جام‌جم از عواقب اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس گزارش می‌دهد

1200 «مدیر بازنشسته» بازنشسته می‌شوند

بهارستانی‌ها صبح دیروز با اصلاح و اعمال محدودیت‌های جدید برای یکی از قوانین جنجالی سال‌های اخیر، دوباره خبرساز شدند .
کد خبر: ۱۱۵۵۵۸۰
1200 «مدیر بازنشسته» بازنشسته می‌شوند

به این ترتیب قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان که آبان گذشته جزو خبرهای داغ روز بود، در صدر خبرهای داخلی قرار گرفت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را با اصلاحاتی به تصویب رسانده و دایره به‌کارگیری بی‌ضابطه بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی را محدود کردند؛ طرحی که با رای موافق 194 نماینده از 240 نماینده حاضر در جلسه علنی دیروز به تصویب رسید و ته دل بازنشسته‌های شاغل زیادی را در پست‌های مختلف دولتی خالی کرد؛ از استانداران 17 استان کشور گرفته تا تعدادی از شهرداران شهرهای کوچک و بزرگ کشور که یا سن‌شان از 60 سال گذشته یا تا مرز بازنشستگی فاصله زیادی ندارند، افرادی مثل محمدعلی افشانی، شهردار فعلی تهران که 59 ساله است و قاسم تقی‌زاده خامسی، شهردار مشهد که یک سال پیش شمع تولد 61 سالگی‌اش را خاموش کرده است!

براساس این طرح، تنها اجازه بهکارگیری بازنشستگان بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری که شامل روسای سه قوه، معاون اول رئیسجمهور، نواب رئیسمجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس و معاونان رئیسجمهور هستند را میدهد، به این ترتیب نمایندگان مجلس با اصلاح این قانون، مشمولان بندهای «د» و «ه» را که شامل استانداران و معاونان استانداران همتراز سفرا و معاونان وزرا هستند، از قانون حذف کردند.

اصلاح قانون منع بهکارگیری بازنشستگان، بی اما و اگر نیست و ترکشهایش دامن بازنشستگان شاغل زیادی را خواهد گرفت. حالا باید مدیران بسیاری غزل خداحافظی با پست و منصب رسمی چندسالهشان را بخوانند و عطای خدمترسانی به مردم را به لقایش ببخشند و عرصه را برای نسل جوانتر و مدیران تازهتر خالی کنند؛ جمعیتی که به گفته یکی از اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، بیش از هزار نفرند و با خداحافظیشان، همین تعداد پست مدیریتی درانتظار جوانان است.

حسین مقصودی در توضیح بیشتر میگوید: 1200 مدیر بازنشسته در پستهای مدیریتی فعالیت میکنند و در اینکه از تجربیات این افراد باید استفاده کرد هیچ شکی وجود ندارد؛ اما جوانان بسیاری هم اکنون بیکار هستند که باید از آنها در این پستها استفاده کرد.

این نماینده 45 ساله مجلس شورای اسلامی، در ادامه به 17 استانداری اشاره میکند که بیش از 60 سال دارند و طبق آمارهای غیررسمی باید از استانداریهای متبوعشان خداحافظی کنند. استاندارهایی که البته به تنهایی از پست مدیریتیشان کنار گذاشته نمیشوند و حدود 80 معاون استاندار هم در این مراسم خداحافظی اجباری، آنها را همراهی میکنند.

افرادی که به گفته عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، لابیهای بسیاری را در مجلس برای جلوگیری از تصویب این قانون انجام دادند، اما در نهایت به در بسته خوردند و مجلس تحت تاثیر فضاسازیهای آنها قرار نگرفت.

این موضوع را معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هم تائید میکند. محمدمهدی تندگویان که خود یک مدیر 44 ساله است، در همین رابطه به ایسنا میگوید: گفته میشود نزدیک به ۱۷ استاندار که این لایحه موجب بازنشستگیشان میشود فشارهایی را بر نمایندگان برای جلوگیری از تصویب اصلاح قانون منع بهکارگیری بازنشستگان وارد کردهاند.

اعمالنظرهایی که موفقیتآمیز نبود و در نهایت اصلاح قانون منع بهکارگیری بازنشستگان با 194 رای موافق در مقابل 36 رای منفی و دو رای ممتنع به تصویب مجلس رسید.

استاندارانی که میروند، استاندارانی که میمانند

اما در فهرست استاندارهایی که اداره 31 استان کوچک و بزرگ کشور را در دست دارند، ما بیوگرافی و اطلاعات شخصی تکتک این استانداران را جستو جو کردیم و درنهایت به رزومهای کوتاه از 22 استاندار رسیدیم؛ اطلاعاتی که براساس آن، 11 استاندار سنی بالای 60 سال داشتند و 11 استاندار هنوز تا مرز بازنشستگی فاصله داشتند و فعلا میتوانستند با خیال راحت به کار و زندگیشان برسند.

از سال تولد 9 استاندار دیگر هم هیچ اطلاعاتی در دست نبود، اما با توجه به گفتههای مقصودی و تندگویان میشد حدس زد که حداقل شش نفر از اعضای این فهرست هم، بازنشستگانی هستند که دوباره به خدمت گرفته شدهاند.

در فهرست بالای 60 سالهها، اسم مجید خدابخش، استاندار آذربایجانشرقی به چشم میخورد. او متولد 1335 است و با مدرک دکترای مدیریت دولتی از سال 1392 به عنوان استاندار اردبیل و از دوم مهر 1396 هم با تصویب هیات وزیران به عنوان سیزدهمین استاندار آذربایجانشرقی معرفی شده است.

محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان، یکی دیگر از استاندارانی است که با 62 سال سن، باید از استانداری اصفهان خداحافظی کند و عرصه را برای جوانترها باز بگذارد.

محمدعلی نجفی هم یکی دیگر از 62 سالههایی است که باید از البرزیها و مدیریت این استان مهم نزدیک به پایتخت خداحافظی کند. نجفی در پرونده کاریاش، استانداری گیلان را هم دارد.

قاسم سلیمانیدشتکی هم که از دوم مهر 1396 توسط هیات دولت به عنوان استاندار ایلام انتخاب شده، مرد 63 سالهای است که قانون دیروز بهارستانیها، دستش را از منصب استانداری این استان غربی کشور، کوتاه خواهد کرد.

اما پایتختنشینها هم با تصویب این قانون، استاندار فعلیشان را از دست خواهند داد و محمدحسین مقیمی که در روزهای پایانی بهمن 1329 در خمین به دنیا آمده و از مهر 96 استاندار تهرانیهاست، حالا باید با این منصب دولتی خداحافظی کند. مقیمی پیش از این البته سابقه اداره استانهای خوزستان، کرمانشاه و مرکزی را هم در کارنامه دارد.

عبدالمحمد زاهدی، همتای مقیمی در استان قزوین هم، درست مثل او متولد آخرین روزهای بهمن است؛ البته بهمن 1328 و حالا با 69 سال سن، باید از استانداری خداحافظی کند. زاهدی استانداری کرمانشاه را هم در کارنامه دارد.

محمدناصر نیکبخت، استاندار همدان هم یک بازنشسته 68 ساله است؛ مردی متولد 1329 که با تصویب این قانون، سابقه مدیریتیاش در استان همدان تمام میشود.

اصلاح قانون منع بهکارگیری بازنشستگان شامل حال مهدیصادقی، استاندار قم هم میشود و این سیاستمدار 64 ساله هم جزو افرادی است که باید منصبش را به نیروهای جوانتر بسپارد؛ سرنوشتی که در انتظار استاندار فعلی فارس هم هست و اسماعیل تبادار با 61 سال سن، جزو 17 استانداری است که نوبت خداحافظی‌‌شان از راه رسیده است. تبادار البته اداره استانداری بوشهر را هم در کارنامه دارد.

اسم علی آقازاده، استاندار فعلی استان مرکزی را هم میتوانیم به این فهرست اضافه کنیم؛ او هم متولد 1334 است و حالا نوبت را باید به جوانترها واگذار کند.

بهارستانیها البته دیروز با اصلاح این قانون، محمدرضا خباز، استاندار خراسانشمالی را شوکه کردند. خباز که تازه 31 تیر امسال یعنی سه روز پیش، به منصب استانداری خراسان شمالی انتخاب شده است، حالا باید نیامده با این منصب خداحافظی کند، چرا که در شناسنامهاش، در مقابل تاریخ تولد نوشته شده: بیست و هشتم تیر 1333.

جوانهایی که فعلا ماندنی هستند

اما امنیت شغلی فعلا بر سر بعضی استانداران سایه کرده؛ افرادی مثل محمدمهدی شهریاری استاندار 54 ساله آذربایجانغربی، فریدون همتی استاندار 58 ساله هرمزگان و اکبر بهنامجو استاندار 51 ساله اردبیل که سال 1371 وقتی که یک جوان 25 ساله بود شهردار انزلی شد و عنوان جوانترین مدیر سال در کشور را به خودش اختصاص داد.

نام عبدالکریم گراوند، استاندار 54 ساله بوشهر هم در فهرست استانداران ماندگار دیده میشود، به این فهرست میتوانیم اسم غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان را هم اضافه کنیم.

او یک سیاستمدار دهه پنجاهی است و در سال 1351 به دنیا آمده است. بهمن مرادنیا، استاندار کردستان هم با 53 سال سن و هوشنگ بازوبند استاندار کرمانشاه با 56 سال سن، دیگر استاندارانی هستند که چند سالی تا بازنشستگی زمان دارند.

مناف هاشمی استاندار 51 ساله گلستان، مصطفی سالاری استاندار 42 ساله گیلان، موسی خادمی استاندار 50 ساله لرستان و علیمحمد احمدی استاندار 53 ساله کهگیلویه و بویراحمد هم نفرات بعدی این فهرست هستند و میتوانند در امنیت به کارشان ادامه بدهند.

مینا مولایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها