ژیلا صادقی با مسابقه «آشپزی با مامان» به آنتن برمی‌گردد

خرده‌ رقابت‌های مادر و فرزندی

نگاه

آینه‌ای از پیشرفت‌های تکنیکی در سریال سازی

برگ برنده تلویزیون در نوروز امسال، بی‌هیچ تردیدی مجموعه پایتخت 5 بود که حرف اول و آخر را در این ایام می‌زد. این سریال چون سال‌های گذشته توانست با پخش از رسانه ملی، طیف وسیع مخاطبان را به خود جلب کند و خاطره خوشی به جا بگذارد. ضمن این‌که پایتخت، توانمندی‌های روز تلویزیون ایران را هم به نمایش گذاشت و بهتر است این‌طور بگویم که پایتخت 5 آینه‌ای بود از پیشرفت‌های تکنیکی سریال‌سازی در رسانه ملی. با این حال علاوه بر پایتخت 5، سایر سریال‌هایی که از شبکه‌های دیگر به نمایش درآمدند هم مجموعه‌های خوب و درستی بودند؛ هرچند هیچ‌کدام قوت پایتخت را نداشتند و نتوانستند آن موفقیت را تکرار کنند.
کد خبر: ۱۱۳۶۱۱۱

امسال عید در برنامه‌های ترکیبی تلویزیون، بخصوص آثاری که ویژه لحظات سال تحویل روی آنتن رفتند هم باز شاهد اتفاقات خوبی بودیم. هرچند نمی‌توان این قضیه را منکر شد که ردپای تقلید از برنامه‌های مطرح خارجی در این برنامه‌ها مشاهده می‌شد، اما این تقلید اندک بود و ما خلاقیت و نوآوری‌هایی را نیز می‌دیدیم.

به عقیده من اصلی‌ترین نقدی که امسال به نوروز تلویزیون وارد بود، بخش‌های خبری آن بود. پخش نشدن بخش خبری 20:30 شبکه دوی سیما اصلا به صلاح نبود و با توجه به این‌که امسال در ایام نوروز شاهد نوعی جو خبری وسیع چه در داخل و چه خارج کشور در خصوص مسائل سیاسی و اقتصادی بودیم، ردپای این خلأ در بخش‌های خبری رسانه ملی احساس می‌شد. سایر بخش‌های خبری هم که از شبکه‌های مختلف روی آنتن می‌روند، چندان نکته و حرف ویژه‌ای برای گفتن نداشتند و حتی در زمینه گویندگان اخبار هم به نظر می‌رسید گویندگان حرفه‌ای به مرخصی رفته بودند و گوینده‌های تازه‌تر جایگزینشان شده بودند.

به نظرم این روزها علاوه بر حوزه آثار نمایشی، در برنامه‌های ترکیبی هم داریم به دستاوردهای تازه‌ای می‌رسیم. در برنامه‌های ترکیبی نوروز امسال، شاهد حضور مجریان سرگرمی‌ساز و اصطلاحا «شومن»های خوبی در تلویزیون بودیم. به نظر می‌رسد این مجریان در بحث برنامه‌های گفت‌وگومحور (تاک‌شوها) به پیشرفت‌های قابل ذکری رسیده‌اند. بخصوص خانم ژاله صادقی و محمد سلوکی که امسال اجرای ویژه‌برنامه تحویل سال در شبکه دوی سیما را برعهده داشتند و تسلط و مهارتشان در اجرای برنامه و سخن گفتن از حرف‌های تازه محسوس بود.

نکته دیگری که باز درخصوص ارزیابی نوروز امسال در تلویزیون شایسته ذکر می‌دانم، فضای شادی است که برنامه‌های مختلف اتخاذ کردند. تلویزیون کوشید شادی را همراه با برنامه‌هایش به خانه‌ها بیاورد و این اتفاق ارزنده‌ای بود.

پخش برنامه ایرانگرد هم در نوروز امسال قابل ستایش بود. تلویزیون ثابت کرد همه‌جور سطح سلیقه‌ای را در برنامه‌ریزی برای نوروز مدنظر دارد. ایرانگرد به منزله دایره‌المعارفی جامع و تصویری از اقصی نقاط ایران بود و خلأ چنین اثری با این کیفیت مدت‌ها در تلویزیون حس می‌شد. باید از این دست برنامه‌ها بیشتر در آنتن گنجانده شود. آنتن تلویزیون امسال پر شد و چه بهتر است که از این دست برنامه‌ها بیشتر در دستور کار گنجانده شود. اینها برنامه‌هایی کاملا بومی و متناسب با آداب و رسوم خودمان هستند؛ ضمن این‌که نوعی فرهنگ‌سازی هم انجام می‌دهند و علاوه بر سرگرمی‌بخشی، سطح سلیقه مخاطبان را ارتقا می‌دهند.

در مجموع عملکرد تلویزیون را جز در بخش خبر، در نوروز امسال موفق ارزیابی می‌کنم. پیشنهاد می‌دهم بخش‌های خبری را در ایام نوروز خالی نکنیم و حضور بیشتر این برنامه‌ها را هم روی آنتن شاهد باشیم.

دکتر شهرام خرازیها

منتقد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها