جان خود را به خطر انداخته و خون داده اند تا ثبات برقرار شود و مهاجران به خانه‌های خود بازگردند. در این راه شهیدان بسیاری داده و فداکاری‌های بسیار کرده ایم و این روند وارد دوره حساسی شده است.
رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت: ادلب تنها آینده سیاسی سوریه نیست و با امنیت ملی ترکیه هم گره خورده و شرایط این منطقه با آینده ترکیه نیز مرتبط است.
وی افزود: در حال حاضر که این شهر در زیر بمباران قرار گرفته است ۱۲ منطقه را در این شهر تعیین کرده ایم تا امنیت جانی مردم ادلب را تامین کنیم.
اردوغان ادامه داد: سه و نیم میلیون انسان غیرنظامی در شرایط موجود در ادلب تاثیر می‌پذیرند و ما هم اکنون در کشور ترکیه چهار و نیم میلیون پناهنده داریم که اکثر آن‌ها سوری هستند.
رئیس جمهور ترکیه گفت: ما این را درک می‌کنیم که دوستان ایرانی نگرانی امنیتی دارند و ما نیز به اندازه شما نگران هستیم، چون همسایه کشور سوریه ایم، اما باید زمان را مد نظر قرار داد و با صبر و حوصله این کار را انجام داد چرا که ما نمی‌خواهیم ادلب به دریای خون تبدیل شود و باید راه حل معقولی برای این شهر پیدا کرد.
وی افزود: در راستای حساسیت‌های کشور روسیه نیز عناصری که باعث ناخشنودی دوستان روسی ما در دمشق و حلب می‌شود هم به قسمتی می‌کشیم که حساسیت آن‌ها نیز برآورده شود و مسائل را در چارچوب روح توافقات آستانه پیش می‌بریم.
رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت: نگرش ما در زمینه ادلب تعیین کننده آینده ما در زمینه همکاری با سوریه خواهد بود و من از شما می‌خواهم که ما را درک کنید موضع ما مشخص است اجازه تراژدی انسانی در این زمینه را نخواهیم داد.
اردوغان تصریح کرد: همچنین در شرق فرات شاهد تحولاتی هستیم که در این راستا برخی نیرو‌های خارجی قدم‌های غیرقابل تحملی برمی دارند و امریکا به سازمان‌های تروریستی در اینجا کمک می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: ۲۰ میلیون تریلر و ۳۰۰۰ هواپیمای امریکایی مهمات جنگی برای نیرو‌های تروریستی به شرق فرات حمل کردند و به گروهک‌های ترویستی رساندند که این گروهک‌ها آینده ما و تمامیت ارضی سوریه را تهدید می‌کنند و همه این‌ها هم به ضرر مردم سوریه و هم به ضرر مردم منطقه است و ما به ساختار‌هایی که امنیت ملی ما را تهدید کند اجازه رشد نمی‌دهیم.
اردوغان اظهار داشت: ما می‌خواهیم بر اساس کنوانسیون ۲۵۲۴ در سوریه رفتار و مسأله بر اساس این کنوانسیون حل شود و مهاجران به کشورشان باز گردنند و بر اساس همکاری با سازمان ملل بازگشت مهاجران صورت پذیرد.
رجب طیب اردوغان خاطرنشان کرد: قرارداد منع سلاح‌های شیمیایی در سال ۱۹۱۵ امضا شده و در سال ۱۹۹۷ نیز سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تاسیس شده است و وقتی می‌بینیم چه کسانی در سال‌های گذشته با سلاح‌ها کشته شده اند می‌بینیم که افراد در این سال‌ها با سلاح‌های تحت کنوانسیون کشته می‌شوند که در این سال‌ها از این موضوع چشم پوشی شده است، ولی ما این موضوع را در آینده نزدیک به سازمان ملل می‌بریم.
رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: امیدواریم نشست تهران مایه خیر و برکت باشد و بیانیه پایانی که ۱۲ ماده‌ای است و به عنوان بیانیه تهران شناخته خواهد شد و همه منتظر صدور آن هستند موجبات تحولات مثبت را در سوریه فراهم کند.
وی افزود: نشست بعدی در روسیه است و امیدواریم با تحولات مثبت به آنجا برویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها