شاید امروز؛ روز آخر است...

همین دیروز گفتند که آرش، پسر مریم خانم، تصادف کرد و فوت شد. دختر حاج علی هم یکباره ایست قلبی کرد و تمام. مسافرهای نوروزی عید هم به امید سفر به یک شهر زیبا راهی شدند، اما واقعا سفر کردند.
کد خبر: ۱۱۳۵۴۷۵

اصلا حواست هست که انگار همین دیروز بود که روزگار سال 1396 را به 1397 تحویل داد، اما الان حدود یک ماه از آن 365 روز سال جدید گذشته است. درست همین جاست که میفهمم معنی این حرف امام علی(علیهالسلام) را که گفت: «فرصت، چون ابر میگذرد. پس، فرصتهای پیشآمده برای انجام کار خوب را غنیمت بدانید». به نظرم کار خوب هم شاید همان اهداف آدم است که میخواهد نسبت به روز گذشتهاش رشد پیدا کرده باشد. همان اهدافی که معنیبخش تمام کارها و رفتارهای ماست و سرمایه اصلی رسیدن به آنها هم، وقت ماست. بهنظرت حالا با وجود چنین خطری که در کمین تمام شدن سرمایه است، چه معنی دارد ساعتها به صفحه گوشیات نگاه میکنی و بیهدف میچرخی؟ حتما فکر هم میکنی که اوقات فراغتت را پر میکنی؟ البته شاید درست باشد، اگر فارغ از رسیدن به هدف زندگی شده باشیم، واقعا این روزها کلا من و تو در اوقات فراغت به سر میبریم.

ما مثل خیلیها در تلاشیم که به رفاه بالایی برسیم و بیشترین زمان ما صرف بهدست آوردن پول شده است. حالا به نظرت ثروت ما در برابر ثروت مرحوم استیو جابز چقدر است؟ مطمئنا رقم ثروت ما در برابر آن چیزی نیست. اما نکته جالب در مقایسه ثروتهایمان نیست، نکته اینجاست که جابز، مدیر موفق شرکت اپل، سازنده گوشیهایی که در جامعه ما داشتناش یعنی رفاه بالا، گفته: «هر روز طوری زندگی کنید که بهنظر آخرین روز زندگی شماست و اگر همینطور ادامه دهید، بالاخره یک روز به صحیحترین شیوه ممکن زندگی خواهید کرد». حالا من و تو اگر بدانیم چند ساعت دیگر نیستیم، بیشک تمام تلاشمان میکنیم که پروندههای نیمهتمام زندگیمان را ببندیم و تمام کارهایمان را با بیشترین سرعت ممکن انجام میدهیم، طوریکه ثانیهای هدر نرود. بهنظرم مشکل در همین نقطه شروع هر صبح ماست که باعث شده خیلی عقب بمانیم از اهدافمان؛ ما هر صبح میگوییم: باز صبح شد! بهجای آنکه بگوییم: حساب عمرمان را خدا شارژ کرد. سرمایهای که خدا هم روی آن قسم خورد، «والعصر؛ قسم به وقت». شاید روی نقطه تعادل نایستادیم، تعادلی که امام حسن(علیهالسلام) فرمودند: «برای دنیای خـودت چنان عمل کن که گویا در دنیا تا ابد زندگی میکنی؛ و برای آخـرت خـودت چنان عمل کن که گویا همین فردا میمیری.»

حالا به نظرت، آگاه، کسی نیست که بداند ارزش دقایقی که سپری میکند، چقدر است؟ دلارفروشها بهتر از من و تو فهمیدند که سرمایه ارزی یک کشور شاید ساعتی تغییر کند، پس حواسمان را به تجارت با دنیا جمع کنیم و وقتمان را صرف حرفهای اصلی کنیم.

پرستو مرادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها