همزمان با نزدیک شدن به 22 اردیبهشت یعنی زمان تصمیم گیری ترامپ در مورد برجام و تعلیق تحریم‌های هسته ای، شاهد تشدید رایزنی های دیپلماتیک میان اروپا و آمریکا در مورد برجام و تلاش اروپا برای راضی کردن ترامپ برای ماندن در برجام در قبال ارائه برخی امتیازات هستیم.
کد خبر: ۱۱۳۸۲۴۶

امانوئل ماکرون رئیسجمهور فرانسه هفته گذشته به منظور ترغیب ترامپ برای باقی ماندن در برجام به آمریکا سفر کرده بود و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز روز جمعه با سفر به آمریکا تلاش کرد تا رئیسجمهور این کشور را به ادامه حضور در توافق هستهای با ایران ترغیب کند.

در این بین انتشار برخی خبرها مبنی بر انجام توافقاتی میان آمریکا و اروپا برای بازنگری در برجام و یا انجام توافقاتی در تکمیل آن باعث نگرانی روسیه شده است و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیروز بر نگرانی روسیه در مورد بحثهای مربوط به بازنگری برجام تاکید کرد. وزیر امور خارجه روسیه که در حاشیه نشست سهجانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره تحولات سوریه در نشست مشترک خبری با وزیران خارجه ایران و ترکیه صحبت میکرد این نشست را فرصت مناسبی برای بررسی موضوعات مطرح شده پیرامون برجام دانست و در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و مولود چاووش اوغلو، تحولات پیرامون توافق هستهای ایران را نگران کننده خواند و گفت علاقهمندیم گفتوگوی مفصلی در این خصوص داشته باشیم.

وزیر خارجه کشورمان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی و قدردانی از حمایتهای روسیه در سازمانهای بینالمللی بخصوص در حمایت از توافق هستهای، بر ادامه این همکاری دوجانبه تأکید کرد و افزد: با توجه به اقدامات و پیش بینیهای نامناسبی که برخی از اعضای برجام دارند، گفتوگوها و هماندیشی ما بسیار مفید و قابل توجه خواهد بود. ظریف همچنین در نشست خبری مشترک با وزرای خارجه روسیه و ترکیه بر غیر قابل قبول بودن زیادهخواهیهای فراتر از برجام آمریکا برای مردم ایران، سایر اعضای برجام و جامعه بینالمللی تاکید کرد.

وی در بخشی از این نشست خبری گفت: آمریکا حداقل از ابتدای دولت ترامپ در مخالفت با یک توافق بینالمللی که در یک قطعنامه شورای امنیت مورد تائید قرار گرفته در حال حرکت است. ظریف گفت: این قطعنامهای است که آمریکا خودش یکی از بانیانش بوده و به آن رای مثبت داده و این تعهد را برای خودش ایجاد کرده اما آقای ترامپ این قطعنامه را اجرا نکرده و تعهدات دولت آمریکا را نقض کرده و امروز علاوه بر اینکه به تعهدات خود باز نمیگردد، بلکه زیادهخواهیهایی فراتر از برجام دارد.

برجام نباشد هیچ چارچوبی برای ادامه گفتوگوها وجود ندارد

در راستای نگرانی روسیه از سرنوشت توافق هسته ای، همچنین سخنگوی کاخ کرملین نیز می گوید اگر برجام نباشد هیچ چارچوبی برای ادامه گفتوگوها وجود ندارد.

دیمیتری پسکوف در ادامه بر ضرورت حفظ برجام تأکید کرد و گفت: توافق هستهای ایران باید به عنوان تنها مرجع رسمی مذاکرات آینده حفظ شود. نگرانی روسیه در مورد آینده برجام را می توان در سخنان معاون وزیر خارجه روسیه نیز به خوبی درک کرد. رایزنی های اروپایی ها برای بازنگری در مورد برجام یکی از موضوعات نگران کننده برای مقامات روسیه در مورد سرنوشت این توافق است و الکساندر گروشکو درخواستها برای بازنگری در توافق هستهای ایران را عامل تزلزل نظام تضمینهای بینالمللی می داند.

وی معتقد است درخواستها برای بازنگری در برجام، اعتبار نظام تضمینهای بینالمللی را زیر سوال میبرد.

تشدید رایزنی های اروپا و آمریکا در مورد برجام

در ادامه رایزنی های اروپایی ها با آمریکا در باره توافق هسته ای روز جمعه نیز آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به آمریکا سفر کرد و دیدار دوجانبهای با ترامپ داشت.

همچنین پس از این دیدار، صدر اعظم آلمان و رییس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک حضور یافتند.

به گزارش ایرنا، مرکل در این کنفرانس خبری گفت: این توافق بی نقص نیست اما یک قطعه از پازل است، انگلیس، فرانسه و آلمان به اتفاق آمریکا کار کردیم و نتیجه آن این شد، من می گویم امنیت کل منطقه برای ما مهم تر است، ایران نزدیک اروپا است و ما به صحبت های خود در این باره ادامه خواهیم داد. مرکل با بیان اینکه اعتراف میکنم که برجام برای متوقف کردن خواستههای ایران کافی نیست، اظهار کرد: می بینیم که ایران سعی دارد در عراق، سوریه و لبنان نفوذ ژئوپولتیک داشته باشد و ما باید مطمئن شویم این نفوذ مهار شده است. وی یادآور شد: در ورای برجام باید قابل اعتماد بودن ایران هم اثبات شود. اروپا و آمریکا بسیار نزدیک با هم همکاری می کنند و می خواهیم به خون ریزی وحشتناک در سوریه هم پایان دهیم. دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا نیز در این نشست خبری با تکرار اتهامات خود علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران به تسلیحات هستهای دست نخواهد یافت.

وی اظهار کرد: مناسب نیست که من درباره اقدام نظامی حرف بزنم اما این را میتوانم بگویم که آنها (ایران) به سلاح هستهای دست نمییابند؛ روی این حرف حساب کنید.

ضرورت حل و فصل پایدار سیاسی در سوریه

وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه، به عنوان ضامنان رعایت رژیم آتشبس در سوریه، دومین نشست خود را دیروز در مسکو برگزار و درباره تحولات وضعیت سوریه و مناطق پیرامون این کشور و تأثیر آن بر صلح و امنیت منطقه بحث کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در پایان بیانیه مشترکی را در 12 بند صادر کردند.

در بخشهایی از این بیانیه، وزرای خارجه بر عزم خود مبنی بر تقویت همکاریهای سهجانبه بر پایة بیانیههای مشترک صادر شده از سوی رؤسای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه در تاریخهای 22 نوامبر 2017 و 4 آوریل 2018 تأکید کردند. همچنین در این بیانیه از جامعه بینالمللی و بیش از همه از سازمان ملل متحد و سازمانهای بشردوستانه آن خواسته شده که کمکهای خود به سوریه به نفع همه سوریها، از جمله تسهیل مینزدایی بشردوستانه، احیای زیرساختهای اساسی و امکانات اجتماعی و اقتصادی و حفظ میراث تاریخی را افزایش دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها