نظرسنجی جام‌جم از 50 چهره مطرح هنری و ورزشی درباره برنامه‌های نوروزی تلویزیون

نوروز تلویزیون از چشم ستاره‌ها

تلویزیون امسال هم طبق روال هر سال برنامه‌های مختلفی را روانه آنتن نوروزی کرد، اما نوروز 97 حسن ویژه‌ای نسبت به دیگر سال‌ها داشت و این که تلاش شده بود با بهره‌گیری از قالب‌های مختلف برنامه‌سازی، به خواسته‌ها و سلایق مختلف مخاطبان پاسخ داده شود. امسال چهار سریال نوروزی پخش شد که هرکدام موضوعات و ویژگی‌های خاص خودشان را داشتند. همچنین مسابقات جذاب در کنار برنامه‌های ترکیبی و گفت‌وگومحور طراحی شده بود. این تنوع برنامه‌سازی باعث شد مردم از قشرهای مختلف و در رده‌های سنی متفاوت بیننده آثار تلویزیونی باشند. به همین بهانه به سراغ چهره‌های مختلف در عرصه‌های هنری اعم از بازیگر، کارگردان، نویسنده، منتقد، خواننده، آهنگساز و ... رفتیم. همچنین با چهره‌های ورزشی در رشته‌های مختلف صحبت کردیم و نظرات آنها را درباره برنامه‌های نوروزی جویا شدیم.
کد خبر: ۱۱۳۶۱۱۰

حسام‌الدین سراج (خواننده‌و‌آهنگساز): کاردان‌های داریوش کاردان

از میان برنامه‌های مختلفی که امسال از تلویزیون روی آنتن رفتند، مجموعه کاردان‌های آقای کاردان را بیشتر دنبال می‌کردم و خودم هم در یک قسمت از آن به عنوان مهمان حاضر بودم. به نظرم این برنامه هدفی جدای از برنامه‌های دیگر داشت و حرف‌های متفاوتی می‌زد. با این حال متاسفانه سریال‌ها را چندان دنبال نمی‌کردم و در این قضیه تعمدی در کار نیست، بلکه وقتم طور دیگری می‌گذرد و برای تماشای سریال‌ها فرصت پیدا نمی‌کنم.

حسین اوجاقی (مربی ووشو): در نوروز سرگرم شدیم

در بین سریال‌های نوروزی بیننده پر و پا قرص پایتخت5 بودم. به نظرم خیلی سریال خوبی بود. در این سریال بازیگران خیلی عالی بازی کردند و کاراکترهای این مجموعه نه‌تنها برای مخاطبان آشنا هستند، بلکه مردم آنها را از جنس خودشان می‌دانند و برایشان ملموس است. ویژگی پایتخت 5 این بود که در کنار کاراکترهای آشنا، شخصیت بهتاش هم اضافه شد که بهرام افشاری خیلی خوب این نقش را ایفا کرد. همچنین سارا و نیکا، رحمان و رحیم هم خوب بودند. تکیه کلام‌های این سریال هم جزو حسن‌های آن محسوب می‌شود. از سوی دیگر بخش‌های انتهایی قصه که درباره داعش بود، خیلی پرداخت جالبی داشت و همراه با تعلیق برای مخاطب بود. این سریال به حدی سرگرم کننده بود که مخاطب گذشت زمان را حس نمی‌کرد و متوجه نمی‌شد 45 دقیقه پای تلویزیون نشسته است. از دیگر برنامه‌های سرگرم کننده، دورهمی بود که من خیلی دوست داشتم. دورهمی جزو برنامه‌های تاثیرگذار رسانه ملی است و مهران مدیری به معنای واقعی جنسی از طنز را در این برنامه دارد که برای مخاطب نو است.

حسن رحیمی (قهرمان کشتی): پایتخت خنده‌دار بود

در ایام نوروز درگیر تمرینات بودم، به همین دلیل فرصت زیادی برای تماشای برنامه‌های تلویزیون نداشتم، اما مجموعه پایتخت5 را پراکنده دیدم. همان قسمت‌هایی که دیدم برایم خیلی جالب بود. به نظرم جزو مجموعه‌های خنده دار و جالب بود و مخاطب با دیدن آن حسابی می‌خندید. در مجموع سریال قشنگی بود.

عادل غلامی (والیباست): از جنس زندگی مردم

من فقط سریال پایتخت5 را دنبال می‌کردم. به نظرم یک سریال بی‌نظیر بود و شخصا آن را دوست داشتم و تنها سریالی بود که می‌دیدم. امیدوارم باز هم چنین سریال‌هایی ساخته شود. به نظرم پایتخت5 جزو معدود سریال‌هایی بود که جنس آن از زندگی مردم بود و وقتی مخاطب پای این سریال می‌نشست، حس خوبی داشت و خودش و اطرافیانش را در آن می‌دید.

لاله صدیق (قهرمان اتومبیلرانی): پایتخت، عواطف مردم را به وجد می‌آورد

واقعیت این است خیلی نتوانستم در ایام نوروز برنامه‌ها و سریال‌های را دنبال کنم، اما مجموعه پایتخت5 را دیدم و خیلی برایم جذاب بود. ضمن این که بازیگران این سریال خیلی خوب از پس نقش‌ها برآمده بودند و بازی‌های درخشانی را شاهد بودیم. این سریال احساسات و عواطف مردم را به وجد می‌آورد و باعث شادی و خنده می‌شد. امیدوارم تولید چنین مجموعه‌هایی ادامه یابد و ما شاهد سریال‌های پر مخاطب و تماشایی باشیم.

تورج نصر (بازیگر و دوبلور): عاشق دورهمی هستم

عاشق برنامه دورهمی هستم و بیننده پر و پا قرص آن. البته با این که در سفر بودم خیلی تعریف سریال پایتخت را شنیدم. به همین دلیل قرار است همراه خانواده همه قسمت‌های پایتخت5 را دانلود و آن را تماشا کنیم. خوشحالم که تلویزیون با یک برنامه‌ریزی درست توانست نظر مردم را جلب کند.

محمدرضا حیاتی (گوینده خبر): پایتخت، کلاه‌قرمزی و دورهمی

امسال مجموعه‌ها را جسته و گریخته دیدم و پایتخت5 و کلاه قرمزی را بیشتر دنبال می‌کردم. دورهمی را هم چندبار دنبال کردم و به نظرم برنامه بدی نبود، هرچند به لحاظ محتوا در قسمت‌های آخر با کمبودهایی مواجه شد. این سه اثر، اصلی‌ترین برنامه‌هایی بودند که در ایام نوروز دنبال می‌کردم و از آنجا که بقیه سریال‌ها را ندیده‌ام، قضاوتی نمی‌کنم تا در حق کسی اجحاف نشود.

خشایار اعتمادی (خواننده): حلقه عاطفی پایتخت

در نوروز فقط بیننده مجموعه پایتخت5 بودم. این سریال ویژگی‌های زیادی داشت و از همه مهم تر این بود که یک حلقه عاطفی بین اعضای خانواده وجود داشت که باعث می‌شد به همه اختلاف نظرها پایان بدهد. وقتی یک کار خوب باشد، حتما بیننده خودش را دارد و پایتخت توانست با یک اتمسفر عالی بیشتر خانواده‌های ایرانی را دور هم جمع کند و با علاقه به تماشای این مجموعه بنشینند.

فریبا کوثری (بازیگر): پایتخت نجات‌دهنده است

در ایام نوروز متاسفانه زیاد منزل نبودم و برای همین فرصت تماشای تلویزیون را نداشتم، اما شنیده‌ام پایتخت 5 سریال خوبی بوده است. چند سری گذشته آن را کم و بیش دنبال کردم، بخصوص فصلی که در ماه رمضان پخش شد. اصولا پایتخت، نجات‌دهنده برنامه‌های مناسبتی است.

منوچهر والی‌زاده (دوبلور و بازیگر): پایتخت همیشه شیرین است

امسال بیشتر برنامه‌های نوروز تلویزیون را دیدم؛ از فیلم‌های سینمایی که خودم و همکارانم دوبله کرده بودیم تا برنامه دورهمی و غیره. به طور کلی آقای مهران مدیری را خیلی دوست دارم و برنامه‌های ایشان را همیشه دنبال می‌کنم.

از بین سریال‌ها اما پایتخت5 را بیشتر دوست داشتم. به نظرم عوامل این مجموعه کار خیلی سختی داشتند و بخوبی توانستند از پس آن بربیایند. به همه خصوصا محسن تنابنده خسته نباشید می‌گویم. پایتخت همیشه قصه شیرین و جالبی دارد و از این که در این سری هومن حاجی عبداللهی حضوری پررنگ داشت خیلی خوشم آمد. هومن دوست عزیز من است که بازی‌اش را هم خیلی دوست دارم.

سیامک اطلسی(بازیگر): سروش جمشیدی دورهمی بااستعداد است

من در ایام نوروز سفر بودم و خیلی کم برنامه‌های تلویزیون را دنبال کردم. بین برنامه‌هایی که دیدم، دورهمی را خیلی دوست داشتم. به نظرم این برنامه هم سرگرم کننده است و هم این‌که چیزی به داشته‌های مخاطب اضافه می‌کند. واقعا اجرای استاد مهران مدیری عالی است. همچنین سروش جمشیدی، بازیگر این برنامه با استعداد است و تلاش می‌کند کارش را به بهترین شکل انجام بدهد. درباره مجموعه‌های نوروزی هم باید بگویم من فقط پایتخت5 را دیدم. این سریال به نظرم خوب بود، اما خیلی مرا جذب نکرد. شاید برای مردم آن منطقه از شمال که این سریال درباره‌شان ساخته شده، جالب باشد. البته من به نظرات مردمی احترام می‌گذارم، زیرا شنیده ام این مجموعه با اقبال زیاد رو‌به‌رو شده است.

سیما خضرآبادی (بازیگر): از پسرعمه‌زا خوشم می‌آید

امسال در ایام نوروز خیلی درگیر سفر بودم و تنها توانستم قسمت‌هایی از کلاه‌قرمزی را تماشا کنم. همیشه کلاه‌قرمزی را دوست داشتم و امسال هم به نظرم مثل همیشه عالی و جذاب بود. همه عروسک‌های این برنامه را دوست دارم، اما شخصیت پسر عمه‌زا بیشتر خوشم می‌آید. دورهمی را پیش از ایام عید دنبال می‌کردم و این برنامه را هم دوست دارم، اما در نوروز متاسفانه نتوانستم آن را ببینم.

فاطمه آل‌عباس (گوینده رادیو): خانواده‌ام بیننده پایتخت بودند

اگر بخواهم از ابتدا شروع کنم، باید بگویم برنامه تحویل سال احسان علیخانی را خیلی دوست داشتم و تماشای آن برایم جالب بود. در ایام نوروز همراه با اعضای خانواده‌ام بیننده مجموعه پایتخت5 بودیم و خیلی با علاقه آن را دنبال می‌کردیم و لذت می‌بردیم. به عنوان یک مخاطب، به عوامل سازنده این مجموعه دست مریزاد می‌گویم که توانستند مخاطب را سرگرم کنند. همچنین به همکار خوبم هومن حاجی عبداللهی خسته نباشید می‌گویم که خیلی خوش درخشید و به زیبایی نقشش را بازی کرد. دغدغه‌هایی که کاراکترهای مجموعه پایتخت داشتند برایم مردم قابل لمس بود و همین باعث می‌شد تا جذب این مجموعه شوند. با توجه به این‌که کودک درونم فعال است، برنامه کلاه قرمزی را هم خیلی دوست داشتم و برایم جذاب بود. با این برنامه می‌توانستیم بخندیم.

سونیا پوریامین (مجری): یک برنامه‌ریزی منسجم

برنامه‌ریزی و چینش برنامه‌های تلویزیون در ایام نوروز خیلی خوب بود، چراکه پاسخگوی طیف‌های مختلف جامعه بود و هر فردی با توجه به علایق و سلایق‌اش برنامه یا سریالی را دنبال می‌کرد. همین باعث شد بینندگان در ایام نوروز با طیف گسترده‌ای از برنامه‌هایی با موضوعات مختلف رو به‌رو شوند، حتی در سریال‌های تلویزیونی هم این مساله رعایت شده بود، اما از میان همه برنامه‌های تلویزیونی من دورهمی را خیلی دوست داشتم. به نظرم این برنامه توانست طرفداران خودش را پیدا کند. همچنین برنامه مردان آهنین هم مورد توجه جوانان قرار داشت. فیلم‌های سینمایی هم خیلی خوب انتخاب شده بود و مخاطب را سرگرم می‌کرد. از میان سریال‌های تلویزیونی، پایتخت5 خیلی خوب بود. موضوع، لوکیشن، کارگردانی و بازی‌ها عالی بود. سریال‌های تعطیلات رویایی و دیوار به دیوار2 اما برایم جذاب نبود. به نظرم تعطیلات رویایی اصلا هیچ جذابیتی برای مخاطب نداشت، ولی هیات‌مدیره را ندیدم و نمی‌توانم درباره آن نظر بدهم.

کیهان ملکی (بازیگر): ایرانگرد و مجری خوبش

امسال قسمت‌هایی از مجموعه پایتخت5 و چند قسمت از ایرانگرد را دیدم. البته تماشاگر بخش‌هایی از برنامه‌های لحظات تحویل سال هم بودم، اما ساختار این برنامه‌ها را دوست نداشتم. مجموعه‌ای که توجهم را جلب کرد همین پایتخت بود؛ بخصوص در نیمه اول که حال و هوایی طنز داشت. همیشه خلأ اثر باکیفیتی مثل ایرانگرد در تلویزیون احساس می‌شد و حتی خودم ایده ساخت برنامه‌ای شبیه آن را در ذهن داشتم. به نظرم مجری‌اش تسلط خوبی روی چیزهایی که می‌گفت، داشت. این برنامه را هم دنبال می‌کردم و دوست داشتم.

خشایار الوند (فیلمنامه‌نویس): فیلم‌های سینمایی جذاب

گرچه خودم نویسنده سریال پایتخت5 بودم، اما خوشحالم این سریال مورد توجه مردم قرار گرفته و اتفاق نظر درباره این سریال داشتند و از تماشای آن لذت بردند. به غیر از این که سریال پایتخت را می‌دیدم، برنامه دورهمی را هم دنبال می‌کردم که برایم خیلی جذاب بود. به نظرم دورهمی یکی از برنامه‌های موفق تلویزیون است. درباره کلاه‌قرمزی هم باید بگویم از حد انتظار پایین‌تر بود، اما با این حال جزو برنامه‌های جذاب بود و می‌دیدم. شاید هم توقع ما از کلاه‌قرمزی بالا رفته و فکر می‌کنیم باید همیشه در اوج باشد. همچنین فیلم‌های سینمایی جذابی با ممیزی‌های کم پخش شد که این خیلی خوشایند بود.

مانی رهنما (خواننده و آهنگساز): بازی بی نظیر پایتخت‌ها

در ایام نوروز خیلی فرصت تماشای تلویزیون را نداشتم، اما هر شب سریال پایتخت5 را دنبال می‌کردم و برایم خیلی جذاب و دوست داشتنی بود. همه قسمت‌های این سریال را دیدم. ویژگی این سریال، بازی خوب بازیگران بود و همه حضوری بی‌نظیر داشتند. محسن تنابنده، احمد مهرانفر، علیرضا خمسه، ریما رامین‌فر و ... عالی بودند. همچنین هومن حاجی‌عبداللهی هم خیلی زیبا نقشش را بازی کرد. برنامه کلاه‌قرمزی هم جالب بود و مورد علاقه همسر و پسرم. من هم کنار آنها این برنامه را می‌دیدم و دوست داشتم. فقط ناراحت شدم چرا قسمت آخر پخش نشد و بی‌مقدمه از روی آنتن رفت.

نگین دادخواه (قهرمان اسکیت): پایتخت و کلاه‌قرمزی را دیدم

من در ایام نوروز خیلی فرصت تماشای تلویزیون را پیدا نکردم و پراکنده مجموعه پایتخت و کلاه قرمزی را تماشا می‌کردم. به نظرم این دو کار زیبا بود. البته از اطرافیان می‌شنیدم کلاه قرمزی نسبت به سال‌های گذشته خیلی قوی نیست، اما چون من پراکنده دنبال کردم، نمی‌توانم آن را با سال‌های گذشته مقایسه کنم و نظر بدهم، اما در مجموع همین دو اثر را که می‌دیدم، برایم جالب بود.

سپیده توکلی (قهرمان دو و میدانی): چرا پایتخت زود تمام شد؟!

راستش من فقط پایتخت5 را دیدم. این سریال خیلی قشنگ بود و ناراحت شدم چرا زود تمام شد. ای کاش تعداد قسمت‌های این سریال بیشتر بود، چون واقعاً مخاطب را سرگرم می‌کرد. من به عشق پایتخت هر شب تا ساعت 22 منتظر بودم تا این سریال را ببینم. بازی‌های خوب و طبیعی از حسن‌های این سریال بود؛ انگار واقعاً اعضای یک خانواده بودند. ضمن این‌که طنز سریال را هم دوست داشتم.

رضا فیاضی (بازیگر): فقط دورهمی را دیدم

من چند سالی است از تلویزیون دور افتاده‌ام. نمی‌دانم چرا دیگر تلویزیون سراغی از ما نمی‌گیرد. ضمن این‌که چند وقتی است کیش آمده‌ام و اینجا زندگی می‌کنم. کتابفروشی دارم و درکلاس‌های بازیگری تدریس می‌کنم. خیلی برنامه‌های نوروز را ندیدم. وقت‌هایی که همسرم دورهمی را می‌دید من هم آن را دنبال می‌کردم.

امیرمحمد زند (بازیگر): همه خوب بودند

از هر کدام از سریال‌هایی که در ایام نوروز امسال پخش شدند چند قسمتی را دیدم. سریال‌ها خوب بودند و امیدوارم این روند ساخت آثار نمایشی در تلویزیون ادامه‌دار باشد و سریال‌ها این‌قدر زود تمام نشوند. مردم بارها ثابت کرده‌اند به تلویزیون علاقه دارند و هرگاه اثر خوبی پخش می‌شود، جذب آن می‌شوند.

روند سریال‌سازی باید در تمام طول سال ادامه داشته باشد و بعد از پایان مناسبت‌های خاص، آنتن ناگهان خالی نشود. تلویزیون طیف مخاطبانی 80 میلیونی دارد و وقتی فردی چون مازیار میری که در سینما هم فعالیت دارد می‌آید و در تلویزیون سریال می‌سازد، این نشانگر توجه او به این رسانه است. من از سریال‌های امسال راضی بودم، اما از آنجا که ساختارهایشان باهم فرق می‌کرد و سبک کاری
هر کدام متفاوت بود، میانشان قضاوتی نمی‌کنم و فقط می‌گویم همه خوب بودند.

عباس غزالی (بازیگر): پایتختی‌ها همچنان محبوب هستند

در نوروز زیاد برنامه‌های تلویزیون را ندیدم اما پایتخت5 را به خاطر این که سری‌های قبل آن را دیده بودیم از میانه آن دنبال کردم. سریال را دوست داشتم. به نظرم همکارانم بازی‌های خیلی خوبی در این مجموعه داشتند و توانستند همچنان محبوبیت خود را حفظ کنند. با وجود این فکر می‌کنم این سری از نظر فنی یعنی کارگردانی کمی عقب‌تر از سری‌های گذشته آن قرار می‌گیرد. البته این مسأله را کاملا درک می‌کنم. چون خودم در آثار دفاع مقدس و تولیدات بزرگ شرکت داشتم می‌دانم که کارگردان برای این که بخواهد کارش را در آثار این چنینی به نحو احسن انجام دهد نیاز به آرامش دارد و این چیزی است که در تولیدات عظیم کمتر وجود دارد.

بهروز تشکر(مجری): تلویزیون مردم را سرگرم کرد

تلویزیون برنامه‌های متنوعی را در قالب سریال، فیلم سینمایی، مسابقه، ترکیبی، طنز و ... در ایام نوروز پخش کرد و مردم می‌توانستند با تماشای این برنامه‌ها چند ساعت سرگرم باشند. این اتفاق خوبی بود. در واقع کسانی که نتوانستند در این ایام سفر بروند، تلویزیون اوقات فراغت خوبی را برایشان شکل داد. من هم در این ایام سریال پایتخت5 و مسابقه پنج ستاره را دیدم. بهترین انتخابم هم سریال پایتخت است که توانست با موضوع جذاب و بازی‌های شسته و رفته مردم را سرگرم کند.

علی اشکانی (مربی کشتی فرنگی): بموقع خانه می‌رفتم

با توجه به این‌که درگیر تمرینات بودم، خیلی برنامه‌های تلویزیون را در ایام نوروز دنبال نکردم، اما سریال پایتخت5 را می‌دیدم و برایم خیلی جذاب و سرگرم کننده بود، حتی خودم را زود به خانه می‌رساندم تا بتوانم پایتخت را ببینم. بقیه برنامه‌ها را پراکنده دیدم و نمی‌توانم خیلی اظهار نظر کنم.

بردیا کیارس (آهنگساز): فقط کلاه‌قرمزی

به نظرم خیلی در ایام نوروز برنامه‌های خوبی تدارک دیده نشده بود و فقط کلاه قرمزی برای مخاطب جذاب و تماشایی بود. واقعا با دیدن کلاه‌قرمزی سرگرم می‌شدیم. اما بقیه برنامه‌ها را دوست نداشتم و دنبال هم نمی‌کردم.

داریوش اسدزاده (بازیگر): هیچ‌کدام مرا جذب نکرد!

من در ایام نوروز برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی را دیدم، اما هیچ‌کدام از آنها به لحاظ موضوع برایم جالب نبود و نتوانست سرگرمم کند، حتی سریال پایتخت5 هم برایم معمولی بود. گرچه طیف گسترده‌ای از مردم این مجموعه را دوست داشتند، اما برای من جذاب نبود.

شعله قهرمانی (مجری): فراموش کردن مشکلات با دورهمی

امسال مسافرت بودم و نتوانستم همه مجموعه‌ها و تولیداتی را که روی آنتن می‌رفتند، ببینم اما از بین مجموعه‌های دیگر فرزندانم سریال پایتخت5 را می‌دیدند و من هم با آ‌نها به تماشا می‌نشستم. به نظرم مجموعه بدی نبود و با این حال قطعا می‌توانست سرگرم‌کننده‌تر باشد و مخاطبان همیشگی‌اش را بیشتر به خود جذب کند. برنامه دورهمی با اجرای مهران مدیری را هم تماشا می‌کردم. برنامه‌ای بود که با آن می‌شد خندید و برای دقایقی مشکلات را فراموش کرد؛ لذا من مجموعه دورهمی را به عنوان برنامه موردعلاقه‌ام در نوروز 97 انتخاب می‌کنم.

مهران نائل (بازیگر): تلویزیون تماشاگر دارد

نوروز امسال در سفر بودم و متاسفانه نتوانستم همه سریال‌ها را به طور کامل ببینم. از بین آثاری که پخش شد، مجموعه کلاه‌قرمزی را بیشتر دوست دارم چرا که دوستانم در آن حضور دارند. پایتخت5 را هم کمتر دیدم، اما می‌دانم مردم این مجموعه را دوست داشتند و پیگیرانه دنبال می‌کردند. خوشحال می‌شوم که می‌بینم تلویزیون این‌طور تماشاگر دارد و مردم برنامه‌هایش را دنبال می‌کنند. این اتفاق خوبی است.

علیرضا ناصحی (بازیگر): کلاه‌قرمزی و داداش گلم

امسال عید تلویزیون را دنبال می‌کردم و خودم هم در کلاه‌قرمزی، صداپیشگی شخصیت داداش گلم را که امسال به مجموعه آمد، به عهده داشتم. علاوه بر کلاه‌قرمزی که برایم عزیز و دوست‌داشتنی است، مجموعه پایتخت را هم دنبال می‌کردم و می‌دیدم.

مجتبی تونه‌ای (مدیر شبکه‌ رادیویی معارف): ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی

فکر می‌کنم عملکرد تلویزیون در زمینــــــه برنامه‌های سرگرمی – تفریحی ویژه نوروز مناسب بود و آثار سرگرم‌کننده خوبی را روی آنتن فرستاد. کم و بیش سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیون را در این مدت دنبال ‌کردم اما بیشتر پیگیر اخبار و برنامه‌های رادیو بودم. اگر بخواهم از میان سریال‌ها یکی را انتخاب کنم، ‌باید بگویم که سریال پایتخت 5 را بیشتر پسندیدم. چون سبک زندگی اسلامی ایرانی را ترویج می‌کرد و سادگی،‌ صمیمیت و روابط مناسب خانوادگی را به زیبایی به تصویر می‌کشید. همچنین درون‌مایه طنز این سریال از جذابیت‌های آن است که به جذب مخاطب کمک می‌کند. من فصول پیشین این مجموعه را هم دنبال می‌کردم؛ آمار و بازخوردهای مردم در اجتماع نشان می‌دهد که از سریال‌های پربیننده سیماست.

قاسم افشار (خواننده): نمره قبولی به تلویزیون

عید امسال از میان مجموعه‌های تلویزیونی مختلف، من مجموعه پایتخت5 را دنبال می‌کردم و تمام قسمت‌هایش را می‌دیدم و دوست داشتم. هر سال تلویزیون فیلم‌های سینمایی مختلفی هم از شبکه‌های گوناگون روانه آنتن می‌کند که من اکثرا این فیلم‌ها را دنبال می‌کنم و راضی بودم. در بخش برنامه‌های تحویل سال هم تقریبا همه برنامه‌ها را تا حدی تماشا کردم و چندان راضی نبودم. به نظرم باید از این پراکندگی جلوگیری شود، چرا که تعدد برنامه‌های شبکه‌های مختلف باعث پرت شدن حواس مخاطبان می‌شود. در مجموع نوروز امسال تلویزیون در حد توانش راضی‌کننده عمل کرد و نمره قبولی به آن می‌دهم.

بیوک میرزایی (بازیگر): بها به شبکه مستند

امسال عید تقریبا تمام برنامه‌ها را دیدم و اثری که برایم جذابیت داشت، مجموعه پایتخت5 بود. مسابقه‌ای که پژمان بازغی اجرایش می‌کرد (کودک‌شو) هم به نظر جالب می‌آمد. علاوه بر این، اصولا همیشه آثار مستند و بعد اخبار را از تلویزیون دنبال می‌کنم. به نظرم شبکه مستند سیما، شبکه‌ای موفق است و عواملش زحمات زیادی می‌کشند، اما کمتر دیده می‌شوند. باید به آنها هم بها داد و حمایت از آثار مستند مهم است.

ناهید مسلمی (بازیگر): جای هیات‌مدیره خالی بود

چون امسال درگیر بازی در مجموعه هیات مدیره بودم، خیلی نتوانستم برنامه‌های نوروزی و سریال‌های ویژه این ایام را دنبال کنم. چند قسمتی پایتخت5 را به خاطر بازی دوستانم در آن دیدم. از هیات مدیره هم تعریفی نمی‌توانم بکنم، چون خودم در آن بازی کردم و ممکن است موجب سوء تفاهم شود. اما به نظرم جای سریالی با چنین محتوای آموزشی در تلویزیون خالی بود. آموزش فرهنگ آپارتمان‌نشینی از ضروریات است و باید تلویزیون برای ارتقای آن گام بردارد. هیات مدیره تا حد زیادی روی این موضوع دست گذاشته و به نظرم تا اینجا موفق بوده است.

سوگل طهماسبی (بازیگر): کلاه‌قرمزی را خیلی دوست داشتم

نوروز امسال به چابهار سفر کرده بودم و در نقطه‌ای بودم که امکان دسترسی به آنتن تلویزیون فراهم نبود. با این حال تا جایی که فرصت بود و می‌توانستم، کلاه‌قرمزی و پایتخت5 را دیدم. مجموعه کلاه‌قرمزی را خیلی دوست دارم؛ چون توسط افرادی ساخته شده است که جایگاهی تثبیت‌شده در تلویزیون دارند و همیشه موفق بوده‌اند. از ابتدا هم انتظار می‌رفت مجموعه با همین کیفیت باشد. ضمن این‌که کلاه‌قرمزی تداعی‌کننده تمام خاطرات کودکی‌ام است و طبیعتا از مجموعه‌های دیگر بیشتر دوستش داشتم.

اردشیر رستمی (بازیگر و کاریکاتوریست): چشم شب روشن صالح علا

در نوروز امسال تلویزیون را کم و بیش دیدم. به نظرم تلویزیون اخیرا دارد تکان‌هایی می‌خورد، مجموعه‌های نمایشی بیشتر ساخته می‌شوند، رویکردها بهتر شده‌اند و این اتفاق خوبی است. با این حال باز هم جا دارد نشاط و شادی‌بخشی در مجموعه‌ها بیشتر شود و این رسانه حال خوب به مردم ببخشد. امسال از بین مجموعه‌های تلویزیونی پایتخت5 را دنبال می‌کردم و دوست داشتم. برنامه چشم شب روشن با اجرای آقای صالح‌علا را هم همیشه دنبال می‌کنم و معتقدم این مجری کارش را خوب بلد است و برنامه خوبی برای مخاطبان اجرا می‌کند.

عبدالرضا اکبری (بازیگر): طنز سالم برنامه‌های نوروزی

در نوروز امسال دو مجموعه پایتخت5 و کلاه‌قرمزی را به طور کامل دیدم. نوروز همان‌طور که از نامش پیداست، بهاری است که در آن همه‌چیز تغییر می‌کند، طبیعت نو می‌شود و انسان‌ها هم دلشان می‌خواهد در این ایام شاد باشند و بگویند و بخندند. بنابراین مسلم است که در این ایام چگونه برنامه‌هایی باید بیشتر پخش شوند و چه رویکردی داشته باشند. برنامه‌های ویژه نوروز باید در وهله اول شاد باشند، از مسائل پیچیده فرهنگی و روانی دوری کنند و طنزی سالم داشته باشند. چنانچه بر این اساس در نوروز برنامه‌سازی کنیم، مردم را شاد کرده‌ایم و آنها اثرمان را دنبال خواهند کرد. به نظرم ما مخاطبان در طول سال به قدر کافی مشکلات داریم و با مسائل مختلف مواجه‌ایم، پس طبیعی است دلمان می‌خواهد از هر تنشی رها باشیم.

اشکان اشتیاق (بازیگر): رضایت مردم شرط است

امسال عید سفر بودم و بنابراین فقط توانستم مجموعه پایتخت5 را دنبال کنم. این‌طور که از اطراف شنیده‌ام و مردم می‌گویند، این مجموعه امسال هم با استقبال مخاطب مواجه بوده و همه دوستش داشته‌اند. رضایت مردم، شرط کافی است و هر برنامه‌ای که بتواند رضایتشان را جلب کند، اثری موفق است.

آناهیتا افشار (بازیگر): بگذارید شش و هفتش هم ساخته شود

برنامه‌های تلویزیون را به طور کلی دنبال می‌کنم اما در نوروز خیلی فرصت نکردم همه برنامه‌ها را پیگیری کنم. دورهمی را گاهی تماشا کردم و آن هم بیشتر به واسطه این بود که بعضی از آشنایان و دوستانم به عنوان مهمان در این برنامه حضور داشتند. از میان سریال‌ها پایتخت 5 را تقریبا دنبال کردم و در جریان تمام سریال‌های پخش شده نیستم. فکر می‌کنم شاید بقیه سریال‌ها خیلی خوب نبوده‌اند که کمتر اسمی از آنها به میان مردم آورده می‌شود. از سری اول پایتخت جزو مخاطبان آن بوده‌ام و فکر می‌کنم چون مخاطبان خاطره سری یک، 2، 3 و 4 آن را داشتند توانستند بهتر با آن ارتباط برقرار کنند. همه این مجموعه را می‌بینند و من هم مثل بقیه آن را دنبال می‌کنم. سریال، طنز خوبی دارد و محتوای آن هم قابل توجه، جذاب و بامزه است. سریال‌های ما معمولا در یک یا نهایتا دو فصل ساخته می‌شوند و اگر فصل سوم آنها ساخته شود خیلی بد از آب درمی‌آیند و غیرقابل دیدن می‌شوند. پایتخت اما توانسته در پنج سری محبوبیت خود را حفظ کند. هر بار در هر سری از این مجموعه چیزهایی وجود دارد که برای مخاطب جذاب است. وقتی در سری‌سازی موفق است، چرا که نه!؟ بگذار شش و هفت آن هم ساخته شود.

مریم سرمدی (بازیگر): سادگی و خامی جیگر

من جز کلاه‌قرمزی برنامه دیگری را ندیدم و این برنامه را همیشه دوست داشتم. فکر می‌کنم صرف داشتن مخاطب برای کیفیت یک برنامه تعیین کننده نیست و فاکتورهای دیگری هم مهم است. حضور یک تیم خوشفکر و دلسوز باعث موفقیت همیشگی کلاه قرمزی است. تیمی که در جهت فرهنگ‌سازی کار می‌کنند. با توجه به این که اصولا کارهای گروهی در ایران کم انجام می‌شود، این گروه بسیار خوب و همراه بوده‌اند که توانسته‌اند این همه سال با یکدیگر همکای‌های موفق داشته باشند. از دیگر ویژگی‌های این برنامه ساختار متفاوت آن است. در واقع کلاه‌قرمزی به گونه‌ای است که فقط به مخاطب کودک توجه نمی‌کند و والدین را وامی‌دارد در کنار کودکان به تماشای این برنامه بنشینند. اولیا پس از دیدن این برنامه دست خالی باز نمی‌گردند. برنامه‌های کودک دیگر را تماشا کردن صرفا به جهت تفنن است اما این برنامه علاوه بر سرگرمی وجوه دیگری هم برای مخاطب بزرگسال دارد. عروسک‌های بامزه برگ برنده دیگری برای این برنامه است؛ عروسک‌هایی که
هر‌کدام وجهی از یک کودک را نشان می‌دهند. من جیگر را از بقیه شخصیت‌ها بیشتر دوست دارم چون سادگی و خامی یک کودک را بخوبی نشان می‌دهد.

نگار عابدی (بازیگر): فقط پایتخت را می‌دیدم

سال گذشته در تمام طول سال مشغول فعالیت بودم و بنابراین ترجیح می‌دادم نوروز و تعطیلاتم بیشتر به خلوت بگذرد. تنها مجموعه‌ای که به طور کامل تماشا کردم، پایتخت5 بود که بسیار دوستش داشتم. معتقدم سیروس مقدم بازیگرانش را خیلی خوب می‌شناسد و کارگردانی برجسته است. بجز من، در اطرافم هم همه این مجموعه را می‌دیدند و از آن رضایت داشتند.

مالک سراج (بازیگر): دورهمی بازیگران در هیات‌مدیره!

عید امسال پایتخت و کلاه‌قرمزی را می‌دیدم. هر دو خوب بودند و دوستشان داشتم. این دو مجموعه خوب بودند و مجموعه‌های دیگر را آثار ضعیفی دیدم. برای مثال دیوار به دیوار 2 به نظرم طنزی مضحک داشت و در هیات‌مدیره هم کسی بازی نمی‌کرد و بیشتر به منزله دورهمی بازیگران بود! این دو اثر را اصلا دوست نداشتم.

جواد طوسی (منتقد): پایتخت را دوست نداشتم

از میان مجموعه‌های نوروز امسال تلویزیون فقط پایتخت5 را جسته گریخته دیدم و دوستش نداشتم. در نگاه کلی، در مجموعه‌های تلویزیونی نوروز نوعی بی‌انگیزگی به چشم می‌خورد و گویی همه از سر رفع تکلیف، فقط می‌خواستند وظیفه‌شان را انجام دهند. توافقی میان نویسنده و کارگردان‌ها در نگارش و ساخت آثار دیده نمی‌شد و در چنین شرایطی بدیهی است که ارتقای کیفی هم میسر نباشد. منطق‌پذیری بزرگ‌ترین ایراد وارد به سریال‌های امسال بود و حتی پایتخت هم می‌توانست در قسمت‌های مربوط به داعش زبان و لحن طنزش را حفظ کند که این کار را نکرد.

فقیهه سلطانی (بازیگر): پایتخت بهترین بود

در نوروز برنامه دورهمی را دیدم و از طرفداران آن و اجرای آقای مدیری هستم. از میان سریال‌ها هم پایتخت 5، هیات‌مدیره و دیوار به دیوار را دیدم. به نظرم مسلما میان مجموعه‌های تلویزیونی پایتخت بهترین بود و دلیل آن هم کاملا مشخص است. زمین تا آسمان با سریال‌های دیگر فرق داشت و برای ساخت آن زحمت بسیاری کشیده بودند. کم و بیش پایتخت را از سری نخست دنبال کرده بودم اما امسال نتوانستم که دنبال نکنم و به نظرم پایتخت 5 خیلی خوب بود و از این نظر با دیگر آثار قابل مقایسه نیست. مشخص بود برای این سریال سرسری از کنار هیچ مسأله‌ای نگذشته بودند. برای کوچک‌ترین چیزها هم وقت گذاشته و زحمت کشیده بودند و فکر می‌کنم نتیجه‌اش را هم دیدند. همچنین از نظر فیلمنامه مضمون،‌ آغاز، اوج و پایان خوبی داشت و بازی‌ها هم مثل همیشه خوب بود.

ملیکا زارعی (بازیگر): پایتخت را به همه توصیه می‌کردم

همه سریال‌ها را دنبال کردم اما به نظرم میان آنها سریال پایتخت 5 خیلی خوب بود و من تکرارش را هم دنبال می‌کردم و می‌گفتم ای کاش بقیه شبکه‌ها هم پایتخت نشان می‌داد. حتی سکانس‌هایی از آن را که در فضای مجازی منتشر می‌شد بارها و بارها می‌دیدم. من سری یک تا چهار این مجموعه را ندیده بودم و اصلا وقتی پخش می‌شد ترجیح می‌دادم یک شبکه دیگر را ببینم ولی امسال مجموعه را دیدم. وقتی قسمت اول را تماشا کردم ترجیح دادم آن را به عنوان بیننده دنبال کنم. هر کس را هم می‌دیدم می‌گفتم امسال تماشای پایتخت را از دست ندهید. به نظرم ساختار بسیار خوبی داشت و همه عوامل تولید برای آن زحمت کشیده بودند. امروز داشتم فکر می‌کردم این مجموعه، تنها سریالی بود که در قسمت آخر سریع به جمع‌بندی نرسید و پایان‌بندی‌اش کاملا درست بود. آقای مقدم تمام سکانس‌ها و پلان‌ها را خوب درآورده بودند. فکر می‌کنم پایتخت نه‌تنها به دل من بلکه به دل همه مردم نشست و زحمات همه عواملش در لحظه به لحظه سریال دیده می‌شد. دلم می‌خواهد به همه کسانی که در این مجموعه زحمت کشیدند خسته نباشید بگویم و تشکر کنم که در نوروز ما را پای تلویزیون نشاندند.

شهرزاد کمال‌زاده (بازیگر): یک کار گروهی موفق

من فقط پایتخت 5 را تماشا می‌کردم. موفقیت این سریال قطعا نتیجه تلاش و تجربه تک تک دوستانی است که در این مجموعه حضور داشتند و می‌خواستند در دل مخاطب راه پیدا کنند. فکر می‌کنم وقتی از جان و دل مایه بگذاری نتیجه‌ خوبی حاصل می‌شود. فکر می‌کنم سری پنجم این سریال بهترین فصل آن بود.

سینا رازانی (بازیگر): خاطره‌بازی با قوی‌ترین مردان ایران

این روزها مشغول فیلمبرداری مجموعه تازه‌ای هستیم که ضبطش در طول ایام عید هم ادامه داشت. بنابراین تنها زمانی که برای تماشای تلویزیون داشتم، شب‌ها بود که پایتخت5 و قوی‌ترین مردان ایران را دنبال می‌کردم. هر دوی این آثار برایم خاطره‌انگیزند؛ بویژه مسابقه قوی‌ترین مردان که پخش دوباره‌اش به منزله تجدید خاطره‌ای با سری‌های قبلش بود و دوستش داشتم. پایتخت هم که امسال مورد توجه همه بود، حتی سر کار بچه‌ها در موردش صحبت می‌کردند و در مجموع، سریال‌ها امسال نظر مردم را جلب کردند. بیشتر این آثار فصل‌های جدید سری‌های قبلی‌شان بودند و این نشانه‌ای از موفقیت این آثار است.

نیما کرمی (مجری): انتخاب پایتخت دلیل نمی‌خواهد

از میان برنامه‌های نوروزی دورهمی و پایتخت 5 را تماشا می‌کردم و هر دو را دوست داشتم. بین سریال‌ها قطعا انتخابم پایتخت 5 است و به نظرم این انتخاب دلیل نمی‌خواهد چون این مجموعه تلویزیونی از همه نظر خوب بود.

ساغر عزیزی (بازیگر): بلاهت‌های فامیل دور

کلاه‌قرمزی را دنبال می‌کردم. این برنامه را از بچگی می‌بینم و هنوز دوستش دارم. به نظرم رسالت تلویزیون تنها سرگرم کردن مخاطب نیست و این وظیفه را کلاه‌قرمزی بخوبی انجام می‌دهد و علاوه بر سرگرمی در راستای فرهنگ‌سازی هم تلاش می‌کند و گاه معضلاتی را نشان می‌دهد که دغدغه‌ها و مشکلات جامعه امروز ماست. برای همین از من 40 ساله تا فرزندم این برنامه را دوست دارد و با آن همراه می‌شود. مثلا قسمتی بود که داد و بیداد آقای همسایه مزاحمت ایجاد می‌کرد اینها مشکلاتی است که ما امروز با آن درگیر هستیم یا مشکلاتی که بر اثر بلاهت فامیل دور برایش پیش می‌آید، جنبه آموزشی دارد.

لیدا عباسی (بازیگر): بازیگران پایتخت عالی بودند

در نوروز ایران نبودم اما روزهای آخر که بازگشتم، دیدم بچه‌های خانه از پایتخت 5 تعریف می‌کنند و خیلی آن را دوست دارند، به همین خاطر چند قسمت پایانی سریال را دیدم. چون به طور کامل این سریال را دنبال نکرده‌ام نمی‌توانم راجع‌به قصه‌اش قضاوت کنم اما در همین چند قسمتی که دیدم بازی بازیگران توجهم را جلب کرد. به نظرم کار سختی در این سریال داشتند و بخوبی از پس بازی کردن شخصیت‌هایی که به آنها شباهتی ندارند، برآمدند. بازیگران قابل، هوشمند و توانایی در این سریال حضور دارند و همین که توانسته‌اند مردم را پای تلویزیون بنشانند، نشان‌دهنده هنر آنهاست.

محمدصادق رحمانیان (مدیر شبکه رادیویی فرهنگ): پشت سرگذاشتن برخی خطوط قرمز

من مشخصا سه برنامه را در نوروز دنبال می‌کردم. کلاه‌‌قرمزی از شبکه دوی سیما، سریال پایتخت از شبکه یک و برنامه دورهمی از شبکه نسیم. گاهی وقت‌ها فیلم‌های سینمایی شبکه چهار سیما و فیلم‌های سینمایی خارجی شبکه نمایش را هم تماشا می‌کردم. فکر می‌کنم از میان تمام برنامه‌ها مجموعه پایتخت 5 جذاب‌تر بود. یک سری از جذابیت‌هایی که معمولا در تلویزیون کمتر دیده می‌شود در این مجموعه پخش شد و در واقع مقداری از خطوط قرمز آثار دیگر را پشت سر گذاشت.

گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها