طلا و دلار ارزان شد؛ بورس تاریخ‌سازی کرد

کم‌محلی بازار به تحریم‌ها

یک روز قبل از شروع دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بازارهای کشورمان آرام بود. دیروز قیمت ارز و سکه به شدت کاهش یافت و بورس یکی از بهترین روزهای تاریخ خود را گذراند.
کد خبر: ۱۱۵۷۶۲۴

آمریکا پس از خروج از برجام، اعلام کرده بود از 6 آگوست (15 مرداد) تحریمهایی در حوزههای تجارت طلا و سایر فلزات گرانبها، نرمافزار و فلزات، خودروسازی، مبادلات ریال ایران، خرید و فروش اسکناس آمریکا توسط دولت ایران و خدمات پیامرسانی مالی به بانک مرکزی ایران اعمال خواهد کرد.

علاوه بر این، مجوز واردات فرش و مواد غذایی ایران توسط آمریکا و فروش هواپیماهای تجاری، قطعات و خدمات مربوط به آنها به ایران مورد تحریم قرار میگیرد.

اما دیروز در حالی که دونالد ترامپ در توییتی مدعی شد اقتصاد ایران نسبت به بازگشت تحریمهای آمریکا آشفته شده، نهتنها بازار سرمایه ایران روز پررونقی را از سر گذراند، بلکه ریزش قیمتها در بازار طلا و ارز شدت گرفت تا آرامش به این بازار بازگردد.

صبح دیروز سکه طلا در بازار با نرخ سهمیلیون و 770 هزار تومان قیمتگذاری شد ولی با گذشت دو ساعت بیش از 250 هزار تومان ارزان شد و به نرخ سهمیلیون و 500 هزار تومان رسید.

دلار نیز صبح یکشنبه در بازار غیررسمی ده هزار و 200 تومان بود که با کاهش قیمت به نرخ ۹۷۵۰ تومان رسید. فعالان بازار میگویند دلار امکان ریزش بیشتر هم دارد و ادامه ریزش قیمتها منوط به اعلام اخبار مثبت از بسته جدید ارزی است.

در همین زمینه رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران اعلام کرد: باوجود افت بهای انواع مسکوکات طلا در بازار، قیمت هر قطعه سکه تمام هنوز 800 هزار تومان حباب دارد.

ابراهیم محمدولی در گفتوگو با ایرنا، علت اصلی کاهش قیمت سکه در دو روز گذشته را واکنش بازار به تصمیم دولت برای اعمال سیاستهای جدید ارزی دانست که قرار است اعلام شود.

وی با ابراز خرسندی از اینکه آرامش به بازار مسکوکات طلا بازگشته است، بخشی از آن را ناشی از وارد نشدن نقدینگیهای سرگردان به این بازار در چند روز گذشته عنوان کرد و گفت: آنهایی که هفتههای گذشته برای تبدیل سرمایههای خود به سکه، طلای آبشده و ارز به بازار مراجعه میکردند، فعلا دست نگه داشتهاند.

محمدولی اظهار کرد: بازاریان نیز انتظار دارند مردم به اندازه نیاز خود خرید انجام دهند تا بازار طلا و سکه متلاطم و غیرعادی نشود.

این فعال صنف طلا و جواهر افزود: فعالان اقتصادی انتظار دارند در شرایطی که کشور در آستانه اعمال تحریمها قرار دارد، دولتمردان و تصمیمگیرندگان کشور با سیاستها و مدیریت درست، اجازه ندهند برخی از این شرایط و وضعیت جدید سوءاستفاده کنند.

وی درباره اینکه گفته میشود بسیاری در روزهای اخیر در بازار سکه فروشنده شدهاند، اظهار کرد: در هفتهها و ماههای گذشته برخی افراد عادی به دلایل فضاسازیهای روانی برای خرید سکه، طلای آبشده و ارز به بازار مراجعه کردند و اکنون که قیمتها رو به کاهش است، از ترس میخواهند موجودی خود را بفروشند زیرا احساسشان این است که یا سود خوبی نمیبرند یا در آینده زیان میکنند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: سیاستهای جدید ارزی در صورتی بر کاهش تلاطمات بازار اثرگذار است که نه تنها خوب اجرا شود بلکه دولت نیز به تعهداتش به موقع عمل کند.

محمدولی بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در معاملات ظهر دیروز (یکشنبه) را سه میلیون و 580 هزار تومان اعلام کرد که همچنان به گفته وی حدود 800هزار تومان نسبت به بهای واقعی آن حباب دارد زیرا نرخ هرمثقال طلا یک میلیون و 199 هزار تومان است.

محمد کشتیآرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر نیز با اشاره به کاهش قیمت طلا در بازار گفت: با توجه به نزدیکی ارائه بسته ارزی دولت و اینکه دارندگان سکه احتمال افت شدید قیمت را میدهند، فروشندگان طلا نسبت به خریداران آن افزایش یافتهاند و بازار در انتظار بسته جدید ارزی و آغاز تحریمها و اثر این دو اتفاق بر قیمت طلا است.

پرش ۴۰۹۴ واحدی شاخص کل بورس

۱۴ مرداد ۹۷، بورس تهران یکی از بزرگترین جهشهای رشد شاخص را در تاریخ فعالیت این بازار به ثبت رساند. به این ترتیب شاخص بازار سهام با صعودی بیش از 4000واحدی، به نیمههای کانال 128هزار واحد وارد شد و سرمایهگذاران را غافلگیر کرد.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات دیروز یکشنبه ۱۴مرداد ۹۷ با افزایش ۴۰۹۴ واحدی به رقم 128 هزار و 448 واحد رسید. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی به بیش از 965میلیارد تومان رسید که ناشی از دستبهدست شدن بیش از دو میلیارد و 853 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 154 هزار و 865 نوبت دادوستد بود.

دیروز ششمین روز صعودی بورس در ده سال اخیر محسوب میشود.

علیرغم آرام شدن بورس در اولین روز هفته، دیروز بار دیگر در سهمهای شاخصساز از جمله فلزیها، نفتیها و محصولات شیمیایی شاهد صف خرید و افزایش قیمت فزایندهای بودند. در هفته گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران با روند شدیدی رشد کرد و دیروز روند قیمتها بار دیگر به حالت افزایشی درآمد و شاخص کل با رشد ۴۰۴۹ واحدی مواجه شد.

عدهای معتقدند بازار سرمایه خود را با قیمت دلار در بازارهای غیررسمی هنوز وفق نداده و این موضوع باعث شده روند قیمتها به شدت فزاینده باشد مخصوصا در گروههایی که صادراتمحور هستند و صادرات آنها باعث ورود ارز به کشور میشود که از جمله آن میتوان به گروه فرآوردههای نفتی نام برد که دیروز با رشد یکدست مواجه شد. در این گروه قیمت سهام شرکتها عمدتا بیش از 4 درصد رشد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها