در هفته‌های گذشته به مرور مواردی برای آماده‌سازی خودرو برای رانندگی در فصل زمستان پرداختیم. نکاتی که توجه به آنها در روزهای برفی زمستان خطرات رانندگی و مشکلات مربوط به آن را کاهش می‌دهد و انجام هر یک از آنها قبل از حرکت تاثیر بسیاری بر امنیت راننده، سرنشینان و در نهایت خودرو به همراه داشت.
کد خبر: ۱۱۲۲۳۴۱
5 دست‌انداز رانندگی در زمستـان

این هفته نیز با ادامه زمستان و احتمال ورود جبهه‌های هوای سرد به کشور قصد داریم به پنج اشکال رایج خودروها در فصل زمستان بپردازیم که اغلب بر اثر برودت هوا و هنگام حرکت خودرو به‌وقوع می‌پیوندند و نداشتن آگاهی نسبت به برطرف کردن یا جلوگیری از بروز آنها می‌تواند از ادامه حرکت خودرو جلوگیری کند. هرچند این موارد به خودی خود اشکال مهمی به نظر نرسند، اما نقش هریک در از حرکت انداختن خودرو آن‌قدر جدی است که چند ساعتی در برف و بوران زمینگیرتان کند.

خاموش شدن خودرو به علت عبور از معبر آبگرفته

حتما برایتان پیش آمده که در زمستان و روزهای بارانی با وجود آبگرفتگی معابر و تجمع بیش از حد آب در سطح جاده مجبور به عبور باشید. این حالت برای خودروهای آفرودی، شاسیبلند یا آنهایی که ارتفاع نسبتا بالاتری از سطح زمین دارند چندان مشکلساز نخواهد شد، اما برای خودروهای سدان و خصوصا خودروهایی که چندان مدرن نیستند میتواند شروع بحرانی جدی باشد. همزمان با عبور از محل آبگرفتگی، آب از اطراف لاستیکها به داخل محفظه خودرو پاشیده شده و به نقاط مختلف سرایت میکند. آن دسته از خودروهایی که نسبتا قدیمیتر بوده و به سیستم دلکو و کوئل مجهز است و انتقال برق از آنها به شمعها با وایرهای سیمی انجام میشود، استعداد بالاتری برای خاموش شدن و در آب ماندن دارند. اگر قبل از حرکت نسبت به وکیوم و آببندی این بخشها اقدام نکردهاید و در حال عبور از معابر آبگرفته دچار خاموش شدن خودروی خود شدید، از استارت زدنهای پیدرپی پرهیز کرده و پس از بیرون کشیدن خودرو از محل آبگرفتگی و رساندن آن به گوشه جاده نسبت به خشک کردن سیمهای وایر شمع و درِ دلکو اقدام کنید. برای این منظور استفاده از پارچههای پنبهای که رطوبت را بسرعت به خود جذب میکنند بسیار مفید خواهد بود. اگر میزان ورود آب به داخل وایرها و محل اتصال آنها بیش از حد بود میتوانید با استفاده از نی نوشابه یا لولههای باریک و فشار هوا آبهای وارد شده به آنها را سریعتر تخلیه کنید. این حالت برای سوکتهایی که به نقاط حساس خودرو مانند دینام، ایسییو و... متصل هستند نیز میتواند بهوجود بیاید. پس اگر خودرویتان نسبتا مدرن بود و در این حالت خاموش شد، سوکتهای الکترونیک داخل محفظه خودرو را بررسی کنید.

اگر خوشاقبال بوده و مطمئنید خودرویتان در اینگونه آبگرفتگیها خاموش نمیشود، پس هنگام حرکت پایتان را از روی پدال گاز برندارید؛ در غیر این صورت آب وارد اگزوز شده و دچار خاموششدن موتور از نوع دیگری میشوید.

بازی کردن با فرمان

یکی دیگر از مشکلات رانندگی در فصل زمستان، بویژه هنگام بارندگی و بارش برف، لغزنده بودن سطح معابر است. در این حالت فرمانپذیری خودرو به شکل کاملا مشهودی ضعیف میشود ؛ بویژه اگر لاستیکهای خودرو آج مناسبی نداشته باشد. همچنین اگر در مواقع یخبندان از زنجیرچرخ استفاده نمیکنید، حرکت خودرو با سرخوردن همراه خواهد بود. هرگاه خودرو در حالت لیز خوردن قرار گرفت، باید مسیر خودرو را در جهت سرخوردن حفظ کرده و از برگرداندن خودرو در جهت مخالف آن خودداری کنید. سپس با کمی فشار روی پدال گاز، کنترل خودرو را دوباره به دست بگیرید. این روش که در اصطلاح به آن «مبارزه نکن» گفته میشود برای تمام وسایل نقلیهای که نیروی محرکه موتور آنها روی دو یا چهار چرخ منتقل میشود، قابل اجراست. اگر نیروی محرکه روی چرخهای عقب باشد، رانندگان باید خلاف لغزش خودرو آن را هدایت کنند تا از کشیدهشدن قسمت انتهایی خودرو به یک سو جلوگیری شود. در این حالت اگر عقب ماشین به سمت چپ کشیده شد، راننده باید فرمان را به راست بچرخاند. اما در عمل انجام درست این دستورالعمل کار آسانی نخواهد بود. پس اگر خودروی شما دیفرانسیل عقب است آگاه باشید که هنگام بارش برف و یخبندان تعامل خوبی با جاده نخواهید داشت. حتیالمقدور همزمان با استفاده از زنجیر چرخ آمادگی کامل برای اجرای دقیق و درست این فرمول داشته باشید. در انتها پرهیز از افزایش سرعت و رانندگی در سطوح لیز با سرعت پایین و دنده سنگین از مهمترین نکتههایی است که رانندگان باید نسبت به رعایت آنها دقت لازم را داشته باشند.

بخارگرفتگی شیشهها

بهطور حتم برایتان پیش آمده که هنگام بارندگی و بارش برف شیشههای خودرویتان بخار بگیرد و میزان دیدتان را به پایینترین حد ممکن برساند. خوشبختانه در خودروهای جدید تجهیزات مناسبی برای مقابله با این مشکل در نظر گرفته شده و رانندگان به آسانی میتوانند نسبت به بخارزدایی اقدام کنند. اما همان طور که میدانیم کم نیست خودروهایی از نسلهای قبل که از این تجهیزات بیبهرهاند و حتی بسیاری از آنها به دلیل فرسودگی حتی با سیستم بخارزدایی شیشههای عقب نیز خداحافظی کرده و سرنشینانشان را با خطرات جدی روبهرو میکنند.

یکی از بهترین روشهای بخارزدایی شیشه جلو و طرفین استفاده از کولر خودروست. به این منظور هنگامی که با بخارگرفتگی شیشه جلو و طرفین مواجه شدید کولر خودرو را روشن کرده و دریچه خروجی هوا را روی قسمت شیشهها تنظیم کنید. باد سرد ایجاد شده همراه با سرعت بالای فن به آسانی بخارهای این قسمت را از بین خواهد برد.

راهکار دیگر مقابله با این پدیده پردردسر، استفاده از شنریزههای خشکی است که قبلا داخل کیسههای نخی کوچک ریخته شده و با استفاده از گرمای فن یا بخاری منزل بطور کامل خشک شدهاند. قرار دادن این کیسهها در قسمت جلو و عقب خودرو بسرعت بخارهای ایجاد شده روی سطح شیشه را به خود جذب میکند و تا حد زیادی به بازگشت دید راننده و سرنشینان کمک خواهد کرد. اگر به خاک گربه نیز دسترسی داشته باشید میتواند برای این منظور بسیار گرهگشا و کارساز باشد.

یخزدگی فن رادیاتور

حتما در روزهای سرد و برفی در گردنهها و جادههای کوهستانی شاهد خودروهایی بودهاید که در کناری متوقف شده و در حالی که کاپوتشان را بالا زدهاند بخار زیادی از رادیاتور آنها خارج میشود و به اصطلاح جوش آوردهاند. حتما تعجب کردهاید که در این هوای سرد چطور رانندگان دچار مشکلی شدهاند که خاص تابستان و هوای گرم است.

هنگام بارش برف ذرات برف به مرور از طریق دریچه جلوی پنجره وارد محفظه فن رادیاتور خودرو میشود و به علت سرمای بیش از حد، قبل از آن که ذوب شود و از بین برود ذرات دیگر روی آنها انباشته شده و به مرور به تکهای از یخ فشرده تبدیل میشود. این در حالی است که به خاطر سردی هوا، موتور در شرایط عادی به سر برده و نیازی به استفاده از فن برای خنک کردن رادیاتور نیست. اما همین که خودرو به سطح شیبدار برسد و برای حفظ سرعت به استفاده از دنده معکوس و دور موتور بالاتری نیاز باشد، دمای موتور بالاتر میرود و ایسییو دستور روشن شدن فن را صادر میکند. اینجاست که به خاطر وجود مانع بزرگی که به مرور روی محفظه فن تشکیل شده، فن قادر به حرکت نبوده و چه بسا به خاطر روشن ماندن موتور آن داغ کند و بسوزد. در این حالت زمان زیادی نمیگذرد که دمای موتور بالا میرود و از حد مجاز میگذرد و به قول معروف ماشین جوش میآورد.

اما چاره کار چیست؟ اگر در یک روز برفی و در جادهای بیرون شهر رانندگی میکنید ضروری است هر چند کیلومتر یکبار توقف کرده و برفهای جمع شده جلوی خودرو و لابهلای فن را تخلیه کنید. از قرار دادن موانعی همچون نایلون جلوی خودرو خودداری کنید؛ زیرا این کار باعث میشود جریان طبیعی هوا که با سازوکار دقیقی طراحی شده از بین برود.

ضعیف شدن عملکرد سیستم ترمز

یکی از اثرات مخرب رطوبت و آب در عملکرد خودرو کاهش قدرت ترمزگیری است. نفوذ آب روی محفظه دیسک ترمز و سطح بیرونی لنت ترمز بشدت از میزان اصطکاک بین آنها میکاهد تا جایی که در بسیاری از موارد عمل ترمزگیری اصلا انجام نمیشود. این مشکل در خودروهایی که چهارچرخ دیسکی است و همچنین خودروهایی که به سیستم ABS مجهز نیست بیشتر مشهود است. برای رفع این مشکل باید در فواصل مختلف با فشردن پدال ترمز و درگیر کردن لنت ترمز با سطح دیسک و گرم شدن محل تماس آنها از میزان رطوبت بکاهید. برای این منظور حتما از فاصله کافی با خودروی پشت سری مطمئن شوید و قبل از آن چراغهای فلاشر (پلیسی) را روشن کنید تا با این کار رانندگان پشت سر را نسبت به اقدامی که میخواهید انجام دهید آگاه کنید.

محمدرضا نجفی شاهکوهی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها