فصل تابستان غذاهای مخصوصی دارد که یکی از آنها دلمه است. این غذای لذیذ و دلچسب با تمام خواصی که دارد می‌تواند یک وعده غذایی سبک یا میان وعده لذیذ باشد.
کد خبر: ۱۱۵۳۲۸۸

در اینجا طرز پخت سه نوع دلمه متفاوت را به شما آموزش میدهیم تا طعمهای تازهای را تجربه کنید.

دلمه سوسیس

مواد لازم:

سوسیس بلغاری: یک کیلو / پیاز: یک عدد / سبزی دلمه: نیم کیلو / قارچ: 200گرم/ ربگوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری / کره یا روغن زیتون: 200گرم / پنیر موزارلا: 200گرم/ نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن یا کره تفت میدهیم تا کاملا سرخ شود. زردچوبه و رب را اضافه میکنیم. سبزی دلمه را شسته و ساتوری خرد میکنیم و به پیاز داغ اضافه کرده و کمی تفت میدهیم. توجه داشته باشید سبزی نباید سرخ شود. قارچها را به اندازه دلخواه خرد کرده و به مواد اضافه میکنیم وتفت میدهیم. در این مرحله سوسیسها را طولی برش میزنیم و داخل آن را خالی کرده و قسمتهای جدا شده را به موادمان اضافه میکنیم. درآخرین مرحله فلفل را میریزیم وبا مواد مخلوط میکنیم تا عطرش از بین نرود. سوسیسها را در روغن داغ کمی سرخ میکنیم و اجازه میدهیم کمی خنک شود بعد سوسیسهای سرخ شده را در ظرف مناسبی که بهتر است ماهیتابه باشد میچینیم. قسمت خالی شده سوسیسها را از مواد دلمه پر میکنیم و روی آنها پنیر موزارلا میریزیم. در ظرف را گذاشته و روی حرارت کم میگذاریم. وقتی پنیر روی مواد کاملا آب شد دلمه ما آماده سرو است. آن را تزئین کرده و این دلمه لذیذ را میل کنید.

دلمه ماکارونی

مواد لازم:

گوشت چرخکرده: نیم کیلو/ ماکارونی شکلی ریز: یک بسته 500 گرمی/ برگ کاهو یا برگ مو یا فلفل دلمه یا بادمجان دلمه یا گوجه فرنگی: به میزان لازم / سبزی دلمه: 200گرم / روغن مایع: یک فنجان / پیاز: یک عدد/ شکر، سرکه یا آب نارنج: به میزان لازم / زعفران، زردچوبه، ادویه، نمک و فلفل: به میزان لازم

پیاز را خرد کرده و در روغن تفت میدهیم سپس گوشت چرخکرده را اضافه کرده و سرخ میکنیم. نمک، فلفل و ادویه را اضافه میکنیم و ظرف را از روی حرارت برمیداریم تا خنک شود. ماکارونی را در قابلمهای حاوی آب، نمک و روغن میپزیم و لپه را یک ساعت قبل از پخت خیس میکنیم و با حرارت کم میپزیم. سبزی دلمه را ساتوری خرد میکنیم و در ظرفی مناسب تمام مواد را با هم مخلوط میکنیم.

مواد را به انتخاب خودمان در برگ کاهو، برگ مو،فلفل دلمه، بادمجان دلمه یا گوجهفرنگی میریزیم، در قابلمه میچینیم و روی شعله کم میگذاریم تا دم بکشد البته با این تفاوت که برای برگ مو از آب،روغن، شکر و سرکه یا آب نارنج و برای سایر دلمهها از آب، رب گوجه فرنگی، زرد چوبه، زعفران و ادویهکاری بهعنوان چاشنی استفاده میکنیم.

چاشنی شیرین: شکر دو برابرسرکه یا آب نارنج

چاشنی ترش: سرکه یا آب نارنج رقیق شده

چاشنی ملس: ترکیب شکر با سرکه یا آب نارنج به یک میزان

نکته: چاشنی ترش را بعد از گذشت نیمی از زمان پخت روی دلمهها بریزید تا سفت نشود و بهتر بپزد.

بعد از نیم ساعت دلمه آماده سرو است.

دلمه رژیمی

مواد لازم:

بلغورجو: یک پیمانه / گوشت چرخکرده بدون چربی: 250 گرم / هویج: یک پیمانه / ذرت: یک پیمانه / پیاز متوسط: یک عدد / سبزی دلمه: 200 گرم / زرشک: یک قاشق غذاخوری / برگ کاهو: 200گرم / نمک، فلفل و ادویه: به میزان لازم

هویج، ذرت و پیاز را به مدت 15 دقیقه و گوشت را در مدت 25دقیقه بخارپز میکنیم. مواد را با هم مخلوط کرده و با فلفل، ادویه و نمک مزهدار میکنیم البته تا جای ممکن از نمک کمتر استفاده میکنیم. مواد که کمی خنک شد سبزی دلمه ساتوری شده، بلغورجو خام و زرشک را به آن اضافه کرده و خوب با هم مخلوط میکنیم. مواد را در برگ کاهو میریزیم، میپیچیم ودر قابلمه میچینیم. آب مواد بخارپز شده را روی دلمهها میریزیم و قابلمه را روی حرارت کم میگذاریم تا دلمهها دم بکشد.

کسانی که رژیم غذایی یا دیابت دارند با خیال راحت میتوانند این دلمه خوش آب و رنگ را نوش جان کنند.

مژده مظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها