روزنامه جام جم نوزدهمین سالگرد انتشارش را جشن می گیرد. بررسی ها نشان می دهد که تا پیش از انتشار روزنامه جام جم ، برخی از دست اندرکاران مطبوعات از دوره قاجار به این سو تلاش های زیادی کردند تا روزنامه ها و نشریاتی با این عنوان منتشر شود و به حیات خود ادامه دهد.
کد خبر: ۱۱۳۸۷۵۷

اولین جام جم منتشر شده روزنامه ای بود با همین عنوان که در سالهای 1285 تا 1287 در تهران منتشر شد. مدیریت این روزنامه به عهده حاج سیدرضا رضوی بود و موضوعاتی خبری، اجتماعی، سیاسی، ادبی، تاریخی و اختلاقی را در بر می گرفت.

مدتی بعد روزنامه جام جم دیگری در شیراز با مدیریت میرزا علیرضا روستائیان و رهبر شیرازی در سالهای 1294 تا 1295 منتشر شد.

بررسی تاریخ مطبوعات ایران نشان می دهد که روزنامه محلی دیگری با عنوان جام جم با مدیریت میرتقی حسینی میلانی در تبریز مابین سالهای 1230 تا 1351 انتشار پیدا کرد.

جام جم دیگری نیز از سوی انجمن هنری جام جم در در فرودین سال 1328 منتشر شد که البته به صورت ماهیانه منتشر می شد و اداره آن با دکتر ضیاء مدرس و شاپور زندنیا بود. هیات تحریریه این نشریه از طریق این انجمن و مجله تلاش داشتند بر فضای فکری و فرهنگی جوانانی که تحت تاثیر حزب توده قرار گرفته بودند اثر بگذارد و آن نفوذ را بشکند. با این وصف فعالیت این نشریه با حضور برخی چهرههای تند سیاسی از جمله داریوش همایون (وزیر اطلاعات و جهانگردی کابینه جمشید آموزگار) دوام چندانی پیدا نکرد.

نوع مواجهه همایون به درگیری او با اعضای تحریریه مجله جام جم منجر شد و در نهایت باعث شد که اعضای تحریه مجله جام جم از ادامه همکاری منصرف شدند و بعد از استعفای آنها همایون همه کاره نشریه شد.

اما این پایان ماجرا نبود بکله همایون با دوستان سابقش از جمله ضیاء مدرس و امیر شاپور زندنیا بر سر ریاست انجمن هنری جام جم نیز اختلاف پیدا کرد. ادامهی همین اختلافات باعث رکود برنامهها و فروپاشی تدریجی انجمن و قطعی شدن تعطیلی نشریه جام‏جم است.

روزنامه جام جم فعلی آخرین و ماندگارترین روزنامهها و نشریاتی با این عنوان است که همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و امید است که روزی صد سالگی انتشار آن جشن گرفته شود.

فتاح غلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها