عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد به افرادی که با مصرف سیر دچار تپش قلب می‌شوند، توصیه کرد: طبع سیر با پختن از بین نمی‌رود و این افراد باید در مصرف سیر پخته نیز احتیاط کنند .
کد خبر: ۱۱۳۳۲۲۳

سیدکاظم کاظمینی، متخصص طب ایرانی افزود: یکی از خواص سیر تاثیرگذاری آن در کاهش چربی خون و رقت خون است و علاوه بر آن به کاهش فشار خون نیز منجر میشود. بعلاوه مصرف سیر تازه از سیر خشک بهتر است و خواص بیشتری بردارد .

وی تاکید کرد: از نظر طب ایرانی درجه گرمی و خشکی سیر بسیار بالاست و برخی افراد پس از خوردن آن دچار تپش قلب میشوند، در حالی که طبع سیر با پختن از بین نمیرود و این افراد باید در مصرف سیر پخته نیز احتیاط کنند./ ایسنا

مقابله با خشکی دهان در سالمندی

یک متخصص سالمندان گفت: افزایش سن، کاهش ترشح بزاق، سیگار و مصرف مواد دخانی، شیمی درمانی، گرفتگی بینی و تنفس دهانی از علل خشکی دهان است.

دکتر احمد دلبری در خصوص بیماریهای دهان در دوره سالمندی افزود: رعایت نکردن بهداشت علاوه بر ایجاد بیماری بر حفره دهان میتواند باعث انتقال عفونت از طریق خون و ایجاد بیماری در سایر دستگاههای قلب و حتی مرگ شود.همچنین بوی بد دهان که یکی از مشکلات اصلی افراد است میتواند به علت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باشد. به طوری که توصیه میکنیم در دوران سالمندی هر شش تا 12 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه شود.

وی تاکید کرد: خشکی دهان باعث میشود جویدن غذا و قورت دادن براحتی انجام نشده، مزه اصلی غذا احساس نشود، پوسیدگی بیشتر دندانها و سوزش زبان و حفره دهانی بیشتر احساس شود. همچنین خشکی در بعضی مواقع میتواند تبدیل به عفونتهای قارچی شود که باعث کاهش اشتها در سالمندان عزیز میشود.

وی توصیه کرد: مصرف بیشتر مایعات به میزان حداقل هفت هشت لیوان در روز، شستن زیاد دهان با آب و نمک در طول روز، استفاده از آدامسهای بدون قند، ترک سیگار و قلیان برای رفع خشکی دهان سالمندان ضروری است. همچنین مصرف ادویه زیاد، غذاهای شور و ترش غذاهای خشک و حجیم نیز باعث خشکی بیشتر دهان میشود./ فارس

بیماران ریوی از ورزش تای چی غافل نشوند

مطالعه جدید نشان میدهد انجام منظم ورزش قدیمی چینی موسوم به تای چی موجب تقویت عملکرد تنفسی در افراد مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریه میشود.

تیمی از محققان دریافتند این ورزش آرام و روشمند با توانبخشی ریه به بهبود عملکرد تنفسی در افراد مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریه کمک میکند. این هنر رزمی چینی شامل میزان قابل توجهی اعمال فیزیکی همراه با کشش، تنفس و حرکت هماهنگ است که نیاز به هیچ تجهیزات خاصی ندارد.

درحال حاضر توانبخشی ریه نیاز به کارکنان مجرب و تجهیزات تخصصی دارد. بیماری مزمن انسداد ریه نوعی التهاب ریه است که موجب انسداد مجاری هوا و دشواری در تنفس میشود.

به گفته محققان، ورزش تایچی یک جایگزین مناسب برای درمان بیماران در صورت عدم دسترسی بیمار به خدمات توانبخشی ریه است. بر این اساس، توصیه میشود بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریه، این ورزش را در منزل انجام دهند./ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها