بمباران مراسم عروسی در یمن توسط ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان، اولین جنایت سعودی‌ها نیست. ائتلاف عربی در طول چهار سال گذشته بارها جشن‌های عروسی را در یمن به عزا تبدیل کرده و با حمله به مراسم عزا، خانواده‌های به عزا نشسته را قتل عام کرده است.
کد خبر: ۱۱۳۷۵۸۸

جنگندههای ائتلاف عربی شب دوشنبه، جشن عروسی روستای الراقه در منطقه بنیقیس در استان حجه یمن را به قتل عامی سهمگین تبدیل کردند.

به گزارش ایرنا، جنایت شهرک بنی قیس، برگ جدیدی از جنایتهایی است که ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و امارات مرتکب شدند و بنابر اعلام منابع رسمی یمنی در این حمله 33 غیرنظامی کشته و 55 نفر دیگر زخمی شدهاند و با وجود گذشت دو روز از این حمله، همچنان بر شمار کشتهها افزوده میشود. شدت این حمله به حدی بود که بیمارستان جمهوری در استان حجه حالت فوقالعاده اعلام کرد و از شهروندان خواست با اهدای خون به یاری مجروحان بشتابند. رئیس بیمارستان جمهوری اعلام کرد 30 نفر از افراد زخمی شده این جنایت، کودک هستند که حال سه نفر آنها وخیم است. جنگندههای عربستان پس از بمباران متعدد محل حادثه، مانع ورود گروههای امداد و نجات به روستای آسیب دیده و انتقال مجروحان به بیمارستان شدند.

این حملات مسبوق به سابقه است که از هولناکترین آنها حمله این ائتلاف در سپتامبر گذشته (شهریور ـ مهر) به جشن عروسی در شهر ساحلی مخا در استان تعز بود که در آن 131 غیرنظامی کشته شدند.

در اکتبر (مهر و آبان) 2016 نیز یک مجلس عزا در صنعا، پایتخت یمن توسط جنگنده اف-16 این ائتلاف هدف حمله قرار گرفت که در آن 140 عزادار یمنی قتل عام شدند. در سال 2015 ائتلاف عربی نیز در حملهای مشابه، یک مجلس عروسی را در منطقه سنبان هدف قرار داد که در این حمله 50 نفر کشته و زخمی شدند.

روزنامه العربی الجدید در توصیف رعب و وحشتی که جنگندههای ائتلاف عربی در میان غیرنظامیان یمنی بهوجود آوردهاند، نوشت: از زمان آغاز حملات هوایی ائتلاف عربی به یمن هیچیک از استانهای شمالی و جنوب غربی از جنایت جنگندههای این ائتلاف در امان نمانده بهطوریکه هماکنون صدای پرواز یک هواپیما کافی است تا شرکت کنندگان در یک جشن عروسی، عزا یا حتی تجمع مدنی را متفرق کند.

در طول چهار سال گذشته، حدود 14 هزار یمنی کشته شدند که حدود 2900 نفر را کودکان و بیش از 2000 نفر را زنان تشکیل میدهند.

این درحالی است که رابرت کولفیل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در دسامبر 2017 به ائتلاف عربی هشدار داده بود اگر غیرنظامیان عمدا مورد حمله قرار گیرند، بی شک این جنایت جنگی خواهد بود و در محاکم قضایی قابل پیگیری است. وزارت حقوق بشر دولت یمن در نامهای به مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به این کشور، خواستار برگزاری جلسه فوری از سوی شورای امنیت برای اتخاذ تدابیری به منظور متوقف کردن هرچه سریعتر تجاوزات به یمن و رفع محاصره زمینی و دریایی و هوایی این کشور شد. دیدبان حقوق بشر نیز در گزارش سالانه خود در سال 2017 گزارش داد ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان دهها حمله هوایی بیهدف و بدون توجه به حضور غیر نظامیان در مناطق مختلف یمن انجام داده و باعث کشتار هزاران نفر از غیرنظامیان شده که این مساله نقض قوانین جنگ محسوب میشود.

این درخواست درحالی است که دولتهای غربی مدعی حقوق بشر، هیچ قید و محدودیتی برای فروش تسلیحات نظامی به سرکردههای ائتلاف عربی از جمله عربستان نداشتهاند و رئیسجمهور آمریکا در سفر اخیر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و مسئول جنگ یمن به قراردادهای تسلیحاتی این کشور با ریاض افتخار کرده و وی را تشویق به امضای قراردادهای بیشتر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها