بی‌ثباتی در بازار ارز و مشخص نشدن تعرفه‌های پزشکی به مشکلات بیماران و خانواده‌هایشان دامن می‌زند

بیماری ارز و تعرفه

نماینده مردم تهران در مجلس از افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت داروهای بیماران خاص به دلیل نوسانات باز ارز انتقاد کرد و گفت: در حالی که این داروها با ارز چهار ماه پیش خریداری شده است نباید به قیمت دلار روز به فروش برسند.
کد خبر: ۱۱۳۴۶۰۸

به گزارش خانه ملت، فاطمه ذوالقدر با بیان این که وزارت بهداشت باید به افزایش قیمت داروهای بیماران خاص ورودی جدی داشته باشد، افزود: افزایش غیرمنطقی قیمت داروها مشکلات اقتصادی زیادی را برای بیماران و خانوادههای آنها به وجود میآورد.

وی ادامه داد: از وزارت بهداشت تقاضا داریم با ورود جدی به این موضوع قیمتها را کنترل کرده و اجازه ندهد سودجویان و دلالان با قیمتهای غیرواقعی در بازار دارو آشفتگی ایجاد کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که توجیه قانونی مناسبی برای افزایش قیمت بیماران خاص وجود ندارد، تصریح کرد: باید با سودجویان و دلالان به صورت قاطع برخورد کرد.

بازار بیثبات سلامت

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نیز افزایش قیمت ارز را موجب بی ثباتی در قیمت لوازم پزشکی، تجهیزات مصرفی، دارو و خدمات درمانی دانست. به گزارش مهر، ایرج خسرونیا افزود: افزایش قیمت دلار و بی ثباتی بازار ارز موجب سونامی بالا رفتن قیمت خدمات پزشکی، احتکار، گرانفروشی و بازار سیاه دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی خواهد شد.

وی با اشاره به بدهیهای سنگین و معوق مراکز درمانی کشور به شرکتهای تجهیزات پزشکی و دارویی، حتی پزشکان و پرسنل درمانی، عنوان کرد: متاسفانه سازمانهای بیمه گر بیش از یک سال است که بدهی خود را پرداخت نکرده اند؛ از سوی دیگر افزایش قیمت دلار و پیامدهای متعاقب آن نیز عاملی در تشدید مشکلات برای همه سطوح خواهد بود.

خسرونیا با اشاره به کمک حمایتی اعلام شده از سوی دولت، گفت: با توجه به این که لوازم و تجهیزات از مبادی و مسیرهای مختلف وارد کشور میشود، افزایش و ناپایداری قیمت ارز، ناپایداری و افزایش حتمی هزینههای درمانی را در پی خواهد داشت.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران افزود: بدهیهای معوق و نپرداختن بموقع حقالزحمه همچنین احتمال گرانی خدمات درمانی و پزشکی، کالا و تجهیزات مرتبط مهمترین نگرانی کنونی است که با کاهش قیمت دلار و بازگشت آرامش به بازار ارز تا حدی قابل کنترل خواهد بود. خسرونیا ادامه داد: متاسفانه همه امور در حوزه بهداشت، درمان و خدمات پزشکی با وجودبالغ بر واردات 70درصدی تجهیزات و 10درصدی دارو، ارتباط مستقیمی با قیمت ارز داشته و حتی بر قیمت مواد اولیه صنعت داروسازی کشور نیز اثر میگذارد. وی تاکید کرد: با کاهش ارزش ریال در مقابل دلار، فشار اقتصادی و معیشتی بر بیماران و کادر درمانی وارد خواهد شد، به این ترتیب شرکتها و مراکز درمانی مجبور به دریافت اختلاف قیمتها از مردم هستند.

نامشخص مثل، تعرفههای پزشکی

تعرفههای پزشکی سال 97 به رغم گذشت یک ماه از سال جدید، هنوز تعیین و اعلام نشده است. این در حالی است که هر دستگاهی میخواهد قصور در اعلام تعرفهها از سر خود باز میکند.

علیرضا اولیایی منش، دبیر شورای عالی بیمه سلامت در برنامه تلویزیونی نبض شبکه خبر در ارتباط با روند تعیین تعرفهها، گفت: همه بخشهای کشور باید از ابتدای سال از تعرفههای پزشکی آگاهی داشته باشند بویژه با توجه به گستردگی نیروها در بخش درمان کشور، این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. وی افزود: از سوی دیگر این پرسنل انتظاراتی دارند که باید به لحاظ مالی تامین شود، بحث قیمت تمام شده خدمات، حقوق و دستمزد کارمندی و کارگری و نیز رشد قیمت داروها که در کل، قیمت تمام شده خدمات را مشخص میکند و خود معیاری برای سقف تعرفهها به حساب میآید.

اولیایی منش یادآور شد: باید بپذیریم که منابع ما هم محدود است ؛ لذا براساس استانداردهای جهانی اول باید تعرفهها مشخص شود و بعد بودجه تخصیص داده شود، حال عکس این موضوع باعث میشود ارائه کننده قیمت تمام شده با تعرفه موجود فرق کند که نتیجه آن کاهش کیفیت و تخلفات در جامعه پزشکی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه کسریهای گذشته نمیتواند کسری انباشته در این حوزه را پوشش دهد. دولت در طول چند سال گذشته کمکهای قابل توجهی به حوزه سلامت کرده است که اگر این مساعدتها نبود، میزان این کسریها چشمگیرتر از این میبود اما حقیقت این است که این کسریها همچنان وجود دارد لذا باید در جایی این کسریها صفر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها