گفت‌و گوی اختصاصی جام جم با چهره های شاخص سیاسی و فرهنگی فلسطین

رنگ درد در قاب سینما

ظلم، اشغالگری و جنایت ریشه‌ای به قدمت تاریخ جهان دارند. وقتی طعم زیاده‌خواهی و بسنده نبودن به یک زندگی آرام و بدون آزار و اذیت دیگران زیر زبان قوم شر و میراث‌خواران بدی در این عالم خاکی مزه کرد و آن را با اهداف و رویکردهای پلید سیاسی خود پیوندی نامیمون زدند، نتیجه خارج شدن از مسیر انسانیت با شتاب هرچه تمام‌تر بود. راهی که رژیم صهیونیستی بویژه از سال 1948 در آن قدم محکم‌تری گذاشت و با اشغال محل زندگی فلسطینی‌ها به بهانه تشکیل کشور و حکومتی مستقل، بساط جور و ظلم را در جهان گسترده‌تر کرد. در این سیر دیوانه‌وار به قهقرا و حرکت در مسیری اهریمنی، البته تنها اسرائیل جلوه‌گری نمی‌کرد، بلکه قدرت‌های دیگری نیز در دیگر نقاط جهان دست دوستی با شیطان داده بودند.
کد خبر: ۱۱۳۷۰۰۶

مساله فلسطین پس از سالها هنوز لاینحل باقی مانده و زیادهخواهی و ظلم اسرائیلی‌‌ها، در طی زمان نهتنها متوقف و کمرنگ نشده، بلکه شکل و ابعاد پیچیدهتر و وقیح تری به خود گرفته است. انتخاب قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی که با حمایت ترامپ، رئیسجمهور آمریکا انجام گرفت، تصمیم بحثانگیزی بود که جریان مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی را وارد فاز تازهای کرد.

در این میان و به قصد همراهی با مقابله و مبارزه ملت مظلوم فلسطین، تنها فعالیت دیپلماتیک و تلاشهای سیاسی جواب نمیدهد و کافی نیست، بلکه جریان مقاومت به اهرم و بازوهای فرهنگی هم بشدت نیازمند است. بدون شک، مدیوم تاثیرگذار سینما نقش مهم و تعیینکنندهای دارد و میتواند در قالبی جذاب و هنرمندانه، این امر استراتژیک در منطقه را یاری کند. سینمای ایران در همه سالهای پس از انقلاب، نسبت به مساله فلسطین و جریان مقاومت احساس تعهد نموده و با نگاهی هنرمندانه و خلاقانه به این فضا ورود کرده است.

به جز ساخت فیلمهایی در زمینه سینمای مقاومت، در نگاهی کلانتر هم سینمای ایران با این جریان همراه شده؛ تغییر نام جشنواره فیلمهای دفاع مقدس به جشنواره فیلم مقاومت برای پوشش کاملتر مظلومیت کشورهای مسلمان منطقه در قالب سینما، یکی از مهمترین حرکتها و دستاوردها در این زمینه است. جشنواره فیلم فجر در بخش ملی و جهانی هم در سالهای اخیر به شکل بارزتری نسبت به این جریان واکنش نشان داده و در قالب بخشهایی، به شکلی جدی به آن پرداخته است.

وجود بخش «زیتونهای زخمی» (پنجرهای به تحولات روز جهان اسلام) با مدیریت سیداحد میکائیل زاده، در جشنواره جهانی فیلم فجر هم گام موثر دیگری در این ارتباط است. با توجه به افزایش تنش در منطقه و تشدید تحرکات غیرانسانی اسرائیلیها و هم پیمانان او در منطقه، لزوم وجود چنین بخش ویژهای و همچنین تقویت جشنوارههای مهمی چون جشنواره فیلم مقاومت و جشنواره مردمی فیلم عمار بیش از پیش احساس میشود. بخصوص باید از ظرفیت جشنواره جهانی فیلم فجر که این روزها با حضور مهمانان، سینماگران و تماشاگرانی از سراسر جهان در پردیس چارسو در حال برگزاری است، بهره برد و صدا و تصویر مظلومیت مردم فلسطین و دیگر ملت تحت ستم منطقه و جهان را با زبان هنر و در قالب مدیوم تاثیرگذار سینما به سمع و نظر دنیا رساند. در گزارش امروز سینمای روزنامه جامجم، نگاهی فهرستوار داریم به 12 فیلم بخش زیتونهای زخمی؛ آثاری که اگر هنوز موفق به تماشای آنها نشدهاید، فرصت دارید با مراجعه به سایت جشنواره جهانی فیلم فجر به نشانی Fajriff.com از جدول برنامههای نمایش آنها مطلع شوید و در این چند روز باقیمانده برای دیدنشان به چارسو بروید. همچنین در پیوست این گزارش، مطالبی هم درباره چهارمین جشنواره فیلم عمار در غزه داریم که به تازگی و به مدت سه روز با حضور مقامات فلسطینی و رهبران جنبش ملی فلسطین و همچنین حضور فعالانه تعدادی از فرهیختگان فرهنگی اعم از کارگردانان، بازیگران و سینماگران فلسطینی برگزار شد. شماری از آثار ایرانی نیز در این جشنواره به نمایش درآمد که در آنها داستان پایداری و مقابله با رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشته شد.

در این جشنواره همچنان فیلمهای کوتاهی از کودکان در میدان عمومی غزه به نمایش در آمد که حول محور تفکر ریشه کنی اسرائیل و حق بازگشت فلسطینیها به سرزمینشان بود.

در این گزارش اختصاصی جام‌ جم، اظهارات چند چهره شاخص فلسطینی را درباره این رویداد خواهید خواند. یکی از این چهره‌ها دکتر محمود الزهار، یکی از رهبران جنبش حماس است که خبر جالب و مهمی هم از او را در گزارش امروز می‌خوانید.

بازمانده

ایران

کارگردان: سیفا... داد

بازیگران: سلما مصری، بسام کوسا، جمال سلیمان

سال 1948، فلسطین، شهر تحت اشغال حیفا. دکتر سعید به همراه همسرش لطیفه و نوزادشان فرهان در این شهر زندگی میکنند. دکتر سعید، شمعون
ـ همسایه و هم‌بازی یهودی دوران کودکی خود ـ را حین بمب‌گذاری در یک قطار می‌بیند. اما مطلع کردن پلیس، آغاز دردسرهای او و خانواده‌اش است.

شرم بودا

ایران

کارگردان: مرتضی آتش زمزم

با حضور: تمنا بنت اکبر

این فیلم مستند درباره سفر به مرز میانمار و بنگلادش است و نگاهی دارد به زندگی آوارگان روهینگایی.

حذف همه

ایران

کارگردان: محمدعلی رخشانی

بازیگران: ایمان نظیفی، طیبه عقیقی، مرتضی خانجانی

دو داعشی مشغول گشتزنی در خانههای شهر کوبانی در سوریه هستند. یکی از آنها دوربینی (هندیکم) با خود به همراه دارد و هر از گاهی تصاویری ضبط میکند. او یک دوربین دیگر در یکی از خانهها پیدا میکند.

داستان یمن

ایران

کارگردان: محمدعلی شعبانی

این فیلم مستند روایتی است از تاثیر جنگ بر اکوسیستم یمن.

دایـــان

ایران

کارگردان: بهروز نورانی پور

بازیگران: ناصر بابائیان، عبدا... زواره، بهار معروفی

دایان داستانی است درباره فردای جنگ و افرادی که در یک روستا زندگی و برای فردای بهتر تلاش میکنند.

نوشتن روی برف

فلسطین، مصر و تونس

کارگردان: رشید مشهراوی

بازیگران: قسان مسعود، امر واکد، رمزی مقدیسی، آرین عمری، یومنا مروان

همه فیلم در یک شب میگذرد. پنج فلسطینی در بحبوحه جنگ در نوار غزه، در یک آپارتمان کوچک به دام افتادهاند.

سفر

عراق، بریتانیا، فرانسه، قطر، هلند

کارگردان: محمد الدراجی

بازیگران: عامر علی جبراه، زهرا قندور

سارا با نیت و قصدی شوم برای مراسم بازگشایی مرکزی در بغداد به این شهر وارد میشود. در همین حال که او برای انجام یک اقدام غیرقابل تصور خود را آماده میکند، تمام برنامههای او در پی یک برخورد ناخواسته و ناخوشایند با یک فروشنده چربزبان و ازخودراضی به نام سلام به هم میریزد.

باران حمص

سوریه

کارگردان: جود سعید

بازیگران: محمد الاحمد، لاما حکیم، حسین عباس، بشار اسماعیل، کرم شهرانی

یک مرد همراه برادرزادهاش و یک زن همراه خواهر پنج سالهاش در شهر ویرانشده حمص در جریان جنگ سوریه در سال 2014 به حال خود رها شدهاند.

شکار اشباح

فرانسه، قطر و فلسطین

کارگردان: رائد عندونی

بازیگران: رمزی مقدیسی، محمد خطاب، رائد عندونی، عاطف الاخرس

گروهی فلسطینی که در یک مرکز بازداشتگاه اسرائیلی زندانی شده بودند، دور هم جمع میشوند تا این تجربه را یک بار دیگر بازسازی کنند و شاید به واسطه این کار دردهایشان التیام یابد.

مهمان

ترکیه

کارگردان: آنداچ هازندار اوغلو

بازیگران: صبا مبارک، راوان اسکف، شبنم دونمز

لنا و مریم تلاش میکنند از جنگ سوریه فرار کنند. لنا دختری 10 ساله است که خانوادهاش را در جنگ از دست داده.

نایلا و انقلاب

فلسطین و آمریکا

کارگردان: جولیا باچا

در این مستند میبینیم، وقتی در سال 1987 یک قیام ملی شکل میگیرد، یک زن در غزه باید میان عشق، خانواده و آزادی یکی را انتخاب کند، اما او بدون ترس و واهمه، هرسه مورد را با هم برمیگزیند.

امید رحمانی

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها