فریاد کودکان در مرزهای آمریکا و مکزیک

بحرانی که در مرزهای جنوبی ایالات متحده آمریکا با همسایه جنوبی‌اش مکزیک آغاز شده است و طی آن، ماموران دولتی آمریکا حدود 2000 کودک را از پدران و مادرانشان جدا کرده‌اند تا دستور سختگیرانه دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در خصوص مهاجران غیرقانونی به خاک آمریکا مورد اجرا گذاشته شود، از عمق چالشی سهمگین در ایالات متحده خبر می‌دهد که با رسیدن ترامپ به قدرت، برسختی و شدت آن افزوده شده است.
کد خبر: ۱۱۴۹۶۲۲

کابینه کنونی آمریکا بدون تسامح سیاستهای سختگیرانهای را در قبال مهاجران غیرقانونی در پیش گرفته است و در این راستا، مجازاتهای تند و غیرمنطقی را درخصوص مهاجران غیرقانونی به اجرا در آورده است که یکی از نمونههای آن که جنجالهای بسیاری را در داخل آمریکا و بیرون آن برانگیخته است، مساله جدا کردن کودکان از والدینشان بود.

طبق آمار، سالانه حدود یک میلیون نفر مهاجر غیرقانونی عمدتا از مرزهای جنوبی وارد ایالات متحده میشوند و در عین حال، دستگاههای فدرالی آمریکا گروهی از مهاجران غیرقانونی را که بیشتر از مکزیک به آمریکا مهاجرت کردهاند، به خروج اجباری از آمریکا وادار میسازند. بحران مهاجرت و پیامدهای آن، معضلی سترگ و با اهمیت در جامعه کنونی آمریکا محسوب میگردد و این چالش در سالهای گذشته پررنگتر و بزرگتر شده است.

طی نیم قرن گذشته جامعه آمریکا با تغییرات جمعیتی، فرهنگی و اجتماعی گستردهای مواجه بوده و در این مدت، حدود ۶۰ میلیون نفر از آمریکای مرکزی و قاره آسیا به آمریکا مهاجرت کردهاند که این تعداد مهاجر، به تغییر شگرف بافت جمعیتی در ایالات متحده منجر شده است.در شرایط کنونی، آمریکا ۳۲۵ میلیون جمعیت را در خود جای داده است که ۶۱ درصد آن را سفیدپوستان تشکیل داده، ۱۷درصد آن از ملیتهای مکزیکی و دیگر کشورهای آمریکای مرکزی و لاتین هستند و بیش از ۱۳درصد سیاهپوست و نزدیک به ۶ درصد نیز از آسیا به این کشور مهاجرت کردهاند.پس از استقلال آمریکا اندیشههای مسیحیت پروتستانیسم بر ایالات متحده آمریکا حاکم بوده و همواره مراکز قدرت در اختیار این گروه از جمعیت بوده است. اما اکنون شرایط اجتماعی آمریکا دچار دگرگونی شده و تغییرات اجتماعی در این کشور با سرعت پیش میرود. زیرا دیگر گروههای اجتماعی نیز خواهان دیده شدن در جامعه آمریکا هستند. به نظر میرسد درگیری فرهنگی که در خاک آمریکا آغاز شده است در ابتدای راه بوده و طی چند سال آینده نیز قابل حل نخواهد بود. این نزاع میان کسانی است که میخواهند آمریکایی جدید با شرایطی نوین بهوجود آورند و کسانی که میکوشند شرایط موجود را حفظ کرده و امور این کشور در اختیار سفیدپوستان پروتستان باقی بماند.

منبع: الشروق چاپ قاهره

مترجم: دکتر محمد جواد گودینی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها