پیشکسوت‌ها در رشته‌های ورزشی مختلف به عنوان هویت و شناسنامه آن رشته شناخته می‌شوند. حضور ورزشکاران کهنه‌کار در عرصه‌های ورزشی در قالب ورزش پیشکسوتان و سالمندان می‌تواند تاثیرات مثبتی بر ادامه ورزش این قشر ازجامعه بگذارد.
کد خبر: ۱۱۴۵۳۳۶
امکانات‌ در حد‌ پارک

حضور پیشکسوتان در ردههای مدیریتی در ورزش نیز میتواند علاوه بر انتقال تجربیات به شاداب بودن جامعه کهنسال و پیشکسوت کشور و همچنین توسعه ورزش کمک کند.

جامعهای که در آن پیشکسوتان و سالمندان روحیه سالم و سرزندهای داشته باشد سودش به تمام جامعه میرسد، چراکه جوانان و نوجوانان نیز از این افراد الگو میگیرند.

برای بهبود شرایط ورزش کشور تشکیل تیمهای پیشکسوتان و فراهم کردن زمینه برای استفاده از تجربه آنها میتواند به حل و فصل مشکلات ورزش کشور کمک کند.

توجه به سالمند ورزشکار از اهمیت بیشتری نسبت به پیشکسوت ورزشکار برخوردار است. سالمندی که برای اوقات فراغت و سلامت جسمانی ورزشی را شروع میکند هزینههای زیادی را از دوش جامعه برمیدارد، چون این افراد با ورزش سلامت جسمانی و ذهنی خود را تقویت میکنند و به این ترتیب از هزینههایی که نظام سلامت به کشور تحمیل میکند کاسته میشود.

بنابراین حمایت از ورزش سالمندان باید از مقام شعار فراتر رفته و به نصب چند وسیله ورزشی در پارکها که بعضا غیراستاندارد هستند محدود نشود.

یادآوری میشود که ایجاد سالن و محیطهای ورزشی مناسب برای سالمندان و به کارگیری پیشکسوتان رشتههای مختلف برای آموزش و تمرین دادن به این قشر از برنامههایی است که باید به صورت جدی از سوی مسئولان پیگیری شود.

نباید فراموش کرد که فردی که به سن بازنشستگی میرسد به فضایی آرام و به دور از تنشهای روزمره نیاز دارد.این فضا را باید با تمرکز بر ورزش ایجاد کرد تا به این وسیله مانع از هزینههایی شد که بیتحرکی به جامعه تحمیل میکند.

یکی دیگر از مزایای ورزش سالمندان جلوگیری از بیماری آلزایمر است.

میتوان سالمندانی را که توان انجام فعالیتهای جسمی ندارند به فعالیت در رشتههایی مانند شطرنج تشویق کرد، چون با کمک چنین فعالیتهایی بسیاری از مشکلات افرادی که به قول معروف پا به سن میگذارند بر طرف میشود.

عباس ولیخانی
کارشناس ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها