30نما از توجه ویژه رهبر انقلاب به 30 فیلم

ماه بالای سر آبادیست...

حالا دیگر این را همه می‌دانند که رهبر انقلاب همیشه نظر ویژه‌ای روی فرهنگ داشته و در عمل نشان داده‌اند که مهم‌ترین حامی و مدافع هنر هستند. برگزاری چندین جلسه در سال با اهالی کتاب و شعر، برگزاری جلسات ثابت با اهالی سینما و تئاتر و سایر هنرمندان هم نشان‌دهنده همین رویکرد است و موجب شده تا بسیاری از صاحبنظران و اهالی فرهنگ و هنر، رهبر انقلاب را در قیاس با رهبران و بزرگان کشورهای دیگر، کتابخوان‌ترین و فرهنگی‌ترین رهبر دنیا بدانند.
کد خبر: ۱۱۲۲۸۴۷

روایت درباره نگاه فرهنگی و هنری رهبر انقلاب هم زیاد است و شاید یکی از تازهترین آنها حرفهای غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی باشد.

حداد عادل 24 مهر امسال در همایش زعیم ذوفنون با محوریت رونمایی از کتاب منظومه فکری آیتالله خامنهای نکته دیگری را ذکر کرد که نشاندهنده جدیت رهبر انقلاب در حمایت و مراقبت و پیگیری هنر، با وجود تمام مشغلههای ایشان است.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی در این همایش میگوید: «از ویژگیهای شخصیت ایشان توجه و تسلط دقیقی است که نسبت به شعر فارسی در قالبها و گونههای مختلف شعری دارند و هر شاعر برجسته کشور را به صورت دقیق و حرفهای میشناسند و کارهایش را دنبال میکنند. همچنین ایشان در خصوص موسیقی و سینما بسیار متبحر هستند تا جایی که نظر کارشناسی در این حیطه دارند و بنده خود شاهدم که ایشان معمولا در هفته حداقل یکی از آثار سینمایی کشور را به دقت مشاهده میکنند و عمده کارگردانان و فیلمسازان تاثیرگذار کشور را از حیث هنری و محتوایی میشناسند.»

این در شرایطی است که اغلب روسایجمهور، روسای مجلس، وزیران و حتی نمایندگان مجلس و مدیران ردههای پایینتر مدتهاست که سینما نرفتهاند، فیلمهای جدید را ندیدهاند، کتابهای تازه را نخواندهاند و از وضعیت موسیقی امروز بیخبرند .

چند روز پیش هم به بهانه پایان جشنواره فیلم فجر پایگاه اطلاعرسانی رهبر انقلاب(KHAMENEI.IR ) اسامی برخی فیلمهایی که به نحوی مورد توجه ایشان قرار گرفته را در قالب یک پوستر منتشر کرد. پوستری که جمله مهم رهبر انقلاب در مورد سینما که «سینما کلید پیشرفت کشور است. امروز این کلید دست شما سینماگران است» بر تارک آن نقش بسته است. اقدام بدیع و بسیار خوبی که میتواند کاملا مستند؛ از علاقهمندیهای رهبر انقلاب در حوزه سینما بگوید.

اینکه چرا روایتهای شفاهی هم شکل میگیرد و هر از گاه روایتی در فضای مجازی میپیچد یا دهان به دهان نقل میشود که مثلا رهبر انقلاب از فلان فیلم نام برده و نکتهای در مورد آن فرمودهاند هم البته نشاندهنده علاقه سینماگران به نقاط مورد نظر رهبر انقلاب در این زمینه است. روایتهایی که تهیهکنندهها و کارگردانها میدانند حتی با ذکر یک جمله از آن روایت، فیلمشان میتواند به شدت مورد توجه قرار گیرد و هم میان مردم و هم علاقهمندان سینما جای ویژهای برای خود اختیار کند .

مجید مجیدی و 4 فیلم

در پوستری که فیلمهای مورد نظر رهبر انقلاب در آن آمده است، بیشترین فیلمها مربوط به مجید مجیدی با فیلمهای محمد(ص)، بچههای آسمان، بید مجنون و رنگ خداست.

سه فیلمیها

ابراهیم حاتمیکیا با 3 فیلم، آژانس شیشهای، بادیگارد و چ و مسعود دهنمکی با سهگانه اخراجیها در رده دوم قرار دارند.

دو فیلمیها

محمدحسین مهدویان با دو فیلم ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز، پرویز شیخ طادی با روزهای زندگی و شکارچی شنبه، شهریار بحرانی با ملک سلیمان نبی و مریم مقدس(س)، دو فیلمهای این لیست هستند.

کارگردانهای یکفیلمی

12 کارگردان هم نامشان با یک فیلم در این پوستر دیده میشود: ابوالقاسم طالبی (یتیمخانه ایران)، مرحوم سیفا... داد (بازمانده)، منیر قیدی (ویلاییها)، بهروز شعیبی (سیانور)، جواد شمقدری (بر بال فرشتگان)، جواد اردکانی (به کبودی یاس)، علی غفاری (استرداد)، نرگس آبیار (شیار143)، همایون اسعدیان (طلا و مس)، رضا میرکریمی (یه حبه قند)، کمال تبریزی (لیلی با من است) و مسعود نقاش رضازاده (کودک و فرشته).

انیمیشن

فیلم سینمایی انیمیشن شاهزاده روم به کارگردانی هادی محمدیان هم در این لیست قرار دارد.

همچنین نام مجموعه پایتخت بهکارگردانی سیروس مقدم در این پوستر آمده است.

بیانات در دیدار عوامل تولید فیلم سینمایی «شیار 143»

حضرت آیتالله خامنهای در دیدار عوامل فیلم سینمایی شیار 143 که در تاریخ 26 خردادماه 1393 برگزار شده بود، فرمودند« من فیلم را دیدم؛ بسیار فیلم خوبی بود. ما از سینما سررشته نداریم، اما بهعنوان مستمع، بالاخره یک داوریای انسان پیدا میکند؛ هم از لحاظ داستان، که یکی از کمبودهای اساسی فیلمهای ما نداشتن داستان خوب و پر کشش است، این فیلم یک داستان خوب و جذاب [داشت] و دارای پیچ داستانی - که خیلی هم قشنگ این پیچ، در فیلم باز شد - بود؛ هم از لحاظ کارگردانی، این خانم آبیار - که لابد اینجا تشریف دارند خیلی خیلی خوب فیلم را کارگردانی کرده بودند؛ هم از لحاظ بازی قهرمان اصلی، خانم زارعی - که نمیدانم ایشان اینجا تشریف دارند یا نه - واقعا سنگ تمام گذاشته بودند و خیلی خوب بود؛ از لحاظ محتوا و مضمون هم این فیلم کاملا فیلم ارزشی بود. من تعجب میکنم چطور ممکن است کسی تصور کند که فیلم «شیار 143» ضد ارزش یا ضد دفاع مقدس است؛ من نمیفهمم از کجای فیلم، این در میآید. بله، آن مادر به این در و آن در میزند برای اینکه یک نشان یا اثری از پسرش پیدا کند؛ این روشن است، این چیز کاملا طبیعیای است؛ اتفاقا اهمیت ماجرای دفاع مقدس در همین است؛ مادر، با این هویت، با این تشخص، با این احساس غیر قابل توصیف - که واقعا احساس مادر نسبت به فرزند اصلا قابل توصیف نیست و ماها که نمیتوانیم مادر باشیم، اصلا درک نمیکنیم عظمت این احساس را - با یک چنین احساسی این مادر، هم تحمل میکند هجرت فرزند خودش را بهسوی جبهههای جنگ، هم تحمل می کند شهادت او را، هم افتخار میکند.

دیدار رهبر انقلاب از پشت صحنه فیلم «محمد (ص)»

رهبر انقلاب در هنگام فیلمبرداری فیلم بزرگ «محمد(ص)» از پشتصحنه این فیلم دیدار کرده و از زحمات مجید مجیدی،کارگردان این فیلم و سایر عوامل آن تقدیر کردند.

تقدیر از عوامل ویلاییها

«ویلاییها» روایتی تازه از همسران فرماندهان دفاع مقدس است که در شهرکی، اطراف جبهه، حوادث گوناگونی را تجربه و روزهای پراضطرابی را سپری میکنند و هر از گاهی با وقایع جنگ از جمله شهادت همسرانشان مواجه میشوند.

این فیلم اولین تجربه کارگردانی منیر قیدی است که مورد تقدیر رهبر انقلاب قرار گرفته است. داستان این فیلم براساس خاطرات بانوی ایثارگر طوبی عربپویان همسر شهید علیرضا نوری و سایر همسران سرداران جنگ که در این منطقه زندگی کردهاند، نوشته شده است. ویلاییها نخستین تجربه سینمایی بانوی سینماگر منیر قیدی و تهیه کنندگی سعید ملکان است که با حمایت و مشارکت «بنیاد سینمایی فارابی» ساخته شد. این فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در هفت بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و توانست سیمرغ بلورین استعداد درخشان بهترین فیلم اولی، سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه بصری و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را کسب کند.

حرفهای تهیهکننده مجموعه «مریم مقدس» از دیدار رهبری

محسن علی اکبری تهیه کننده فیلم و مجموعه «مریم مقدس» درباره بازدید رهبر انقلاب از پشت صحنه این مجموعه میگوید: خوشبختانه ما رهبر فرزانه و گوهرشناسی داریم و در مملکتی انقلابی زندگی می کنیم. رهبر انقلاب آنقدر مشتاق و علاقمند برای تصویری کردن آثار دینی هستند که زمان تولید فیلم «مریم مقدس» بابت تشویق ما سر صحنه فیلمبرداری حضور پیدا کردند. ایشان به همراه خانواده سرصحنه تشریف آوردند و از صبح تا ظهر همراه دوستان هنرمند سر پروژه ساخت فیلم بودند که چنین اتفاقی واقعا مایه مسرت ما بود و تا به حال اتفاق نیفتاده است و این توجه آقا نشانه ای از اهمیت آثار دینی است. ایشان توجه و سفارش زیادی برای توجه به مسائل دینی دارند اما متاسفانه علیرغم توصیه ها و تذکرات معظم له خیلی از مدیران و دست اندرکاران به اهمیت قضیه آگاهی پیدا نمی کنند. آقا همیشه نسبت به هنرمندان لطف دارند و همیشه ما را مورد توجه و نظر مساعد قرار می دهند که در آن دیدار هم این چنین بود. ایشان اولین نفری بودند که فیلم «مریم مقدس» را دیدند و اولین شخصی که ما را برای ساخت این اثر تشویق کردند حضرت آقا بودند که بعد از تماشای فیلم عنوان کردند من هزار بار تفسیر قرآن کرده و شنیدم و بارها در خلوت و تنهایی خود با داستان های قرآنی همراه بودم اما با دیدن فیلم «مریم مقدس» به یک تصویر زیباتری از این داستان رسیدم. البته آقا حتما از سر ایجاد انگیزه و تشویق ما این سخن را عنوان کردند.

ماجرای نیمروز؛ یک فیلم عالی

حضرت آیتالله العظمی خامنهای در دیدار عوامل فیلم ماجرای نیمروز فرمودند: «این فیلم بسیار خوب بود. همه اجزای فیلم عالی بود، کارگردانی عالی بود. بازیها عالی، قصه عالی بود. فیلم خوش ساخت بود.»

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سکانسی از این فیلم درباره محاصره و پاکسازی خانه «موسی خیابانی» از تروریستهای ارشد سازمان منافقین توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی فرمودند: «آن روزی که این قضیه (محاصره منزل موسی خیابانی) اتفاق افتاد من محضر امام(ره) بودم. بچهها آمدند و گفتند؛ از جمله همین آقای سیفاللهی؛ آمدند و گفتند که قضیه تمام شده. آمدند که به امام گزارش بدهند. با دیدن فیلم شیرینی آن روز تکرار شد.»

ایشان درباره لزوم توجه سینما به شهید «اسدا... لاجوردی» خطاب به کارگردان ماجرای نیمروز فرمودند: «انشاءا... یک کاری هم برای آقای لاجوردی بکنید. ایشان از آن شخصیتهایی است که شایسته است برایشان کار انجام بشود. در این فیلم اسمش بود اما لاجوردی کسی است که قبل از انقلاب ما به او میگفتیم مرد پولادین.» رهبر انقلاب در پایان نیز مجددا خاطرنشان کردند: «فیلم خیلی خوب بود. خیلی عالی بود.» ماجرای نیمروز که با حمایت اسنادی و تحقیقاتی مرکز اسناد انقلاب اسلامی ساخته شده است٬ برخی از وقایع دهه 60 همچون اعلام جنگ مسلحانه سازمان منافقین علیه جمهوری اسلامی، انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و انفجار دفتر نخستوزیری را به تصویر کشیده است. این فیلم همچنین به گوشهای از جنایتهای منافقین و کشتار مردم توسط آنان اشاره میکند.

اهمیت قصه و قهرمان

جانمایه یک اثر نمایشی طبعا داستان است، قصه است، سرگذشت است. شما در این سرگذشت، یک قهرمان دارید، یک هدف دارید. این هنرمندی که این فیلمنامه را مینویسد یا این کارگردانی که کارگردانی میکند، میخواهند چه بکنند؟ میخواهند خروجی و محصول این مبارزه چه باشد؟ این خیلی مهم است. اگر محصول این مبارزه باید این باشد که در چالش خیر و شر، خیر بر شر فائق و غالب بیاید، پس بایستی شما حرکت خیر را، جریان خیر را توی این نمایش نشان بدهید. بله! حرکت شر را هم ـ ایرادی ندارد ـ نشان بدهید، اما معلوم بشود یک حرکت خیر وجود دارد که کاراکتر قهرمان دنبال آن است، برای آن مبارزه میکند، برای آن جانفشانی میکند؛ حتی گاهی جانش را بر سر آن میگذارد، برای اینکه به آن هدف برسد. یعنی درست است که شما عیب و زشتی را نشان دادید، اما یک چیز بزرگتری را نشان دادید و آن، جهاد برای مبارزه با این زشتی است؛ این میشود انتقاد. من به عنوان یک روحانی و به عنوان یک مسئول در نظام جمهوری اسلامی، به شما عرض میکنم: اینجور انتقادی هیچ اشکالی ندارد، بلکه مطلوب است، چون این انتقاد، جامعه را به سمت رفع نواقص پیش میبرد و حرکت میدهد؛ این خوب است.»

بیانات رهبر انقلاب در دیدار هنرمندان صداوسیما ـ 12/4/1389

ظرفیت خوب سینمایی

ما امروز ظرفیت ساخت فیلممان بحمدا... بالاست. من به آقای دکتر روحانی ـ همین تازگی، چند وقت پیش ـ عرض کردم یک فیلمی را من دیدم؛ حقا و انصافا از لحاظ اُسلوب و خوش ساختی و سبک کار شبیه فیلمهای خوب هالیووداست. این مهم است که ما الان این ظرفیت را داریم در کشور [که] میتواند پیامرسانی کند، میتواند حرفهای درست را منتقل بکند. فیلم هم چیز جذابی است؛ سینما خیلی عنصر جذابی است، رسانه فوقالعادهای است، یعنی واقعا الان هیچ چیزی مثل سینما نیست از لحاظ اثرگذاری؛ خب روی این زمینه کار بکنید؛ کارهای ابتکاری بکنید.

بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی - 19/9/1392

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها