هیچ حرکت مثبتی یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد

اعتماد به‌نفس یک طیف گسترده دارد و خیلی‌ها در دوسر این طیف قرار دارند، نکته مهم این است که وقتی یک نفر خودش را باور می‌کند، می‌تواند خودش را به چالش بکشد و توانایی‌هایش را در همین مرحله به ظهور برساند؛ توانایی‌هایی که شاید تا قبل از آن نمودی در زندگی‌اش نداشت. راز بزرگی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که اعتمادبه‌نفس یک مهارت آموختنی است و می‌تواند با تمرین کردن تقویت شود.
کد خبر: ۱۱۴۰۲۰۲
هیچ حرکت مثبتی یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد

پس همه ما برای غلبه بر اعتماد به نفس پایین، باید مهارتهایی را بیاموزیم که کمک میکند، این مشکل را حل کنیم. اولین قدم در این راه، توجه به الگوهای فکری است. افکاری منفی که از مدتها قبل در ذهن ما جا خوش کردهاند و برای این که قدمی رو به جلو برداریم، به مانعی بزرگ تبدیل شدهاند.

الگوهایی ذهنی که میگویند تو نمیتوانی! تو موفق نمیشوی! شاید در نگاه اول این کار سخت به نظر برسد اما بعد از مدتی و با کمی تمرین میتوان قدمهایی رو به جلو برداشت. قدمهایی که کمک میکنند کلیشههای حاکم بر ذهن مان را کنار بزنیم و فراتر از آنها عمل کنیم.

فراموش نکنید در گیرودار این اتفاق، ممکن است شکستهای قبلی، خودشان را به ذهن ما تحمیل کنند، مثلا به یاد بیاوریم قبلا موفق نبودهایم، یا به خودمان بگوییم من هیچوقت نتوانستم یک کار را بدرستی تمام کنم. اینجاست که باید مقابل این افکار منفی بایستیم و به خودمان بگوییم من از عهده انجام خیلی کارها هم برآمدهام، یا این که فهرستی از کارهایی که با موفقیت انجام دادهایم تهیه کنیم و با نگاه به آن به خودمان یادآور شویم که تواناییهای ما کم نیست. درحقیقت وقتی هرکسی به یاد بیاورد که قبلا توانسته است کاری را به سرانجام برساند، این اطمینان به او دست میدهد دوباره هم میتواند.

در مرحله بعد، بهتر است یک دید کلی از شرایط فعلی به دست بیاوریم. دیدی که به ما کمک میکند اوضاع را بسنجیم و درست تصمیم بگیریم. همینجاست باید صبور باشیم و بدانیم خیلی وقتها برای حرکت به سوی جلو باید به سمت عقب حرکت کرد و هیچ حرکت مثبتی یکشبه اتفاق نمیافتد.

دکتر جمال یونسی

روانشناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها