سازمان‌های برنامه و بودجه، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صندوق توسعه ملی، برای ایجاد ۱۹۰ هزار شغل در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که سهمی از یک میلیون شغل مورد تعهد دولت در قانون بودجه سال ۹۷ است، تفاهم‌نامه امضا کردند.
کد خبر: ۱۱۵۸۶۷۲
نوبخت: برای ایجاد شغل منتظر ترامپ نیستیم / پول‌پاشی برای ایجاد شغل نمی‌شود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت ـ رییس سازمان برنامه و بودجه ـ درباره طرح ایجاد یک میلیون شغل در کشور، توضیح داد: اقتصاد مقاومتی سیسات ما است که گسترش اشتغال مولد، آنچنان که مقام معظم رهبری تاکید کردند، در چارچوب آن تعریف و ابلاغ شده است، بر همین اساس نیز باید یک میلیون فرصت شغلی به طور متوسط در سال ایجاد کنیم. سازمان برنامه و بودجه موظف بود برنامه خود را در بودجه سال ۹۷ تعیین کند، برای همین تبصره ۱۸ را در قانون بودجه امسال لحاظ کرد که برای منابع سرمایه‌گذاری آن قرار شد مقداری از دولت، بخشی را از نظام بانکی و مقدار دیگری را از صندوق توسعه ملی تامین شود.

وی افزود: قرار شد در این تبصره سه هزار میلیارد تومان ردیف ویژه بودجه اختصاص یابد. همچنین مقرر شد ۲۰ درصد در حد ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی به اشتغال اختصاص یابد که مجموعا ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

به گفته او، قرار شد از تبصره ۱۴ نیز پنج هزار میلیارد تومان از محل منابع سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به اشتغال اختصاص یابد. درخواست کردیم به این رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به اشتغال کمک شود و نظام بانکی نیز ۳۰ هزار میلیارد تومان اختصاص دهد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: انتقادی که درباره پول‌پاشی به منظور ایجاد شغل مطرح می‌شود درست نیست، ما به جای توزیع پول در بین بیکارها، این اعتبارها را در قواره سرمایه‌گذاری در طرح‌های تملک مرتبط با سرمایه‌گذاری کشور ثبت کردیم. برای همین با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان یک بخش که از این یک میلیون فرصت شغلی در حدود ۱۵۶ هزار شغل (در فاز نخست) سهم دارد، تفاهم‌نامه امضا شد. بنابراین اکنون می‌دانید که این پول قرار است همینطوری در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گیرد.

به گفته نوبخت، پروژه‌های مشابهی در بافت‌های فرسوده و ایجاد مسکن روستایی و شهری، نوسازی ناوگان شهری درون شهری و برون شهری، صنایع کشاورزی و واحدهای تولیدی اجرا می‌شود که ۱۲ برنامه برای ایجاد یک میلیون شغل تهیه شده است که منابع و اعتبارات آن برای هر یک نیز مشخص است.

این عضو هیات دولت سپس با اشاره به هجوم ناعادلانه کشورهای غربی برای از بین بردن امید در جوانان، بیان کرد: از رسانه‌ها انتظار داریم فعالیت‌هایی که برای ایجاد اشتغال انجام می‌شود را به درستی نشان دهند. ما نیاز نداریم ترامپ دلش به حال جوانان بسوزد و فرصت شغلی ایجاد کند. مقام معظم رهبری همواره تاکید می‌کنند که باید به ظرفیت‌های داخلی توجه کنیم. ما برای ایجاد ۱۵۶ هزار فرصت شغلی منتظر «ترامپ» نیستیم، اصلا نیازی به آنها نداریم. کدام یک از این شغل‌ها منتظر دراز شدن دست غربی‌ها است، البته که خواهان بهبود روابط با جهان هستیم، این به جای خود، ولی ما ملت بزرگی هستیم. ترکیه را ببینید چه بلایی بر سرش آورده‌اند.

نوبخت با اشاره به گزارش صندوق بین‌المللی پول نیز گفت: وضعیت اقتصاد کشور ما کاملا مشخص است، حتی گزارش این صندوق نیز که حیثیت کارشناسان خود را برای آن گذاشته نشان می‌دهد؛ ایران به عنوان هجدهمین اقتصاد دنیا در حال تبدیل شدن به پانزدهمین اقتصاد جهان است.

رییس سازمان برنامه و بودجه در عین حال گفت: البته بیکار در کشور ما زیاد است. در حال حاضر تعداد بیکاران به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده که اگر این یک میلیون شغل ایجاد شود و هر سال ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار شغل دیگر اضافه شود، بیکاری در کشور کاهش خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها