با سیاوش طهمورث بازیگر تلویزیون:

هیچ‌کدام از بازی‌هایم شبیه هم نیست

سیاوش طهمورث، بازیگر با سابقه‌ای است که مخاطبان بیشتر او را به خاطر دو نقش منفی اش در سریال‌های گرگ‌ها و زیر تیغ می‌شناسند که با توانمندی این دو نقش را بازی کرد.
کد خبر: ۱۱۳۸۷۰۵

او بیش از پنج دهه است که در سینما و تلویزیون و بخصوص در تئاتر حضور جدی دارد و با خیلی از بزرگان کارگردانی مثل محمدرضا هنرمند، سیروس الوند، داوود میر‌باقری و داریوش مهرجویی همکاری کرده است. مسافر ری، زیر تیغ، نابرده رنج، شلیک نهایی، وکلای جوان، آئینه، گرگ‌ها، در پناه تو، وارث، فکر پلید، افسانه سلطان و شبان، تشکیلات، اجاره‌نشین‌ها، رستگاری در هشت و بیست دقیقه، تسویه‌حساب، خانه‌ای در شن، کیمیا و خاک از جمله کارهای کارنامه بازیگری طهمورث هستند‌. بازیگری که با توانمندی هم نقش‌های مثبت و هم نقش‌های خاکستری و منفی را بازی کرده است.

طهمورث همچنان در تئاتر و تلویزیون فعال است و در سریال هیات مدیره هم حضور موفقی دارد.

جزو بازیگران باسابقه هستید. برای انتخاب نقشها چه ویژگیهایی را مد نظر قرار میدهید؟

نقش را بدون تاثیرپذیری از بیرون انتخاب میکنم. وعلاوه بر اینکه سعی میکنم گزیده و با وسواس وارد آنالیز شخصیت نقشم بشوم و درضمن باید نقش پیشنهادی را بررسی کنم و اگر احساس کردم که جای کار دارد، آن را میپذیرم و بازیش میکنم. شاید به همین دلیل است که هیچکدام از بازیهایم شبیه به هم نیست. همیشه به دنبال نقشهایی بودم که در فیلمنامه و نمایشنامه از سوی نویسنده درست پردازش شده باشند. در کل وقتی نقشی به من پیشنهاد میشود، نگاه میکنم ببینم که چقدر توانایی آن را دارم که این نقش را ایفا کنم تا بتوانم روی مخاطب تاثیرگذار باشم. برای من همین تاثیرگذاری نقش مهم است.

آیا برای ایفای نقشهای تاریخی هم دنبال مابهازا هستید؟

برای هر نوع نقشی مثل کارهای تاریخی هم مابهاز وجود دارد. اگروجود نداشت درتاریخ هم نشانی ازآن دیده نمیشد.با جستجوی دقیق و درست میتوان مابهازای این نقشها را پیدا کرد. نکته مهم پیدا کردن مختصات و ویژگیهای نقش است .یادمان باشد که بازیگری، هنری توام با خلاقیت است. اگر عاشق بازیگری باشید بازیتان درست و شایسته خواهد بود.

بازیگری در مدیوم تلویزیون نسبت به سایر رسانهها چه ویژگیهایی دارد؟

این چند سال اخیر در مجموعهها و تلهفیلمهای زیادی بازی کردم که اتفاقاً همه کارها را دوست داشتم و همیشه تلاش کرده ام از کلیشهها دور شوم. به نظرم تلویزیون رسانه فراگیری است و من بازیگر میتوانم با تعداد بیشتری مخاطب ارتباط برقرار کنم و کارم هم بهتر دیده شود.

اغلب مخاطبان شما را با نقشهای منفی که بازی کردهاید میشناسند. چقدر به ایفای نقشهای منفی علاقه دارید؟

من باید به عنوان بازیگر از تکراری بودن نقشهایم دور شوم و هیچکدام از نقشهای منفی ام شبیه به هم نیست.

به نظر خودتان کدامیک از نقشهای منفی که بازی کردهاید در ذهن مخاطبان باقی مانده است؟

سریال زیر تیغ کار محمدرضا هنرمند سریال موفقی در زمان ساختش بود و نقش منفی که در این سریال بازی کردم برای مخاطبان جالب بود و بیشتر در باره آن با من حرف میزنند.

بیشتر علاقه دارید با کارگردان جوان کار کنید یا با تجربه؟

برای من اولویت نیست که کارگردان جوان باشد یا باتجربه، نکته مهم این است که کارگردان بادانش باشد و بداند در صحنه ازبازیگر چه چیزی میخواهد. در طول سالیان دوران بازیگریم هم با کارگردان جوان و هم با کارگردان با تجربه کار کردهام.

آیا قبل از بازی در سریال هیات مدیره سابقه همکاری با مازیار میری را داشتید؟

نه، در مدتی که در این سریال با او همکاری داشتم از عملکردش خوشم آمد. خیلی راحت کارگردانی میکند.

در بحث کارگردانی و هدایت بازیگران مازیار میری چه ویژگیهایی دارد؟

به نظرم مهمترین فاکتور یک کارگردان داشتن آرامش و قدرت مدیریت تیم کاریش و درکنارش برای بازیگرانش هم آزادی عمل طبق قاعده و قانون در نظر بگیرد. مازیار میری تمام این ویژگیها را دارد. کمتر کارگردانی را دیدهام که بتواند به درستی بازیگرش را هدایت کند و بازی مورد نظر را از او بگیرد. از این حیث هم میری موفق عمل کرده است.

ساخت سریالهای آپارتمانی از دهه هفتاد در تلویزیون رواج پیدا کرد. سریال هیات مدیره هم یک سریال آپارتمانی است. این سریالها چه ویژگیهای دیگری هم دارند؟

درایران متاسفانه فرهنگ درست آپارتمان نشینی وجود ندارد و در تمام مجتمعهای مسکونی چه کم واحد یا بلندمرتبه اختلافات زیادی بین ساکنین وجود دارد. بنابراین هرچقدر سریالهای آپارتماننشینی ساخته شود به نفع اشاعه فرهنگ درست آپارتماننشینی است. رفتارشناسی درست زندگی در آپارتمان و رعایت حقوق سایر ساکنین بحثهای مهمی که در سریالهای آپارتمانی و همین سریال هیات مدیره مد نظر سازندگان است. درکنار نشان دادن این مسائل میبایست از داستان و درام جذابی هم در ساختار سریال بهره برد تا پیام سریال روی مخاطب اثر گذار باشد.

شخصیتی که در هیات مدیره بازی کردید، آیا ویژگیهای خاکستری جذابی دارد؟

من قبلا در دهه شصت تجربه بازی در سریال آپارتمانی به نام آئینه را داشتم. البته شخصیتی که در هیات مدیره بازیش کردم با نقشم در سریال آئینه بسیار متفاوت بود. این شخصیت در ظاهر آدم نا آرامی به نظر میرسد و از ساکنین مجتمع حالت طلبکارانهای دارد. اما در باطن و برخلاف ظاهر خشن و تندش آدم بد و نااهلی نیست. در قسمتهای آخر سریال هم متوجه میشویم این آدم به نوعی مشغول بازی کردن بوده است و دوست ندارد آدم بدی باشد و به خانوادهاش تندی کند. حتی متوجه میشویم در سکانسی که او به ظاهر بچه اش را کتک میزد و همه خیال میکردند او کتک میزند در واقع ادای این کار را در میآورد.

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

قرار است در تیر ماه نمایش معرکه در معرکه نوشته داوود میر باقری را در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه ببرم. این نمایش در دهه هفتاد چند بار در مجموعه تئاتر شهر و حوزه هنری با حضور بازیگرانی نظیر رضا رویگری، خودم، ماهایا پطروسیان و گرجستانی روی صحنه رفت و با استقبال پر شور و خوب مردم روبهرو شد. امیدوارم در این اجرای جدید هم مردم از کار استقبال کنند. در کنار این برنامه معمولا به دیدن اجراهای تئاترهای مختلف میروم. کتاب میخوانم. فیلمهای روز ایران و دنیا را میبینم.

احمد محمد اسماعیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها