با گوشت چرخ شده چه بپزیم؟

برای درست کردن غذا با گوشت چرخ کرده، احتمالا اولین گزینه‌ای که به ذهن می‌رسد اسپاگتی با سس بلونز و کباب تابه‌ای ست.
کد خبر: ۱۱۴۱۰۴۷

این هفته پخت چند غذای کمی متفاوت تر را با گوشت چرخ شده امتحان کنید.

واویشکا

در شمال ایران، مخصوصا سمت گیلان اگر دنبال رستوران بگردید، از هر چهار مغازه یکی واویشکا فروشی است. واویشکا نامی روسی است و بعد از حمله روسها در جنگ جهانی دوم و آمدنشان به شمال، این غذا هم در منوی غذایی مردمان شمال جا خوش کرد! این غذا در میان گیلانیها بسیار محبوب است و به دو روش با جگر و گوشت چرخ شده درست میشود. اینجا طرز تهیه واویشکا با گوشت چرخ شده را بخوانید.

مواد لازم برای 4 نفر:

گوشت چرخ کرده: نیم کیلو/ تخم مرغ: 2عدد / پیاز بزرگ: یک عدد / سیر: 2عدد / رب گوجه فرنگی: 2قاشق غذاخوری / گوجه فرنگی: 3عدد / آب: نصف لیوان / گرد غوره: 2 قاشق مرباخوری / نمک و فلفل و زردچوبه و زعفران: به میزان لازم

سیر را خرد کرده و با روغن تفت دهید. پیاز را نیز ریز خرد کرده و به سیر اضافه کنید و کمی تفت دهید. نمک، فلفل، زعفران و زردچوبه را همراه با رب گوجهفرنگی به مواد اضافه کرده و تفت دهید. گوشت چرخ کرده را کمی ورز دهید و بعد به پیاز اضافه کنید و خوب هم بزنید و سرخ کنید. گوجه فرنگی را ریز خرد کرده و به مواد اضافه کنید، نیم لیوان آب روی مواد ریخته و با حرارت ملایم اجازه دهید بپزد. بعد از حدود نیم ساعت که گوشت پخته شد گرد غوره را به غذا اضافه کرده و نمک آن را اندازه کنید. مقداری روغن روی خوراک آماده شده ریخته و روی آن تخم مرغها را بشکنید و با درب بسته اجازه دهید تخم مرغ بپزد. واویشکا را با برنج سرو کنید. اگر طعم ترش را میپسندید،کمی آب نارنج تازه غذا را خوش طعم تر میکند. میتوانید هنگام سرو، روی غذا سیب زمینی سرخ شده بریزید.

سوفله بادمجان با گوشت چرخ کرده

بادمجان یکی از محبوبترین صیفیجاتیست که وجود آن در هر غذایی، غذا را خوش طعم و عطرتر میکند. سوفله بادمجان، اگر چه غذایی ایرانی نیست، ولی به خاطر وجود بادمجان و گوشت چرخکرده، با ذائقه ما ایرانیها هماهنگی زیادی دارد.

مواد لازم برای 4 نفر:

گوشت چرخ کرده: 500 گرم/ بادمجان: 2 کیلو / پیاز درشت: یک عدد / رب گوجه فرنگی: 2قاشق سوپخوری / پنیر پیتزای رنده شده: 100 گرم / روغن: به مقدار لازم / نمک و فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم / سس سفید بشامل: یک پیمانه

بادمجانها را شسته و پوست بگیرید و حلقه کرده و با پاچیدن کمی نمک یک ساعتی کنار بگذارید تا تلخی آن خارج شود. در تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت اجاق گاز قرار دهید. پس از داغشدن روغن، بادمجانها را در آن سرخ کنید. پیاز را پوست کنده و روی گوشت چرخ شدهتان رنده کنید. بعد کمی نمک و فلفل و زردچوبه به آن بیفزایید و مخلوط گوشت و پیاز را سرخ کنید. بعد از سرخ شدن رب گوجه فرنگی به آن بیافزایید. فر را از قبل روی حرارت 180 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. یک ظرف پیرکس یا ظرف مخصوص فر آماده کنید و بادمجانهای حلقهحلقه و سرخ شده را کف ظرف بچینید. پس از آن، روی بادمجان را با لایهای از گوشت چرخ کرده بپوشانید. حالا سس سفید بشامل را روی گوشت ریخته و روی آن پنیر پیتزا بپاشید و لایه لایه به این کار ادامه دهید تا مخلوطتان تمام شود. ظرف را به مدت 40 دقیقه در فرم بپزید و بعد سرو کنید.

کوفته ریزه با سس پیکانته

مواد لازم برای 4 نفر:

مخلوط گوشت گاو گوسفند چرخ کرده: یک کیلوگرم / پودر نان: 56 قاشق غذاخوری/ پیاز: یکعدد / شیر: 4/1 فنجان / تخم مرغ: 2 عدد / پودر سیر: یک قاشق چایخوری / پنیر چدار رنده شده: 100 گرم / روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری / سس پیکانته: یک شیشه

گوشت را کامل ورز دهید. پودر نان، شیر، تخم مرغ، پودر سیر، پیاز خرد شده و دو قاشق پنیر چدار را به آن اضافه کرده و ورز دهید تا کاملا چسبناک شوند. از مخلوطتان به هر تعداد که ممکن است کوفته ریزههایی به اندازه یک گردو درست کنید و آنها را در تابه پر روغن داغ سرخ کنید. روغن اضافه را از تابه جمع کنید. سس پیکانته را به تابه اضافه کرده و شعله را زیاد کنید تا به جوشاید سپس شعله را کم کرده در تابه را بگذارید تا 10 دقیقه کوفته ریزهها در سس بپزند. باقیمانده پنیر را اضافه کرده یک دقیقه دیگر یا بیشتر به طبخ ادامه دهید تا پنیر ذوب شود. سس پیکانته این غذا را میتوانید از سوپر مارکتها تهیه کنید یا از مخلوط کمی رب، آبلیمو، فلفل دلمهای خرد شده نمک، فلفل هالوپینو، سویا سس، پودر سیر و کمی آویشن خودتان در خانه بسازید.

هنگام سرو کمی پیازچه روی کوفتهها بپاشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها