رئیس فراکسیون شهری مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین:

سوال از رئیس جمهور یک مساله کاملا طبیعی در ساختار قانونی کشور است

رئیس فراکسیون شهری مجلس با اشاره به بخشی از محورهای جلسه پرسش و پاسخ با رئیس جمهور در خصوص امکان استیضاح رئیس دولت در صورت قانع نشدن نمایندگان از پاسخ های وی به ارائه توضیح پرداخت.
کد خبر: ۱۱۶۱۳۲۲
سوال از رئیس جمهور یک مساله کاملا طبیعی در ساختار قانونی کشور است

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت و گو با جام جم آنلاین سوال از رئیس جمهور را حق قانونی و غیر قابل انکار مجلس برشمرد و بیان کرد: مجلس در زمان دولت احمدی نژاد هم طرح سوال از رئیس جمهور را به اجرا در آورد. گرچه این گونه اقدامات در ادوار گذشته کمتر رخ می داد اما باید توجه داشته باشیم امروز مشکلاتی در کشور وجود دارد که ضرورت دارد منتخب مردم به خانه ملت بیاید و در مورد چرایی و چگونگی رفع آنها با نمایندگان مردم سخن بگوید.

وی با بیان این‌که با شرایط جدید در حوزه اقتصادی کشور مردم نگران آینده خود هستند، افزود: شاید در خصوص مسائل جاری کشور که توجه همه را به خود جلب کرده است، رئیس جمهور پاسخ هایی داشته باشند که ما نشنیده ایم و شاید ناگفته هایی مطرح کنند که اصلا ما از آنها بی اطلاع هستیم. به هر حال شخص آقای روحانی در صف اجرایی کشور قرار دارند و ممکن است برای اجرای بهتر مصوبات مجلس راهکارهایی را با نمایندگان مردم در میان بگذارند.

این نماینده مجلس، جلسه گفت وگو و پرسش و پاسخ از رئیس جمهور را ضروری و مطلوب دانست و تصریح کرد: این گونه جلسات باید در نحوه همکاری میان دولت و مجلس ترویج پیدا کند تا با بهره گیری از خرد جمعی به خروجی قابل قبولی برای عبور از بحران ها دست یابیم.

وی در خصوص این‌که چنانچه پاسخ های رئیس جمهور برای وکلای ملت قانع کننده نبود احتمال استیضاح ایشان در صورت لزوم وجود دارد، خاطر نشان کرد: بنده چنین تصوری نمی کنم. این جلسه در حد سوال از ایشان خواهد بود و نمایندگان بر نقاط ضعف مدیریتی دولت تاکید دارند و نحوه سوال از رئیس جمهور همچون پرسش و پاسخ از وزراست. اگر جواب رئیس جمهور برای نمایندگان قانع کننده نبود حتما آقای روحانی با صبر و حوصله مواردی را که مجلس نسبت به آن ایراد دارند و باید توسط دولت برطرف شود اصلاح خواهند کرد.

لاهوتی بعنوان موافق سوال از رئیس جمهور، درباره محور سوالات خاطر نشان کرد:‌ نوسانات امروز بازار سکه و ارز به هیچ وجه قابل توجیه نیست و حتما یکی از سوالات در همین زمینه مطرح خواهد شد. از طرفی در بحث قاچاق شاهد بودیم از مجموع 6800 خودروی وارداتی قاچاق، گمرک جمهوری اسلامی ایران 1900 دستگاه از آن را ترخیص می کند! چطور است در مبادی ورودی دو عدد کاپشن قاچاق ردیابی می شود، ولی ماشین به آن بزرگی دیده نمی شود؟ اینها ابهاماتی است که رئیس جمهور برای رفع آن حتما توضیحاتی دارند که باید به مردم پاسخ دهند.

لاهوتی در همین ارتباط اضافه کرد: امروز گروه های مخالف نظام با سوء استفاده از جو نامساعد اقتصادی کشور تغییر ساختار در نظام را مطالبه و تبلیغ می کنند، اما ما اعتقاد داریم با تغییر بدنه مدیریت کشور، مشکلات برطرف خواهد شد. مشکلات معیشتی مردم به حدی رسیده که دیگر حرف های ما برای آنها قابل قبول نیست. متاسفانه عملکرد دولت حاکمیت را زیر سوال برده است و شخص رئیس جمهور به‌عنوان متولی دستگاه اجرایی باید پاسخگوی این نابسامانی ها باشد.

وی تاکید کرد: مردم هشت سال جنگ و تحریم های گسترده را تحمل و با دولت های مختلف همراهی و همکاری کرده اند پس در شرایط فعلی این وظیفه ماست که به فکر حل مشکلات و دغدغه های بحق باشیم. چنانچه پاسخ قابل قبولی به مردم ندهیم بالاخره آنها هم تا اندازه ای سعه صدر خواهند داشت.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها