عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)؛

سیره ائمه برای شیعیان حجیت دارد

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: ائمه اطهار با استراتژی بلند مدت و استفاده از روش های مبارزاتی مختلف برای رسیدن به اهداف اسلام تلاش کردند.
کد خبر: ۱۱۴۳۷۰۲
سیره ائمه برای شیعیان حجیت دارد

به گزارش جام جم آنلاین دکترعباس تقویان با اشاره به سیره سیاسی امام حسن مجتبی (ع) افزود:امامت حضرت ،بعد از شهادت امیرالمومنین در سال 41 هجری آغاز و تا سال 51 هجری قمری ادامه داشت و ایشان فقط 6 ماه بعد از فوت پدر بزرگوارشان با توجه به شرایط پیچیده و مرموزی که در آن زمان بود خلافت را در دست گرفتند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به استراتژی سیاسی امام حسن(ع) در صلح با معاویه که یکی از پدیده های قابل تامل آن دوران است گفت: بعد از شهادت امیرالمومنین خوارج عملیاتی را انجام دادند و معاویه در شام مسلمانان را تحت تاثیر و نفوذ خود قرار داد ،ولی امام حسن مجتبی علیه السلام به خاطر درایت و زمان شناسی از شرایط، تمام تلاش خود را کرد که از خسارت و آسیب به جامعه اسلامی جلوگیری کرده و خلافت و قدرت را به مجاری اصلی خود برگرداند.

دکترعباس تقویان تاکید کرد:حضرت در دوره ای ولو کوتاه ،همه تلاش خود را کرد تا شرایط را حفظ کند اما بعد از اینکه یقین پیدا کرد که ناصران و یاوران کافی ندارد و تقابل نظامی با حکومت شام منجر به خونریزی و دو دستگی درنظام اسلامی خواهد شد تحت شرایط خاص،صلح با معاویه را قبول کرد.

وی با اشاره به اینکه سیره ائمه برای شیعیان حجیت دارد گفت:همه ائمه با یکدیگر تفاوت هایی در سطح مبارزاتشان داشتند اما هدف واحد حفظ اسلام را تعقیب می کردند کما اینکه در فرمایشی از حضرت پیامبر(ص) نقل شده که "حسن و یا حسین چه قیام کنند و چه قعود کنند و بنشینند و قیامی نکنند امامان جامعه اسلامی هستند" که به این ترتیب پیامبراسلام تکلیف را در خصوص روش حفظ نظام مشخص فرموده است.

دکتر تقویان یادآور شد:مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان تاکید کردند که ما از زمان امیرالمومنین تا زمان امام حسن عسگری(ع) وغیبت امام زمان (ع )با پیکره واحد مدیریتی از سوی ائمه معصومین مواجه هستیم و به عبارتی با یک انسان 250 ساله روبه رو هستیم که درمقاطع گوناگون تاریخی سیره متفاوتی را با توجه به اقتضای روزگار از خود بروز و ظهور داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها