در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

۸۷ درصد از نقدینگی در بانک‌ها حبس شده است

تبیین شرایط جدید اقتصادی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری چهارشنبه شب 6 تیر ماه بود که با حضور علی اکبر کریمی و سید فرید موسوی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۵۰۳۶۹
۸۷ درصد از نقدینگی در بانک‌ها حبس شده است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر کریمی در ابتدای برنامه اظهار کرد: مردم ایران می‌دانند که ما در شرایطی قرار داریم که طی ماه‌های گذشته توطئه و دسیسه‌های دشمنان ایران به سرکردگی آمریکا که خباثت آن بار‌ها ثابت شده افزایش پیدا کرده است، خشونت و دشمنی آمریکا با ایران و همچنین مقاومتِ ملت ما در چهار دهه گذشته به جهانیان ثابت شده است.

وی افزود: هدف آمریکا این است که در یک مدت زمانی کوتاه در اقتصاد داخلی و بین‌المللی ایران تاثیر سو گذاشته و توان اقتصادی جمهوری اسلامی را تضعیف کرده و همچنین با به کارگیری تهدیداتش مجموعه بازیگران اقتصادی که می‌توانند با ما تعامل سازنده‌ای داشته باشند را از همکاری با ایران منع کند.

کریمی تصریح کرد: برای مقابله با این تهدید‌ها ما باید گلوگاه‌های مختلفی را در نظر بگیریم که اولین آن وجود عزم و اراده مقابله با این تهدیدات است که خوشبختانه امشب در بیانات رئیس جمهور به وضوح این اراده و عزم دیده شد و وی توانست مواضع قاطعانه و خوبی اتخاذ کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: البته ما گلایه‌هایی از رئیس جمهور داریم، چرا که این اقدامات باید زودتر و در بهمن سال ۹۲ که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد صورت می گرفت.

وی ادامه داد: این روز‌ها فضای کشور حال و هوای فوتبالی دارد و اگرچه ظاهرا نتوانستیم پیروز شده و به مرحله بعد صعود کنیم، اما با این وجود مردم ایران تیم ملی را با تمام وجود تحسین و تشویق کردند، چرا که این تیم هرچه بضاعت و توان داشت به کار گرفت، اما متاسفانه در چند ماه گذشته در عرصه اقتصادی و عزم و اراده لازم از سوی مسئولان برای حل مشکلات دیده نشد.

کریمی گفت: آمریکا با ایران اعلام جنگ کرده و ما باید بتوانیم برای مقابله با این کشور ثابت قدم عمل کرده و برای مقابله با تحریم‌ها برنامه ریزی کرده و آن را با ساختار اجرایی کشور تطبیق دهیم.

نقدینگی باید به سمت تولید جهت‌ داده شود

در ادامه برنامه محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: تجربیات ما از دوران تحریم و علی الخصوص دوران برجام که با وجود پایبندی به تعهدات تحت فشار آن قرار داشتیم کم نیست، لذا باید با به کارگیری این تجربیات گران بها با تکیه بر توان داخلی کشور را اداره کنیم.

وی افزود: موقعیت ایران در عرصه بین الملل با سال‌های قبل بسیار متفاوت است، چرا که همه کشور‌ها رفتار آمریکا را به وضوح مشاهده کرده اند و امروز آن چیزی که بنابر فرموده مقام معظم رهبری می تواند به ما کمک کند ایجاد شورای هماهنگی اقتصادی میان سه قوه است، چرا که ما در دوران دفاع مقدس نیز با جنگ روبه رو بودیم، اما توانستیم‌ کشور را با اقتدار و همدلی اداره کنیم.

سید فرید موسوی در ادامه برنامه خاطر نشان کرد:رئیس جمهور امشب در سخنانشان با قاطعیت راهبرد‌های آتی کشور را ارائه کردند و با شفافیت کامل با مردم سخن گفتند.

وی گفت: برنامه ریزی‌های لازم برای تحقق راهبرد‌های رئیس جمهور اهمیت به سزایی دارد و یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تحقق این راهبرد‌ها همدلی میان قوای سه گانه است و همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کرده اند مسئولان باید هر چه توان دارند را در جهت حمایت از دولت به کار گیرند.

موسوی تصریح کرد: ظرفیت‌های اقتصادی کشور باید در اختیار دولت قرار گرفته و بخش خصوصی نیز به عنوان موتور محرکه عمل کند، چرا که متاسفانه در امر اقتصاد دچار روزمرگی شده ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: امروز نمایندگان با حدود ۲۰۰ امضا خواهان ترمیم تیم اقتصادی دولت شدن،د چرا که امروز ما در شرایط ویژه‌ای قرار داریم، اما افرادی که اکنون در تیم اقتصادی حضور دارند برای شرایط دیگری انتخاب شده بودند، لذا نیاز است که برای تحقق راهبرد‌های رئیس جمهور تیم اقتصادی جوان و با انگیزه که می تواند با تحریم‌ها به صورت هوشمندانه برخورد کند به کابینه دولت وارد شود.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه نقدینگی باید به سمت تولید جهت‌گیری داده شود گفت: حجم نقدینگی در اقتصاد ایران هم فرصت و هم تهدید است.

وی با بیان اینکه باید مجموعه امکانات برای کمک به افزایش ظرفیت های اقتصادی در داخل کشور بسیج شود اظهار کرد: در کشورهای دیگر صندوق توسعه ملی می تواند در اقتصاد خلق پول کند و لذا به عنوان صندوق معمولی عمل نمی کنند و اثرگذار هستند، این در حالی است که در صندوق توسعه ملی ما در ساختار و اساسنامه منابع دیده نشده است.

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه دولت و مجموعه حاکمیت تمام تلاششان را به کار خواهند گرفت تا خدشه ای در تامین مایحتاج مردم ایجاد نشود، افزود: به دلیل مشکلات جدی که در حوزه تنظیم بازار به واسطه شرایط ناپایدار این روزها به وجود آمده ، باید برخوردهای کنترلی و نظارت ها تشدید پیدا کند.

باید به جای تلاش برای دور زدن تحریم ساختارهای اقتصادی را اصلاح کنیم

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه به لحاظ تامین مایحتاج مشکل خاصی در کشور نداریم گفت: به نظر می‌رسد فضای ناامنی ذهنی، بیشتر ناشی از سوء استفاده ها و تلاش رسانه‌های بیگانه است لذا، باید دستگاه‌های اقتصادی تلاش مضاعف داشته باشند.

کریمی با اشاره به اینکه فضای کنونی کشور فرصت طلایی است تا ما ساختارهای اقتصادی ایران را اصلاح کنیم خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته نحوه رویکرد ما با تحریم دور زدن آن بود، اما در این دوره نحوه رویکرد متمایز است باید به جای تلاش برای دور زدن تحریم ساختارهای اقتصادی را اصلاح کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مشارکت عمومی برای اصلاح ساختارها باید بیشتر شود گفت: باید از فرصت استفاده کرد تا اشتغال و تولید ایجاد شود.

وی با بیان اینکه قطعاً کشور در شرایطی نیست که کسی تصور کند که در شرایط بن بست قرار داریم ادامه داد: 87 درصد از نقدینگی در بانک‌ها حبس شده است که در خدمت تولید و اشتغال نیست.

طهماسب مظاهری رئیس اسبق بانک مرکزی در بخش دیگری از این برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه اولین مشکل اقتصاد سیاست‌های بودجه‌ای و هزینه ای دولت است اظهار کرد: دولت در شرایطی قرار دارد که رقم بسیار درشتی بدهی نسبت به بانک‌ها، مردم و بازار سرمایه دارد و طلبکاران از بدهی سنگین دولت به آنها بسیار در مضیقه هستند.

وی یکی از عوامل مخرب اقتصاد را مربوط به بدهی دولت دانست و عنوان کرد: یکی از مشکلات نظام بانکی تنگنای مالی است، لذا بانک ها منابع و مصارف بانکی لازم را ندارند و کفاف آنها را نمی دهد، مسئله منفی بودن ترازنامه بانک ها باید حل شود.

مظاهری با اشاره به اینکه بانک ها بیش از سود دریافتی از مشتریان خود، به سپرده گذاران می دهند گفت: شایعه ربوی بودن نظام بانکی در بین مردم ایجاد شده است و از سوی دیگر سیاست های ارزی باید تجدیدنظر شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه رقم سودی که بانک ها به سپرده گذاران می دهند بسیار بیشتر از نرخ تورم و سودی است که بانک‌ها کسب می‌کنند گفت : هر روز که می‌گذرد ترازنامه بانک های ما زیاد می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها