گروکشی 200 میلیون دلاری آمریکا از فلسطین

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از کمک‌های مالی این کشور به تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه را کاهش داد؛ اقدامی که تشکیلات خودگردان آن را «باج‌خواهی آمریکا» توصیف کرده و به شدت محکوم نمود. مقامات فلسطینی می‌گویند هدف از این باج خواهی آمریکا آن است که این تشکیلات مجبور شود تلاش‌های داماد ترامپ مبنی بر «معامله قرن» را بپذیرد.
کد خبر: ۱۱۶۱۰۱۶

به گزارش رویترز عربی، یک مسئول در وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: مبلغی که به عنوان کمک اقتصادی در سال مالی ۲۰۱۷ به نوار غزه و کرانه باختری اختصاص یافته بود، بنا بر دستورات ترامپ برای پروژههایی در مکانهای دیگر استفاده خواهد شد. این مسئول آمریکایی گفت: این تصمیم در نتیجه بررسیهای انجام شده برای اطمینان از صرف این بودجهها در پروژهها و مواردی است که منافع ملی آمریکا را تامین کرده و به ایجاد انگیزه برای مالیاتدهندگان منجر شود. دی 96 نیز آمریکا ۶۵ میلیون دلار از کمک خود به دفتر امدادی سازمان ملل به فلسطینیان را قطع کرد. دلیل این کار آن بود که دولت خودگردان حاضر نشد همراه با دونالد ترامپ بیت المقدس را به پایتختی رژیم اسرائیل به رسمیت بشناسد. شایان ذکر است کمک مالی آمریکا به آوارگان فلسطینی حدود ۳۰ درصد بودجه سالانه کمیساریای عالی ویژه سازمان ملل متحد برای این آوارگان را تشکیل میدهد.

حسام زملط، سفیر فلسطین در واشنگتن نیز در واکنش به این تصمیم دولت آمریکا طی بیانیهای اظهار کرد: تصمیم آمریکا برای لغو بیش از ۲۰۰میلیون دلار از کمکهای اختصاصیاش به فلسطینیها یک باجخواهی سیاسی بوده و ثابت میکند دولت آمریکا مخالف صلح است. حنان عشراوی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین«ساف» نیز این تصمیم آمریکا را رفتاری غیراخلاقی و غیرمسئولانه توصیف کرد و گفت: دولت آمریکا ثابت کرد از شیوه باج خواهی به عنوان ابزار فشاری برای تحقق اهداف سیاسی استفاده میکند اما مردم و رهبران فلسطین هرگز تسلیم زور و تهدید نخواهند شد و حقوق فلسطینیها قابل فروش یا معامله نیست.صائب عریقات، دبیرکل سازمان آزادیبخش فلسطین نیز در گفتوگو با شبکه خبری الجزیره اظهار کرد: این تصمیم ترامپ نوعی باجخواهی و زورگویی است و این تصمیم در پاسخ به مخالفت تشکیلات خودگردان با طرح معامله قرن اتخاذ شده است. پیر کرینبول، کمیساریای عالی آژانس آنروا نیز در گفتوگو با آسوشیتدپرس اظهار کرد: کاهش بودجه آژانس هرگز به مساله پناهجویان فلسطینی پایان نخواهد داد.وی در ادامه گفت: این اقدام آمریکا برای مجازات فلسطینیها به دلیل انتقادشان از واشنگتن در به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان «پایتخت اسرائیل» انجام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها