کشتار بیرحمانه مردم بی گناه در 17 شهریور، در میدان ژاله (شهدا)، یکی از نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی است. قتل عام مردم در آن روز چهره واقعی رژیمی پهلوی را برای همگان آشکار کرد. رویداد خونین 17 شهریور نقطه پایانی بر حکومت رژیم پهلوی بود که خوشبختانه حیات این نظام بیش از چند ماهی دوام نیاورد . در این خصوص با قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر در خصوص واقعه 17 شهریور سال 57 به گفت و گو نشستیم.
کد خبر: ۱۱۶۲۹۶۴
چرا رژیم پهلوی در تظاهرات 17 شهریور این شدت از خشم را نشان داد ؟

قاسم تبریزی پژوهشگر تاریخ معاصر ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: با روی کار آمدن شریف امامی با شعار دولت صلح و آشتی، گامی در فریب و فرونشاندن انقلاب اسلامی برداشه شد. وی از چهره های فراماسون بود و یکی از استادان اعظم لژ آن به شمار می رفت، لذا آمریکایی ها و انگلیسی ها او را یک مهره مناسب برای تغییر مسیر انقلاب دیدند.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان با کشتارجمعی از مردم، فعالیت ها گسترده تر شد و از سوی دیگر در روز عید فطر پس از اقامه نماز، راهپیمایی عظیمی از منطقه قیطریه به جنوب شهر شکل گرفت که یک نوع همه‌پرسی علیه رژیم بود. تا آنجا که ارتش را تحت تأثیر قرار داد بخصوص این که گل‌هایی نیز به ارتشیان داده شد به این مفهوم که ما در برابر گلوله به شما گل می دهیم.

این مورخ خاطرنشان کرد: روز بعد راهپیمایی و حرکت ادامه پیدا کرد. در غروب 16 شهریور دولت شریف امامی که دم از صلح و آشتی و دوستی می زد در 15 شهر به مدت شش ماه حکومت نظامی اعلام کرد. دولت ساعت 6 صبح اعلام حکومت نظامی و لغو راهپیمایی کرد با آن که مردم در تظاهرات روز گذشته قول و قرار راهپیمایی 17 شهریور در میدان ژاله را گذاشته بودند. روز جمعه میدان ژاله میعادگاه مبارزان بود.

وی گفت: در شمال شرقی میدان ژاله که منتهی به شرکت برق بود، نظامیان آماده حمله بودند. دوبار بلندگو اعلام کرد جمعیت متفرق شود. دستور شلیک صادر شد. زن و مرد و کودک بر زمین افتادند و تا حدی که عده ای در جوی آب، تعدادی به طرف بهارستان، جمعی به میدان بهارستان و... حرکت کرد.

به گفته تبریزی، واقعه 17 شهریور سال 57 را می توان تکرار رویداد 15 خرداد سال 42 دانست، اما انعکاس کشتار 17 شهریور در سراسر مملکت به رغم حکومت نظامی، گسترده تر و راهپیمایی ها وسیع تر بود. اما با وجود قتل عام‌ها،ه دولت آشتی ملی‌ها، نظامیان و ملیّون هر سه شکست خوردند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا رژیم پهلوی در تظاهرات 17 شهریور این شدت خشم از خود نشان داد، به جام جم آنلاین گفت: نظام شاهنشاهی قصد داشت در 17 شهریور تکرار رویداد 15 خرداد صورت گیرد، چرا که در 15 خرداد سال 42 دستور کشتار از سوی نظام صادر شد و همین موضوع توانست نهضت را به تعویق بیندازد؛ بنابراین آنان رویداد 15 خرداد را به عنوان یک تجربه داشتند و آن را مجدد تکرار کردند؛غافل از این‌که این بار نهضت در متن جامعه رسوخ کرده و روند حرکت آن بسیار گسترده تر از قبل بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها