هنگامی که سخن از ورود اولین تجربه ی عملی خودروی هیبریدی در چین به بازار جهانی باشد، احتمالاً با مقداری مسامحه، همگان منتظر خودرویی کمابیش شبیه به تویوتا پریوس بودند. امّا اولین خودروی هیبریدی چین نه در ظاهر و نه در فناوری ساخت، چندان شباهتی با عموزاده دور ژاپنی خود نداشت.
کد خبر: ۱۱۲۹۴۳۹
تفاوت ها و شباهت های ام وی ام 530 و ام وی ام 550

این خودرو در شرکت چری تولید شد و گویا پلتفرم آن نیز مانند بیشتر محصولات خودورسازان چینی از یک خودروساز شرقی دیگر به عاریت گرفته شده بود. شاسی و سیستم پایه ی نیسان ماکسیمای نسل دوم و سوم، این بار مبنای تولید خودروی چینی A5 می شد که از تولیدات سال 2006 کمپانی ام وی ام محسوب می شود.

ام وی ام 530 در ایران از سال 1387 عرضه شد و به شکل گسترده ای به همراه شاسی بلند محبوب مدیران خودرو (X33) به مونتاژ و تولید انبوه رسید. پس از چندی روند بومی سازی این خودرو توسط خودروساز ایرانی، سبب تولید نسخه های گاز سوز آن نیز شد. با توقف تولید 530 در سال 2010 نسخه ی بهسازی شده ی آن با تفاوت هایی در سیستم انتقال قدرت و شکل ظاهری به بازار ایران و جهان عرضه شد. این ویرایش جدید که محصول سال 2011 چری است، ام وی ام 550 یا E5 نام گرفت. تغییر در گیربکس و اندکی در مصرف سوخت از تفاوت های دو نسخه بود. خط تولید E5 یا ام وی ام 550 نیز در سال 2014 تعطیل شد.


با اشاره به اینکه 550 نسخه ی بهسازی شده 530 است، می توان انتظار داشت که عمده ی تغییرات در ظاهر رخ داده باشد و تغییر عمده ای نیز که گیربکس این محصول به خود دیده، به سبب دریافت مبلغ نسبتاً بیشتری از مشتری باشد. البته از حق نمی توان گذشت که عملکرد موتور و دوام قطعات 530 در دوران پیش از حضور سدان های رنگارنگ از دیگر خودروسازان چینی، مقبولیت خوبی نزد مشتریان ایرانی داشت. گرچه مصرف بالای سوخت در شهر قدری شکایت برانگیز بود.

موتور ام وی ام 550 همان موتوری است که در ام وی ام 530 نیز وجود داشت. فلذا آمارهای مشابهی در خصوص این دو وجود دارد. موتور ام وی ام 530 و ام وی ام 550 از نوع 4 سیلندر 16 سوپاپه ی 1.97 لیتری است و با 5750 دور گردش در هر دقیقه، 139 اسب بخار قدرت تولید می نماید. گشتاور آن نیز 182 نیوتون متر در 4300 دور در دقیقه است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت برای ام وی ام 530، در بسیاری از تست ها عدد ثابت 12 ثانیه بوده است. پس انتظار می رود که این عدد در خصوص ام وی ام 550 نیز صادق باشدو لیکن تغییر گیربکس و کارایی دو وجهی آن در ام وی ام 550 سبب شده که این عدد برای خودروی مذکور، گاهی 11 و گاهی 13 ثانیه عنوان شود. هردو خودرو دیفرانسیل جلو هستند. لیکن گیربکس ام وی ام 550 از نوع CVT است و گیربکس ام وی ام 530 از نوع 5 دنده ی دست می باشد. این مجموعه از نیروی پیشران، سبب شده سرعت نهایی ام وی ام 550 معادل 175 کیلومتر در ساعت باشد. امّا سرعت نهایی ام وی ام 530 معادل 185 کیلومتر در ساعت بوده است.



احتمالاً این تفاوت سقف سرعت به سبب 70 کیلو وزن سبکتری است که ام وی ام 530 به نسبت ام وی ام 550 از آن برخوردار است. چنان چه اشاره شد، تغییر اصلی رخ داده در ام وی ام 550 نسبت به ام وی ام 530 فیس لیفتینگ و عوض کردن ویژگی های ظاهری است. اولین تفاوت را می توان در تغییر جلو پنجره، فرم چراغ های جلو، سپر کاپوت و آینه های بغل مشاهده کرد و کاپوت صاف و یک دست ام وی ام 530 در نسخه ی ویرایش به کاپوتی با برجستگی میانی و دو خط در امتداد زوایای کناری شبکه تبدیل شده است. سپر یک دست با یک برش مستطیلی در وسط که منتها الیه های آن جای دو مه شکن گرد و ریز بود، بدل به سپری با ناحیه ی میانی برجسته و محفظه ی نسبتاً بزرگ مکش هوا در زیر شده است. برش های قطور مورب، این محفظه را از دو مه شکن بزرگی که در قاب های پلاستیکی مربع شکل قرار دارند، جدا نموده است. فرم صاف خط تراز چراغ های جلو به کلّی تغییر کرده و چراغ ها با حفظ شیب مشابه دیواره ی شبکه ی جلویی، به سمت کنار کشیده شده و به دو باله ی کوچک نوک تیز در جناحین منتهی شده اند که چراغ های راهنمای نارنجی رنگ محو در آن باله ها قرار گرفته است.

نمای کناری ام وی ام 550 چندان تغییری به خود ندیده است. امّا در نمای پشت نیز تحولاتی صورت گرفته است. مثلا اینکه زوایای نوک تیز صندوق عقب که به واقع تصور یک خودروی زشت را از ام وی ام 530 پدید آورده بود، جای خود را به یک صندوق تقریباً نیم دایره با خطوطی در لبه ها و گودی مخصوص پلاک داده است. سپر عقب نیز از همان فرم گرد و اسپرت سپر جلویی الهام دارد. تغییر عمده ی دیگر تفاوتی است که در شکل چراغ های مثلث شکل و عمودی ام وی ام 530 رخ داده و در ام وی ام 550 ما شاهد دو دست چراغ با منحنی دلنشین تر و ترکیب کاریی بهتر هستیم.

فرم رینگ های ام وی ام 550 نیز متفاوت از ام وی ام 530 است. البته این مورد بیشتر به انتخاب مشتری بستگی دارد. مجموعه ی این تغییرات سبب ایجاد تفاوت 30 سانتی متری در طول خودرو شده است.

هر دوی خودروی ام وی ام 530 و ام وی ام 550 از استاندارد آلایندگی یورو 4 برخوردارند و سیستم های ایمنی آنها در برگیرنده ی 2 کیسه هوا برای سرنشینان جلو و ترمز ضد قفل ABSو EBD است. در نسخه ی جدید، یعنی ام وی ام 550 امکاناتی مثل سانروف و سنسور دنده عقب نیز تعبیه شده است.

هم اکنون قیمت ام وی ام 550 در بازار ایران، بین43 تا 56 میلیون تومان است. این تفاوت در بازه ی قیمت ناشی از اختلاف بازار دست دوم و قیمت نمایندگی است.

قیمت ام وی ام 530 نیز مبلغی بین 32 تا 39 میلیون تومان است. از آنجا که تولید این دو خودرو در کارخانه مادر متوقّف شده، و مدل های مختلفی با قیمت های متفاوت در بازار موجود است، می توان برای حصول اطمینان، از نرم افزار تعیین قیمت خودروی نو و کارکرده ی سایت همراه مکانیک استفاده نمود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها